Історія про те, як чиновник живе на одну зарплату, а насправді володіє трьома компаніями
Як нова влада присягається служити державі, не забуваючи про власний бізнес.
Як відомо, восени минулого року в Україні зникло Міністерство екології та природних ресурсів. Тоді ж було створено Міністерство енергетики та захисту довкілля. Вже до кінця 2019 року до новоствореного відомства прийшла нова команда «менеджерів».
Призначення відбувалися у більшості випадків «по закону» – через конкурси. Хто не відразу потрапляв на посаду, то через переведення на державну службу із інших структур.
Наприклад, так відбулося у випадку із призначенням на посаду керівника Управління оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки Мінекоенерго Марини Тіщенкової, яка вирішила не подаватися на конкурс, оголошений Міністерством. Натомість вона подається та виграє конкурс в Держенергонагляді (центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля), а вже буквально за 10 днів чиновницю переводять на посаду керівника Управління оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки Мінекоенерго.
Про це GreenPost писав у своєму попередньому розслідуванні.
На перший погляд, Управління оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки Мінекоенерго - нічим не примітний структурний підрозділ. Насправді відповідає за велику кількість екологічних дозволів, за які бореться бізнес – про це скаже кожен суб’єкт господарювання, який працює в реальному секторі економіки. Йдеться як про великі бюджетоутворюючі промислові об’єкти, так і про дрібний бізнес – працювати їм чи ні вирішується саме в стінах цього міністерства.
Очевидно, що не буває простих призначень на подібні посади. Тим паче, що для чиновниці ця сфера не нова. Марина Тіщенкова далеко не теоретик екологічного права.
До призначення у Мінекоенерго вона володіла трьома досить успішними фірмами, які займалися підготовкою проектної документації для підприємств (увага!), котрі планували проходити процедуру з оцінки впливу на довкілля та отримати висновки саме у Мінекоенерго або обласних державних адміністраціях.
Це підтверджує декларація чиновниці за 2018 рік, опублікована у вільному доступі.
Також задекларовані корпоративні права в наступних підприємствах:
Як вже згадувалося вище, основним видом діяльності вказаної компанії є надання консультативних послуг та розробка документів екологічного напрямку. Успішність компаній Марині Тіщенкової підтверджують «перемоги» у державних тендерах на сотні тисяч та мільйони гривень щорічно. Один із прикладів:
ТОВ Еко Аудитор:
ТОВ НВО Екоальянс
Загальна сума закупівель (Увага!)складає 12 622 104 млн грн з 2018 року, серед них компанії – гіганти такі як «Київводоканал», «Київтеплоенерго», «Центренерго», «Київпастранс». Список можна продовжувати:
Проте незважаючи на мільйонні обороти підприємств, пані Тіщенкова скромно декларує близько 55 тис. грн. заробітної плати і запевняє, що живе виключно на ці кошти:
Чиновниця так «занепокоєна» станом довкілля і порятунком держави, що та без конкурсу влаштовується на роботу в міністерство із аналогічним до її фірм профілем та готова працювати з посадовим окладом в 14,6 тис. грн.
Виникають логічні питання: чи є в таких діях логіка? Що це - любов до держави і навколишнього середовища?
Поки що виглядає все як банальна схема примножити свій бізнес та збільшити доходи завдяки адмінресурсу та вигідній посаді.
Попри успіхи у бізнесі, Марина Тіщенкова офіційно не володіє елітною нерухомістю у столиці, хоча згідно поданих декларацій у 2016 та 2018 роках фактично проживає у Києві та має у співласності дві квартири площею близько 26 та 52 квадратних метрів ( https://public.nazk.gov.ua/declaration/8c3c6a85-82bc-4237-b58d-1c95d6e4043d та https://public.nazk.gov.ua/declaration/763b7b2f-464f-4408-b506-5c77681dc47f)
Ну, забула чиновниця вказати фактичне місце проживання - з ким не буває. Може орендує квартиру, але чому про цей факт не вказати? Адже суб’єкти декларування повинні декларувати всі об’єкти нерухомості, що належить йому або членам сім’ї на праві власності, знаходяться у них в оренді чи в іншому праві користування, незалежно від форми укладення правочину, внаслідок якого набуте таке право.
Крім фактичного місця проживання пані Тіщенкова також «забула» в повному обсязі внести до декларацій інформацію про бізнес, яким володіла до призначення на державну посаду.
Так, згідно відкритих даними, Тіщенкова М.О. мала корпоративні права у трьох підприємствах:
Однак як, зазначалось вище у декларації за 2018 рік, (https://public.nazk.gov.ua/declaration/763b7b2f-464f-4408-b506-5c77681dc47f) задекларовано лише 2 з них.
Щодо третього підприємства – ТОВ Екоесперт Плюс, до 19.12.2019 Тіщенкова рахувалася там керівником – інформація про заробітну плату і роботу за сумісництвом відсутня в декларації, до 03.02.2020 – Тіщенкова рахувалася кінцевим беніфіціарним власником зазначеного підприємства – інформація також відсутня в декларації.
Очевидно, що зрозумівши свою помилку Тіщенкова М.О. поспіхом, вже після призначення позбувається корпоративних прав у вказаному підприємстві:
Найцікавіше, що шалене зростання фінансових показників згаданих компаній починається якраз після призначення Марини Тіщенкової на високу посаду у Мінекоенерго, де на даний момент вона та профільний заступник Міністра енергетики і захисту довкілля Роман Абрамовський займаються видачею висновків з оцінки впливу на довкілля (далі - ОВД).
Можна, звісно, списати успіхи на ефективність нового менеджменту, що прийшов у фірми, але жоден із них раніше не мав ніякого відношення до проектної документації з ОВД.
А от прибутки компаній та кількість укладених нових договорів почали зростати у геометричній прогресії.
Вочевидь секрет такого фінансового благополуччя пов’язаний із кар’єрою колишньої власниці на державній службі, наявність адмінресурсу та прямого доступу до прийняття важливих рішень.
Вже у перший місяць її призначення весь український бізнес відчув «ефективність» кадрових ротацій у Мінекоенерго. Чотири десятки підприємств різної форми власності, розкидані у різних регіонах держави, без будь-яких пояснень не отримали висновки з оцінки впливу на довкілля.
Раніше ми також писали про даний інцидент.
Наприклад, в списку є як великі забруднювачі довкілля типу КП «Тернопільводоканал», який тепер ризикує вчасно не розпочати будівництво нових очисних та ПАТ «АРСЕЛОРМІТТАЛ КРИВИЙ РІГ» із планами завершити реконструкцію із подальшим закриттям хвостосховища «Миролюбівка», так і завод по випуску унікальних ветеринарних препаратів та ряд дрібніших підприємств.
Чим же не вгодили дані підприємства чиновникам управління, чи, скоріше за все, є схеми, про які нам не відомо?
GreenPost безуспішно не перший тиждень намагається отримати коментарі з цього приводу у новопризначеного міністра енергетики та захисту довкілля, його замів. Сама Марина Тіщенкова також оминає спілкування із пресою, адже доведеться відповідати на незручні питання. Далі буде…