Догори
Дати відгук

Усього дві харчові добавки можуть збільшити ризик розвитку раку та серцево-судинних захворювань

Вітамін Е та бета-каротин ушкоджують клітини та надають прооксидантну дію

2 хв на прочитання05 Жовтня 2022, 12:12
Поділитись:

Серцево-судинні та онкологічні захворювання є основними причинами смертності. Вчені вважають, що причинами їхньої появи є запальні процеси та окислювальні стреси. Харчові добавки мають протизапальну та антиоксидантну дії, що змушує людей застосовувати їх. Проте нещодавно у рекомендаціях, опублікованих у «Журналі Американської медичної асоціації», йдеться про таке.

  • Надмірне додавання вітаміну Е підвищує ризик геморагічного інсульту.
  • Добавки бета-каротину особливо небезпечні для курців і робітників, які зазнали впливу азбесту.
  • Спільне застосування бета-каротину та вітаміну А збільшує ризик розвитку раку легень.

Небезпечне поєднання

Багато досліджень показали, що бета-каротин має сильну антиоксидантну дію. Це означає, що споживання фруктів та овочів, в яких він міститься, може допомогти знизити ризик серцево-судинних та онкологічних захворювань, а також запобігти передчасній смерті. Крім того, продукти, що містять каротиноїди, можуть чинити захисну дію проти раку легень, порожнини рота, горлянки та гортані. Однак, курці, які приймають добавки бета-каротину для запобігання раку легень, ймовірно, зазнають протилежного ефекту.

Дослідження показали, що приймання високих доз добавок бета-каротину збільшує ризик розвитку раку легень, якому піддаються курці. Згідно з дослідженням, опублікованим у 1994 році в New England Journal of Medicine («Медичний журнал Нової Англії»), загальна смертність курців чоловічої статі, які приймають бета-каротин, була на 8% вищою, ніж у некурців. А її причинами були в основному рак легень та ішемічна хвороба серця.

Але скільки добавок вважається високою дозою? Метааналіз 2010 року показав, що люди, які приймали 20–30 мг бета-каротину на день, мали значне збільшення раку легень і шлунка на 16%. У групі ризику курці.

Чому бета-каротин у харчових добавках та бета-каротин у харчових продуктах дають протилежні результати? Деякі дослідження показують, що високі дози добавок можуть переходити від антиоксидантів до проокислювачів, а у курців вони можуть навіть викликати окислювальне пошкодження ДНК, тим самим підвищуючи сприйнятливість до раку.

Чому хрумтять кістки

Дослідження, проведені у 2019 році, показали, що прийняття вітаміну А спільно з дієтою зменшує смертність від усіх захворювань, особливо серцево-судинних. Адже дієти, багаті на каротиноїди, разом з вітаміном А покращують кардіометаболічне здоров'я. Однак це не стосується добавок.

Вітамін А є жиророзчинною поживною речовиною, а приймання однієї добавки може призвести до підвищеного накопичення в організмі. Надмірне  споживання добавки може знизити мінеральну щільність кісткової тканини та викликати гепатотоксичні чи тератогенні ефекти.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Здоров'я
Зображення ілюстративне
Найближчими днями Землю накриють магнітні бурі: очікується шторм рівня G2
2 хв на прочитання10 годин тому
Мігранти, скупчені на пляжі в Сеуті, який охороняє Національна поліція. Фото: Gabriela Sardá / Europa Press
Гуманітарна та медична криза в Сеуті: лікарі попереджають про загрозу епідемій через перенаселеність
2 хв на прочитанняВчора
На КПП «Дякове» у гуманітарній вантажівці виявили незадекларовані ліки на 700 тисяч. Фото: Закарпатська митниця / Facebook
Ліки на 700 тисяч гривень: у вантажівці з гуманітаркою виявили незадекларовані препарати
1 хв на прочитанняВчора
Фото з відкритих джерел
Від імпульсивного рішення до чистої шкіри: як світ відзначає День зведення татуювань
2 хв на прочитанняВчора
Нові призначення в МОЗ та звільнення у двох міністерствах: уряд ухвалив низку кадрових рішень
1 хв на прочитання13 Серпня 2026
Кинутий у тамбурі недопалок призвів до безглуздої загибелі чоловіка під колесами потяга
1 хв на прочитання13 Серпня 2026
13 серпня відзначають Всесвітній день шульги та привертають увагу до їхніх потреб
1 хв на прочитання13 Серпня 2026
Дональд Трамп блокує федеральне фінансування процедур зміни статі для неповнолітніх у США
1 хв на прочитання12 Серпня 2026
Більше з GreenPost
Де насправді ростуть лисички.
Де шукати лисички: грибник із Чернігівщини поділився секретами вдалого «тихого полювання»
1 хв на прочитання2 години тому
Рекордно пізня міграція: біля станції «Академік Вернадський» тимчасово зникли всі пінгвіни
Рекордний сезон: чому пінгвіни залишили станцію «Академік Вернадський» лише наприкінці липня
1 хв на прочитання4 години тому
Фото: Дмитра Смольєнка, Укрінформ
Жити в 20 км від фронту: як Запоріжжя готується до зими та будує унікальні підземні об’єкти
3 хв на прочитання6 годин тому
Обмілілий Дунай на тлі посухи в Угорщині. Фото: Getty Images
Спека та мілководдя Дунаю спровокували енергокризу в Угорщині: як охолоджують АЕС у Центральній Європі
2 хв на прочитання8 годин тому
Маленькі трудівники великої екосистеми: світ відзначає День медоносних бджіл
2 хв на прочитання12 годин тому
Від відповідального утримання до прихистку: що варто знати про Міжнародний день безпритульних тварин
3 хв на прочитання14 годин тому
День міста Тернопіль 15 серпня: історія Файного міста, святкові традиції та сила громади
3 хв на прочитання16 годин тому
Конспірація не вдалася: киянин заліз у бочку зі смолою, щоб пограбувати магазин, і 5 годин відмивався в поліції
1 хв на прочитанняВчора