По Європі на… метро: Україну планують включити до загальної транспортної системи до 2040 року
Вагони будуть поділені не за класами, а за місцями для різних потреб.

Десятки залізничних маршрутів, запущених останніми роками, полегшують подорож через кордони європейських країн. Але нова пропозиція копенгагенської компанії включає набагато амбітніший план розвитку залізничного сполучення на континенті. Проект 21st Europe передбачає створення загальноєвропейської мережі високошвидкісних залізниць, яка буде функціонувати як метро. Проект, який отримав назву Starline, розраховує модернізувати «фрагментовану, нерівномірну і найчастіше повільну» залізничну інфраструктуру континенту та впровадити надшвидкісне сполучення, здатне конкурувати з авіаперевезеннями. Про це розповідає Euronews.
«По-справжньому інтегрована залізнична система — це вже не просто питання зручності, це стратегічна необхідність для забезпечення стійкості Європи в XXI столітті. Створена як система метро, Starline змінить сприйняття європейцями свого континенту — не як сукупності віддалених столиць, а як єдиної, так і для людей, що рухається, так і для рухомої легкої досяжності», — заявляє організація.
Компанія 21st Europe має намір запустити мережу до 2040 року, але наскільки реалістичним є її бачення?
Створення загальноєвропейської системи метро
Не можна заперечувати, що загальноєвропейська залізнична система мала б величезну популярність у мандрівників.
«Починаючи із золотого століття нічних поїздів і закінчуючи сьогоднішніми 400 000 з лишком користувачів Interrail на рік, прагнення до відкритих, доступних подорожей очевидне. Та попри суспільний попит, транскордонні подорожі залишаються розрізненими, повільними», — зазначають у 21st Europe.
Вже розробляється Трансєвропейська транспортна мережа (TEN-T) — ініціатива Європейського Союзу, спрямована на об'єднання інфраструктури на всьому континенті.

Сьогодні 21st Europe критикує «складну систему продажу квитків, непослідовне обслуговування та застарілі станції, що створюють відчуття роздробленості залізниць», і стверджує, що «втрачено можливість зробити залізниці визначальною рисою самої Європи».
Одним із ключових факторів для транскордонної мережі група вважає єдиний дизайн.
«Станції відчуваються роз'єднаними, поїзди дико розрізняються за дизайном, а сама поїздка рідко розглядається як частина досвіду. Інші види транспорту, від японських поїздів-куль до скандинавських аеропортів, показали, що мобільність може бути як функціональною, так і культовою», — йдеться в доповіді про нинішню систему.
Від Гельсінкі до Берліна за 5 годин
22 000-кілометрова мережа Starline компанії 21st Europe з'єднає 39 пунктів призначення в європейських країнах включно з Великою Британією й Україною, а також дістанеться Туреччини.
Нова система буде на 30 % швидшою за автомобільні та сучасні залізниці, а швидкість руху поїздів становитиме 300-400 км/год. Це означає, що пасажири зможуть добиратися з Гельсінкі до Берліна трохи більше ніж за п'ять годин, а не за цілий день, як зараз.

«Маршрут Київ — Берлін, який історично є нічною подорожжю, стане передбачуваною і безперебійною. А Мілан — Мюнхен, повільний і звивистий маршрут, перетвориться на високочастотне сполучення між великими економічними центрами», — запевняють у компанії.
Поїзди Starline матимуть легко пізнавану темно-синю ліврею. Вагони будуть поділені не за класами, а за місцями для різних потреб, наприклад, тихі зони для робітників і секції для сімейного відпочинку.
Поїзди прибуватимуть на нові станції, збудовані неподалік великих міст, із пересадками на наявні міські транспортні системи.
За задумом 21st Europe, ці станції стануть культурними центрами з ресторанами, магазинами та добре продуманими зонами очікування, а також концертними залами, музеями, спортивними майданчиками та місцями для проведення заходів.
Найкращий шанс досягти «чистого нуля» до 2050 року
21st Europe розглядає Starline і як екологічний проект.
Транспорт — одна з найсерйозніших кліматичних проблем Європи. За даними Європейського агентства з навколишнього середовища, у 2022 році на частку цього сектора припадало близько 29 % усіх викидів парникових газів у ЄС.
Авіарейси на короткі відстані залишаються основним видом транспорту для мільйонів людей, попри те, що високошвидкісні залізниці припадає на 90 % менше CO2 за поїздку.
Такі країни, як Франція й Австрія, почали обмежувати короткі перельоти там, де існують залізничні альтернативи, але для досягнення реального ефекту «необхідний континентальний підхід», вважають розробники нового проекту.
«Сміливий перехід на високошвидкісні залізниці може стати кращим шансом для Європи досягти мети "чистого нуля" до 2050 року, забезпечивши при цьому швидку й екологічну мобільність», — вважають вони.
Модель франшизи з державним фінансуванням
Як Starline стане реальністю? 21st Europe пропонує «централізовану координацію поїздів, обслуговування пасажирів і технологій, дозволяючи при цьому національним залізничним операторам керувати маршрутами за моделлю франчайзингу».
За словами 21st Europe, система фінансуватиметься державою та керуватиметься затвердженими національними залізничними компаніями, а контролюватиме її нове Європейське залізничне управління (ERA) — орган у рамках ЄС, відповідальний за забезпечення координації, сумісності та довгострокового розширення системи.

Група розглядає єдиний дизайн як ключ до створення транскордонної мережі21st Europe
На думку 21st Europe, для функціонування Starline як європейська система знадобляться гармонізовані трудові угоди, технічні стандарти та правила безпеки.
«Це означає, що машиністи поїздів, ремонтні бригади та персонал станцій проходитимуть навчання у єдиних європейських рамках, що забезпечить узгодженість дій незалежно від місця роботи», — стверджують у компанії.
Це дуже амбітна пропозиція, але 21st Europe вважає, що вона може стати реальністю до 2040 року.
«Зараз ми починаємо створювати мережу, яка сприятиме реальним змінам, об'єднуючи політиків, дизайнерів і лідерів індустрії, щоб перетворити бачення на дію», — йдеться у доповіді.
Більше новин читайте на GreenPost.







