Догори
Дати відгук

Електрична революція В’єтнаму: як країна бореться з забрудненням і економічними викликами

Заборона бензинових мотоциклів у найбільших містах може врятувати екологію, але викликає побоювання серед мільйонів громадян.

2 хв на прочитання14 Вересня 2025, 07:52
Фото: Independent.co.uk Фото: Independent.co.uk
Поділитись:

В’єтнам розпочав амбітний перехід від мотоциклів з двигунами внутрішнього згоряння до електромотоциклів, що може змінити міста, економіку та повсякденне життя. Рішення уряду про поступову заборону бензинових байків має на меті подолати критичне забруднення повітря, але викликає серйозні побоювання серед мільйонів громадян, — Deutsche Welle.

Гігантський автопарк під загрозою

В’єтнам, де на 80 мільйонів жителів припадає понад 45 мільйонів мотоциклів, готується до масштабних змін. У липні 2025 року прем’єр-міністр Фам Мінь Чинь оголосив, що до середини 2026 року всі бензинові мотоцикли будуть заборонені на Кільцевій дорозі 1 в Ханої, протяжністю 7 км. Місто, яке у 2025 році було визнано «найбільш забрудненою метрополією світу», сподівається, що це рішення покращить якість повітря.

Заборона торкнеться до 2 мільйонів щоденних пасажирів, а в майбутньому буде розширена на Кільцеву дорогу 2 (до 2028 року) та Кільцеву дорогу 3 (до 2030 року). Аналогічний план обговорюється і в Хошиміні, де планують поступово вивести з обігу 400 тисяч мотоциклів, що використовуються для послуг таксі.

Ці кроки є частиною загальнонаціональної стратегії: до 2030 року уряд прагне, щоб електричними були 22 % мотоциклів і 30 % автомобілів.

Економічна складова: хто в плюсі?

За даними ВООЗ, щорічно через забруднення повітря у В’єтнамі гинуть щонайменше 70 тисяч осіб, а економіка втрачає до 11 мільярдів євро (близько 5 % ВВП). У січні 2025 року рівень небезпечних частинок PM2.5 перевищив норми ВООЗ у 24 рази, змусивши закрити школи та заводи.

Попри екологічну мотивацію, урядові обмеження мають і економічне підґрунтя. Аналітики вважають, що це допоможе місцевим гігантам, таким як VinFast і Pega, закріпитися на ринку. Японський концерн Honda контролює 80 % ринку бензинових мотоциклів, але його частка в сегменті електробайків незначна. Натомість VinFast і Pega займають близько 70 % цього ринку.

Виклики та ризики: хто постраждає?

Рішення про заборону викликало неоднозначну реакцію. Хоча багато жителів підтримують боротьбу із забрудненням, є й ті, хто вважає темпи змін занадто швидкими.

Основне занепокоєння висловлюють працівники неформального сектору, для яких мотоцикл — єдиний засіб заробітку. Навіть найдешевші моделі електробайків коштують близько 380 євро, тоді як середня місячна зарплата у В’єтнамі становить приблизно 250 євро.

Асоціація виробників мотоциклів В’єтнаму, яка переважно складається з іноземних компаній, звернулася до уряду з проханням відкласти повну заборону, попередивши про значні втрати робочих місць і падіння продажів.

Експерти не виключають, що уряд може відтермінувати повну реалізацію плану, представивши це як «практичне коригування», а не як невдачу.

Більше новин читайте на GreenPost.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Еко
Більше з GreenPost
Регулювання нікотинових паучів: Комітет ВРУ шукає компроміс між забороною та контролем
Регулювання нікотинових паучів: комітет ВРУ шукає компроміс між забороною та контролем
2 хв на прочитання3 години тому
Грип птиці: Держпродспоживслужба закликає вжити заходів безпеки через міграцію диких птахів
Грип птиці: Держпродспоживслужба закликає вжити заходів безпеки через міграцію диких птахів
1 хв на прочитання3 години тому
Вивантаження зерновозів в портах Одеси зросло до 966 вагонів/добу
Вивантаження зерновозів у портах Великої Одеси збільшилося на третину за тиждень
2 хв на прочитання5 годин тому
Фото ілюстративне
Як не варто лікувати застуду: поради німецьких медиків
2 хв на прочитання7 годин тому
Гороскоп для всіх знаків зодіаку на четвер, 30 жовтня 2025 року
3 хв на прочитання10 годин тому
Конкуренція на ринку яблук загострилася
2 хв на прочитання14 годин тому
Не доля, а стан, якому можна запобігти: профілактика та реабілітація після інсульту
2 хв на прочитання14 годин тому
Псоріаз — не лише про шкіру: чому 29 жовтня важливо говорити про видиму і невидиму хворобу
2 хв на прочитання15 годин тому