Кліпове мислення: науковці дослідили, як TikTok впливає на мозок
Коли людина бачить щось, що не подобається, вона може швидко перейти на те, що викликає більше дофаміну.
Популярність TikTok призвела до зростання кількості досліджень про те, як ця платформа впливає на мозок людини. Деякі роботи показали, що соцмережа може впливати на тривалість уваги. Через популярність коротких відеороликів глядачам складніше брати участь у діяльності, яка не несе миттєвого задоволення. Цей ефект дослідники назвали «TikTok-мозок».
Про це розповідає лікар Олександра Литкіна.
Коли ми відчуваємо задоволення, очікуємо винагороди чи робимо щось приємне, мозок виробляє дофамін. Науковці зійшлися в думці, що гонитва за реакцією у системі винагороди у мозку змушує нас нескінченно перегортати короткі відео. TikTok і подібні платформи є дофамінової машини.
Коли трапляється ролик, який викликає сміх чи розчулення, мозок отримує ударну дозу дофаміну. Коли людина бачить щось, що не подобається, вона може швидко перейти на те, що викликає більше дофаміну. Повторюючи цей цикл, можна згодом привчити мозок бажати швидкої винагороди від коротшого контенту. Результати аналізу китайських та американських дослідників свідчать про те, що відео в TikTok, YouTube Shorts, VK Кліпи залучають користувачів до «коротких сплесків гострих відчуттів». Це може спричинити розвиток адиктивного поведінки, тобто викликає залежність.
Коли діти та підлітки займаються діяльністю, яка потребує тривалої зосередженості, наприклад, читанням, вони використовують «спрямовану увагу». Ця функція формується у префронтальній корі головного мозку, яка відповідає за прийняття рішень і контроль імпульсів. «Спрямована увага» — це здатність пригнічувати відволікаючі фактори, підтримувати зосередженість і відповідним чином її перемикати. Це вимагає навичок вищого порядку, таких як планування та визначення пріоритетів. Стрічка TikTok, що постійно змінюється, не вимагає такого рівня стійкої уваги.
Також ми писали, що названо п’ять звичок, які негативно впливають на мозок.