Догори
Дати відгук

Мінінфраструктури почало нищення Прип’яті та Дніпра

Громадськість і вчені попереджають про небезпеку

8 хв на прочитання08 Серпня 2020, 12:12
Поділитись:

Громадськість та вчені заявили про неприпустимість проведення так званих «днопоглиблювальних робіт» на річці Прип’ять у Чорнобильській зоні відчуження. Насправді ідеться про початок знищення останньої "дикої" річки Україна та загрозу радіаційного забруднення Дніпра.

Про те, що ТОВ «СОБІ» почало поглиблювати дно річки Прип’ять стало відомо з допису на сторінці у ФБ цієї організації. У повідомленні «СОБІ» зазначено, що задіяно кілька суден. Це теплохід «Сухумі», земснаряд «Собі - 4», буксирно-моторний катер і корабель для якірного обладнання.

Але це не просто ще одна заготовка піску під виглядом «чистки фарватера». Ці роботи є початком будівництва річкового шляху Е40 Гданськ – Херсон.

Замовниками робіт виступають Асоціація морських портів України та Мінінфраструктури. Про наміри викинути на вітер (точніше, зарити у дно) 10 мільйонів гривень ще на початку січня заявив міністр інфраструктури Владислав Криклій.

 

«У рамках проекту з відновлення міжнародного водного шляху Е-40 буде здійснено днопоглиблення української ділянки річки Прип’ять. Філією Днопоглиблювальний флот ДП «АМПУ» укладено угоду на проведення днопоглиблювальних робіт для забезпечення гарантованих габаритів суднового ходу на українській ділянці р. Прип'ять протяжністю 64,5 км», - заявив міністр.

Загальний об’єм ремонтного черпання складає 100 тис. кубометрів ґрунту.

Мініфраструктури хоче перетворити Прип’ять у систему каналів та шлюзів. На фото - Дніпро-Бузький канал у Білорусі: мертва вода. Фото Kanstantyn Haretsky/Екопартнерство/ZOI-network

«Результатом робіт буде забезпечення гарантованих габаритів суднового ходу (глибина – 1,6 м; ширина – 35 м; радіус заокруглення – 300 м) на українському відрізку річки Прип’ять. Вартість робіт за договором становить майже 9,9 млн грн без ПДВ. Усі роботи проводитимуться з обов’язковим дотриманням вимог екологічної безпеки», - повідомив пан Криклій.

Насправді такий шлях у повному форматі ніколи не існував. А його робочі ділянки працювали далекі сто років тому, коли водність річок і клімат були геть іншими.

Щодо вимог екологічної безпеки, то тут теж пан міністр сказав неправду. Проєкт спорудження річкового шляху Е40 не проходив громадських обговорень в Україні. До обговорення Проєкту були залучені вельми вузьке коло фахівців, яким не була надана повна та розгорнута інформація про Проєкт.

Також проєкт не проходив обов’язкову процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД), хоча цього вимагає Закон України «Про оцінку впливу на довкілля».

 

Національний екологічний центр України оскаржує проведення днопоглиблювальних робіт на річці Прип’ять без ОВД. Але наразі суд першої інстанції відмовив НЕЦУ у задоволенні позову та не виніс рішення про зупинку робіт, як того вимагав НЕЦУ.

3 серпня НЕЦУ подав апеляцію до відповідної судової інстанції. А також скаргу до прокуратури на незаконність робіт, які проводить СОБІ.

 «Роботи із днопоглиблення, які Адміністрація морських портів України називає технологічне землечерпання річки насправді, не термінологічна лексика. Бо в законі про «Оцінку впливу на довкілля» і в «Водному кодексі України» поняття «землечерпання» немає. Це є, можна сказати, технічний сленг. І оперуючись цим замінником, вони намагаються обґрунтувати, що ці роботи не повинні проходити процедуру оцінки впливу на довкілля. Насправді ж, і «Водний кодекс» і закон про «Оцінку впливу на довкілля» вимагають для таких робіт, як для будь-яких робіт на землях «Водного фонду»,  проходження процедури оцінки впливу на довкілля», - сказав GreenPost експерт з питань зміни клімату Національного екологічного центру України Георгій Веремійчик

Громадські організації України засудили початок робіт на річці Прип’ять, зокрема тому, що це може призвести до радіаційного забруднення Дніпра, з якого постачається питна вода до мільйонів квартир та підприємств і офісів. З такими заявами виступили, зокрема, громадська організація «Екологія Право Людина» та «Національна екологічна рада України» - коаліція громадських організацій, яка об’єднує понад сорок різних екологічних організацій країни.

Ця краса під загрозою знищення через будівництво каналу Е40. Фото з сайту https://savepolesia.org/(© Daniel Rosengren / FZS)

На небезпеку цих робіт вказують провідні українські вчені. Так, на прес-конференції, яку провів НЕЦУ у провідній український інформагенції «Укрінформ», виступили член-кореспондент Національної академії наук Сергій Афанасьєв та доктор біологічних наук Сергій Межжерін.

«Як тільки ми змінюємо  гідрологію водотоку, одразу річка починає вимивати ці радіонукліди з водозбору. Тобто, будь-яка діяльність з поглиблення річки тим чи іншим чином призведе до забруднення річкових вод радіонуклідами. Ніхто на сьогодні не знає де зосереджені ці нукліди, скільки їх, яким чином поведе себе річка тому що ніхто не проводив таких досліджень», - сказав Сергій Афанасьєв.

Також будівництво Е40 негативно позначиться на біорізноманітті регіону.

 

«За спостереженнями Інституту зоології НАНУ за останні 20-30 років чисельність крижня — доволі типового, доволі розповсюдженого вид на гніздівлі зменшилася у 20 разів. Доволі поширений колись кулик чайка («чібіс» – рос. – ред.) зараз заноситься до Червоної книги. Та й інші водно-болотні види, які раніше вважалися благополучними, зараз знаходяться у серйозному кризовому стані. Тому не варто навіть сумніватися, що у разі проведення будь-яких технічних, гідрологічних робіт на річці, будь-якого каналізування, зарегулювання – а там передбачено будівництво дамб, гребель, шлюзів – згубно позначиться на усій системі Прип’яті, яка підтримує усе Полісся, стабілізує його і визначає його екологічну сутність», - сказав Сергій Межжерін.

"МАГАТЕ рекомендує залишити донні осади в річці Прип’ять, Київському морі у спокої. Рівень очищення для Цезію-137: 100 Бк/кг. Деякі інші осади мають більш високе забруднення і з ними слід поводитись як з ядерними відходами. Чим глибше занурюватися в осади – тим більш забрудненими вони стають. Аналізи проводилися всього до 60 см вглибину, днопоглиблення ж планується більше метра. Тому цих досліджень не достатньо", - зазначив Девід Боллей, голова ACRO (Асоціація з контролю за радіацією на Сході - міжнародна неурядова організація – ред.)

 

Дослідження проводилися в основному для цезія, а на цій ділянці річки Прип’ять знаходяться також плутоній та америцій, а для них досліджень немає.

«Днопоглиблення призведе до збільшення забруднення води, яку споживає населення України, що повинно бути виправданим, відповідно до принципів радіаційного захисту.

До початку будівництва Е40 потрібно розв’язати дві проблеми. Перша – це ставок-охолоджувач, який класифікований як «гаряча точка». Якщо цей ставок не демонтувати – про будівництво Е40 не може йти й мови. Техніко-економічне обґрунтування проекту визнає, що ставок потрібно вивести з експлуатації, але не каже як», - зазначає еколог.

Ці роботи будуть відбуватися у Зоні відчуження, тобто будуть піддані впливу ті ділянки, для яких не було проведено ніяких досліджень, а також можуть бути затоплені ділянки, де зберігається   забруднене  сміття.

«Робітники зазнають великого впливу радіації, працюючи в зоні близько  8 годин на добу. Тому для мене, як для радіолога, частина міжнародного водного шляху Е40, яка буде проходити Зоною відчуження –  неприйнятна. І, зрештою, будуть порушені норми Орхуської конвенції, яку підписала  Україна, адже мають бути організовані громадські слухання та повинна бути забезпечена  активна участь громадські у вирішенні долі таких проектів. Наразі, нічого цього не зроблено», - підсумував Девід Боллей.

Як ми вже писали, на сьогодні водність верхньої Прип’яті досить мала. І саме звідси беруть воду для підтримки роботи Дніпро-Бузького каналу. Річка Піна, в яку впадає цей канал, стала більш водною, ніж сама Прип’ять. Тобто вже не Піна є притокою Прип’яті, а навпаки. Тому що у Піну більше подається води через Білозерську систему. При цьому заповідна ділянка Прип’ять-Стохід залишається з меншою кількістю води. І це дуже печально, бо ця ділянка є найкраще збереженою з огляду на ті види, які були ще з прадавніх часів, з часів Геродотового моря, вони збереглися з тих днів, коли Прип’ять тільки-тільки стала річкою.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.