У людей і тварин раніше не зустрічався: у Китаї виявили новий кліщовий вірус, що вражає мозок

Найчастіше переносниками є кліщі виду Haemaphysalis concinna.

4 хв на прочитання13 Вересня 2024, 21:14
Зображення створено ШІ Зображення створено ШІ

Новий кліщовий вірус, виявлений у Китаї, може поширюватися на людей і іноді викликати неврологічні захворювання, повідомляють науковці. Мікроб, який отримав назву «вірус водно-болотних угідь» (WELV), уперше був виявлений у пацієнта лікарні, який проходив лікування в місті Цзіньчжоу в червні 2019 року. Про це йдеться у звіті, опублікованому в журналі «New England Journal of Medicine», розповідає Live Science.

61-річний чоловік відчув лихоманку, головний біль і блювоту приблизно через п'ять днів після відвідування парку у великій водно-болотній місцевості у Внутрішній Монголії, автономному регіоні на півночі Китаю. Він сказав лікарям, що його в парку покусали кліщі. Антибіотики не полегшили симптоми чоловіка, що свідчить про те, що інфекція не була викликана бактеріями.

Аналіз ДНК і РНК у крові чоловіка виявив раніше невідомий ортонаіровірус — групу споріднених вірусів, що включає кілька видів, які переносяться кліщами. Серед інших прикладів цих вірусів — той, що викликає кримсько-конголезьку геморагічну лихоманку, рідкісну та смертельно небезпечну хворобу, яка може передаватися людині через укуси кліщів або через контакт із біологічними рідинами інфікованих людей.

Вірус WELV раніше не зустрічався у тварин або людей. Виявивши вірус у крові пацієнта лікарні, дослідники почали шукати його серед кліщів і тварин на півночі Китаю, в тому числі у водно-болотному парку, який відвідав чоловік.

Вони зібрали майже 14 600 кліщів і згрупували їх за місцезнаходженням і видами, щоб їх можна було аналізувати партіями. Приблизно 2 % з цих партій виявилися позитивними на генетичний матеріал WELV. П'ять видів кліщів можуть бути переносниками вірусу, але найчастіше позитивними виявлялися кліщі виду Haemaphysalis concinna. Вірус також був виявлений у невеликого відсотка овець, коней і свиней, яких досліджували вчені, а також у кількох гризунів під назвою забайкальський цокор (Myospalax psilurus).

Генетичний матеріал вірусу не був виявлений у собак або великої рогатої худоби, але деякі з цих тварин мали антитіла проти вірусу, що свідчить про те, що їхня імунна система в якийсь момент встановила захист проти мікроба.

Команда також проаналізувала кров «на перший погляд здорових» лісових рейнджерів і виявила, що 12 з 640 зразків мали антитіла проти вірусу. Крім того, вони провели скринінг на наявність вірусу в чотирьох лікарнях на північному сході Китаю. Вони протестували на наявність вірусу сотні пацієнтів, у яких протягом місяця після укусу кліща розвинулася лихоманка, й у 20 з них результати виявилися позитивними. Троє з них були одночасно інфіковані іншими хворобами, що передаються кліщами, тоді як решта 17, як виявилося, мали лише інфекцію WELV.

У хворих на WELV були загальні симптоми, такі як лихоманка, запаморочення, головний біль, нездужання та біль у спині, а також нудота, блювота й діарея. Результати лабораторних аналізів показали ознаки пошкодження тканин і порушення згортання крові у багатьох пацієнтів.

Зокрема один пацієнт, інфікований вірусом імунодефіциту людини, впав у кому. У нього була висока концентрація лейкоцитів — ознака інфекції — в рідині, що оточувала головний і спинний мозок. На щастя, завдяки лікуванню «всі пацієнти одужали і були виписані через 4-15 днів», зазначають дослідники.

Однак, коли дослідники спробували ввести вірус лабораторним мишам, вони виявили, що він може викликати смертельні інфекції, досягаючи багатьох органів, включаючи мозок. Цей висновок підтверджує ідею про те, що WELV може викликати серйозні інфекції нервової системи.

«У сукупності ці дані свідчать про те, що нещодавно відкритий ортонайровірус WELV є [патогенним] для людини... і циркулює серед людей, кліщів і різних тварин на північному сході Китаю», — підсумували дослідники.

Більше новин читайте на GreenPost.

Більше з GreenPost