Всесвітній день шопінгу: культура споживання та ідея "усвідомленої купівлі"
Для деяких людей шопінг – це лише спосіб підняти собі настрій.
Всесвітній день шопінгу народився у Китаї, а вже звідти поширився світом. У 2009 році інтернет-майданчик "Alibaba Group" оголосив 11 листопада днем неймовірних акцій та знизив ціни на всі товари. Розрахунок азійських торговців базувався на декількох факторах.
По-перше, підприємці зважили на традиції народу та переважно прихильне ставлення до нумерології. Комбінація чотирьох одиниць (11.11) символізує день коли найкраще розпочинати щось нове у сфері особистих стосунків.
По-друге, цього дня китайці традиційно відзначають День холостяка. Відповідно, зміст рекламних кампаній був спрямований на те щоб одинокі чоловіки зробили собі подарунок та придбали необхідні речі з неймовірними знижками до 50 %.
Третьою метою, було прагнення щось протиставити уже всесвітньо відомій американській Чорній п’ятниці (Black Friday). Такий підхід виявися дуже успішним. Прибутки інтернет-магазину вимірювались мільйонами.
Чому шопінг це не завжди корисно?
На перший погляд нічого поганого немає в тому, що людина отримує задоволення від покупок. Однак, якщо шопінг стає для вас чи ваших рідних неконтрольованим потягом, коли людина не може зупинитися, прагне розв’язати свої проблеми за допомогою надмірних покупок – це вже проблема.
Шопоманія (або оніоманія) – одержимість покупками, що призводить до надмірних та дороговартісних покупок, може супроводжуватися зловживанням психоактивними речовинами та розладами харчування.
Ознаки шопоголізму
Ознаки того, що перед вами шопоголік:
- витрачає на покупки значно більше, ніж може собі дозволити;
- весь час думає про покупки;
- багато часу приділяє купівлі товарів;
- здійснює необдумані та коштовні покупки;
- відчуває постійну потребу купувати (незалежно від потреб, подій тощо);
- турбується, якщо не вдалося купити бажану річ;
- лікує стрес, депресію шопінгом;
- таємно від рідних купує товари, ховає чеки, придбає в кредит;
- уникає розмов або не розповідає про справжню ціну тієї чи іншої покупки та ін.
Відповідно до досліджень, майже 8% дорослого населення страждають шопоманією, у деяких такий розлад починає проявлятися вже у підлітковому віці та може призводити до низки проблем згодом.
Споживча культура та світ: як одягатися, щоб не зашкодити природі
Імпульсом для неконтрольованих та спонтанних покупок стало різке зростання останнім часом споживчої культури, особливо це стосується покупок в інтернеті. Ситуація погіршується доступністю позик та кредитних карток. Завдяки легкодоступним кредитним карткам тепер люди можуть спонтанно витрачати кошти за межами своїх можливостей.
Люди у світі стали купувати на 400% більше одягу, ніж на початку 2000 років.
Текстильна промисловість — другий забруднювач планети після нафтової. Щосекунди на планеті спалюють вантажівку лахів. Якщо речі не палити — вони осядуть на звалищах на десятки років. Їхнє виробництво, споживання та утилізація таким ж швидкими темпами, як і розвиток моди, забруднюють довкілля. І українці тут чи найперші у світі - бідні, але от кутюр.
Раніше було модно мати багато взуття та речей, а зараз — турбуватися про довкілля. Тому наразі у тренді екотканини, розумне споживання — свідома мода та ресайклінг-підхід (ред. — recycling — вторинна переробка).
Крім того, наразі набирає обертів відмова від тканин і матеріалів, які отримані жорстокими шляхами - хутро і шкіра, пір’я. Уже багато брендів відмовилися від використання різних матеріалів тваринного походження. Інші заходять ще далі, використовуючи, наприклад, банановий шовк, мирний шовк, шкіру з рослинних матеріалів.
Більшість дизайнерів нині підтримують ідею "усвідомленого споживання": вони зменшують колекції і роблять їх базовими, щоб одяг і аксесуари можна було носити багато років, а інші колекції більш персоніфікованими, щоб кожна людина, незалежно від віку, типу фігури та кольору шкіри змогла знайти для себе вдалу річ. У дизайнерів перехід на новий вид репрезентації своєї творчості: покази тепер всі намагаються створити з мінімальним вуглецевим слідом.
Відповідно в суспільстві йде розуміння і затребуваність мінімалістичного, капсульного, енергозберігального гардеробу.
Для матеріалу використовувался різні джерала, в тому числі ТСН, РБК, DW.