Місяць і менструальні цикли міцно пов'язані: лікарі розповіли як

3 хв на прочитання31 Січня 2021, 22:01

Вчені знайшли нові свідчення того, що в далекому минулому менструальний цикл жінок міг бути синхронізований зі зміною фаз Місяця. На такий висновок їх наштовхнуло вивчення щоденників, які 22 мешканки Німеччини вели протягом декількох десятків років. Результати дослідження опублікував науковий журнал Science Advances.

"Репродуктивну поведінку багатьох видів тварин синхронізовано з місячним циклом, що підвищує їх шанси на успішне розмноження. Аналіз результатів довготривалих спостережень такого роду показав, що всі три місячні цикли впливають на час початку менструації у жінок", - розповіла Шарлотта Ферстер, професор Вюрцбургского університету ( Німеччина) і один з авторів дослідження.

Інтерес до цього питання в першу чергу пов'язаний з тим, що в письмовій та усній культурній спадщині різних народів Землі є безліч легенд і розповідей про те, що зміна фаз Місяця - наприклад, наступ повного місяця або молодика, - може впливати на статеву поведінку людей, агресивність і інші якості.

Астрономи виділяють три окремі місячні цикли довжиною в 27,3, 27,5 і 29,5 дні. Всі вони пов'язані з тим, як супутник Землі рухається навколо планети і як орбіта Місяця періодично змінює кут нахилу під дією тяжіння Сонця. Ці зрушення впливають не тільки на те, як ми бачимо Місяць на нічному небі, а й на припливи і відливи, а також на тектонічні процеси в надрах Землі.

У минулому, за словами Ферстер, вчені звертали увагу тільки на найпомітніший з цих циклів - так званий синодичний місяць, який триває 29,5 дні. Чіткого зв'язку між менструальними і місячними циклами дослідники не знайшли.

Тому в новій роботі Ферстер і її колеги враховували, як на початок або завершення менструації могли впливати всі три місячні цикли, в тому числі тропічний (27,32 дні) і аномалістичний (27,5 дні). Для цього вчені проаналізували записи зі спеціалізованих щоденників 22 мешканок південній Німеччині, які ті безперервно вели в проміжку між 1978 і 2014 роками.

Спершу дослідники не помітили взаємозв'язку між початком менструації і всіма трьома місячними циклами. Однак подальший аналіз показав, що вони все ж існують, але проявляються лише в конкретних ситуаціях.

Зокрема, виявилося, що менструація і зміна фаз Місяця синхронізувалися, тільки якщо перший цикл був довший 29 днів, і при цьому жінки жили в сільській місцевості або в містах Німеччини з мінімальним світловим забрудненням неба. Крім того, ймовірність подібних взаємозв'язків сильно залежала від розпорядку дня учасниць дослідження.

Як правило, у жінок, для яких така залежність спостерігалася, початок менструації збігався з повним місяцем або молодиком. Причому найбільшою мірою цей зв'язок виражався зимку. На думку біологів, це пов'язано з тим, що взимку темніє раніше, і Місяць особливо яскраво світить тоді, коли жінки перебувають на вулиці.

До слова, жінки рідше серйозно хворіють Covid-19, а також рідше вмирають, ніж чоловіки. Причиною цього можуть бути жіночі статеві гормони. Це першим помітив професор та лікар Граціано Пінна з Університету Іллінойсу в Чикаго ще в березні 2020 року.

Більше з розділу Здоров'я