Міндовкілля продовжує плюндрувати закон про ОВД
Міндовкілля продовжує ігнорувати закон, який Україна обіцяла ЄС виконувати на 100 %
GreenPost неодноразово писав про проблеми із виконання ЗУ «Про ОВД» в Україні.
Цього разу наші юристи проаналізували нові видані пані Тіщенковою висновки з оцінки впливу на довкілля (ОВД). І знову порушення процедури, за що чиновниця вже визнана винною рішенням суду від 06.01.2021 р. в адміністративному правопорушенні, пов’язаному з корупцією.
Висновком з ОВД у справі ПРАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» (номер реєстраційної справи в Єдиному реєстрі ОВД — 20203195534) Міндовкілля не визначено допустимість і водночас не надано обґрунтування недопустимості провадження планованої діяльності ПРАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН». Варто зауважити, що планована діяльність буде провадитись в умовах працюючого підприємства, у якого є всі необхідні для такої діяльності дозвільні документи, на земельній ділянці з відповідним призначенням.
Отже, Міндовкілля, всупереч установленим законом приписам, перевищило власні повноваження у процесі здійснення оцінки впливу на довкілля планованої діяльності ПРАТ «СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН» і не надано жодного висновку.
Отже, виникає питання до пані Тіщенкової та міністра Абрамовського, чи є виданий Висновок ОВД № 21/01-20203195531/1 від 18.12.2020 р. (номер реєстраційної справи в Єдиному реєстрі ОВД — 20203195531) законним, з урахуванням того, що він не відповідає вимогам Закону ОВД та формі, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 р. № 1026?
Законом України «Про оцінки впливу на довкілля» (далі — Закон ОВД) встановлено, що оцінка впливу на довкілля — це процедура, що зокрема передбачає надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 частини 1 статті 2 Закону ОВД.
Частина 2 статті 9 Закону ОВД визначає, що Уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами 3 і 4 статті 5 цього Закону, — уповноважений центральний орган — видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким, виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі — транскордонного), інтенсивності та складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти та невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий і довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження.
Порядком передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 р. № 1026, визначено форму Висновку з оцінки впливу на довкілля, згідно з якою Висновок з ОВД має містити рішення уповноваженого органу про допустимість чи недопустимість провадження планованої діяльності. Зазначена форма передбачає можливість для уповноваженого органу лише викреслити зайве, можливості вносити будь-які інші рішення щодо планованої діяльності за результатами оцінки впливу на довкілля законодавцем не передбачено.
Отже, законом чітко встановлено зобов`язання Уповноваженого центрального чи територіального органу визначити допустимість або обґрунтувати недопустимість провадження планованої діяльності. Уповноваженому органу не надається право уникати надання висновків з ОВД щодо планованої діяльності з будь-яких підстав.
Перелік рішень Уповноваженого центрального чи територіального органу щодо допустимості/недопустимості планованої діяльності суб’єкта з оцінки впливу на довкілля, які можуть бути ним прийняті під час видання висновків з ОВД є вичерпним.
А зараз хочеться перерахувати справи з ОВД, за якими пані Тіщенкова видала Висновки з ОВД та визнала плановану діяльність допустимою, але порушила процедуру оцінки впливу на довкілля, визначену Законом України «Про ОВД» тим, що Звіт з оцінки впливу на довкілля не підписаний авторами (виконавцями) із зазначенням їхньої кваліфікації. Деякі, правда, підписані директорами підприємств-замовників, але директор — це не кваліфікація, а лише посада.
Реєстраційні номери справ у Єдиному реєстрі ОВД: 20197174111 ТОВ «Галицька будівельна кераміка»; 20196143880 ТОВ «Сокирницький цеолітовий завод»; 201912215054 КП «КИЇВТЕПЛОЕНЕРГО»; 201911284888 ТОВ «Рудомайн»; 20198194345 ТОВ «УКРАЇНСЬКА ГІРНИЧОДОБУВНА КОМПАНІЯ»; 201911284890 ТОВ «ІНТЕХПРОГРЕС»; 20203175516 ТОВ «Квантум Фом»; 201912124982 ТОВ «МАЙНІНГ ІНДАСТРІ ГРУП»; 201912215054 КП «КИЇВТЕПЛОЕНЕРГО»; 20203245550 ТОВ «Хімпрофіль».
Статтею 2 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» визначено, що оцінка впливу на довкілля — це процедура, що передбачає підготовку суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону.
Частиною 8 статті 6 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» зазначено, що Звіт з оцінки впливу на довкілля підписується всіма його авторами (виконавцями) із зазначенням їхньої кваліфікації та зберігається в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля протягом усього часу провадження планованої діяльності, але не менш як п’ять років із дня отримання рішення про провадження планованої діяльності.
Тобто, форма Звіту з ОВД є уніфікованою і затвердженою постановою КМУ від 13.12.2017 р. № 1026. Тому будь-яка невідповідність затвердженої форми є порушенням.
Постає питання: це брак досвіду чиновниці, виконання вказівок покровителів чи проста корупція?
Може міністру Абрамовському вже варто звернути увагу на діяльність своєї підлеглої Марини Тіщенкової, яка підписує висновки з ОВД вже неодноразово порушуючи процедуру видачі та затягуючи строки? Хочемо зауважити, що рішенням суду пані Тіщенкову вже визнано винною у скоєнні адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, проте жодних заходів із боку чинного міністра не було вжито.
У своїх наступних публікаціях, продовжуючи тему, яку зачепила ГО «Екологія-Право-Людина» ми спробуємо проаналізувати звіти з ОВД за дуже цікавими та неоднозначними справами 20204295727 та 2020365456, які розміщені в Єдиному реєстрі з ОВД.
До слова, наша редакція постійно слідкує за реалізацією Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», який був прийнятий на виконання Угоди про асоціацію з ЄС. Це перший європейський закон у природоохоронній сфері.
Під час створення нового Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України у червні 2020 року цьому напряму було приділено особливу увагу.
Принаймні, про це свідчить структура міністерства, зокрема створений Департамент екологічної оцінки та контролю. До його підпорядкування увійшли такі відділи: ОВД, СЕО, формування державної політики у сфері екологічного контролю, післяпроєктного моніторингу та участі громадськості. Загалом 21 штатна одиниця.