Догори
Дати відгук

Паливна криза: експерт розповів про експорт пального з Угорщини

НАК та уряд заявили про доволі продуктивну позицію

2 хв на прочитання24 Травня 2022, 10:52
Поділитись:

Кабмін звільнив голову «Укртранснафти» Миколу Гавриленко та призначив Володимира Цепенди – начальника управління закупівель «Укртрансгазу».

Як вважає директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн, прем'єру обгрунтували необхідність звільнення Гавриленко недостатніми успіхами у проекті реверсного запуску нафтопродуктопроводу «Прикарпатзахідтранс».

"В країні паливна криза, ринок мобілізований на пошук нафтопродуктів. Подейкують, що однією з умов нещодавнього подовження контракту Кабміну з Вітренком була саме активна участь НАКу у постачанні пального. Незадовго до цього в НАКу з'явився Володимир Бичков, який очолив трейдинг," - зауважив експерт.

Він додав, що НАК та уряд заявили про доволі продуктивну позицію: державний оператор буде намагатись шукати унікальні можливості для імпорту, аби не створювати зайвий тиск по напрямкам, де сьогодні активно контрактується приватний бізнес.

За словами Куюна, найбільш перспективним таким джерелом є Угорщина, з якою Україна з’єднана згаданим нафтопродуктопроводом. Перемовини з угорським MOL «Укртранснафта» розпочала ще на початку травня й домовилась про транспортування 35 тис. т дизпального щомісяця.

"Але це мають бути не угорські ресурси, а постачання українських трейдерів, які отримали можливість привозити пальне з дальніх європейських рубежів, зливати їх в Угорщині з подальшим транспортуванням в Україну. MOL у свою чергу заявив, що власних ресурсів не має, але з «барского плеча» пообіцяв постачати цілих 5000 т (1,5% від наших мінімальних потреб)",  - деталізує Куюн.

Довідково: фахівці оцінюють потенціал цього напрямку у 200 тис. т нафтопродуктів, притому що є технічна можливість поступового прокачування як дизпального, так й бензину. Оскільки нафтопродуктопровід зараз перебуває в управлінні «Укртранснафти», заміна його керівника була необхідна Вітренку ще й з точки зору ефективності реалізації проекту.

Експерт зазначив, що  НАК отримав все, що необхідно. Попереду нові перемовини з MOL, який повністю підконтрольний уряду Орбана – найбільшого друга РФ у Європі. Саме Угорщина сьогодні блокує нафтове ембарго.

"Уявіть, тільки на різниці цін на нафту, НПЗ MOL у Словаччині та Угорщині мають 30-відсотковий дисконт або $35/бар. (біля $255/т нафти). Сумарно на 9 млн т нафти це $2,3 млрд на рік. До цього вочевидь треба ще додати персональний дисконт Угорщини від ринкових цін на російську нафту, який не розголошується, але без сумнівів є дуже суттєвим. Гадаю, говорити про $3 млрд можна спокійно", - додав Куюн.

І підкреслив, що в цьому й слабкість угорців, адже нафту вони отримую нашою гілкою нафтопроводу «Дружба». 

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з GreenPost