Верховна Рада прийняла неоднозначний законопроєкт про водний транспорт
Його підтримали у сесійній залі, не зважаючи на застереження екологів та їх протести.
3 грудня на пленарному засіданні народні депутати прийняли “Закон про внутрішній водний транспорт”, який може зробити Україну однією із країн-лідерів Європи у річкових перевезеннях та водночас знищити унікальну водну екосистему.
Нагадаємо, що законопроєкт номер 182-1-д подала до ВРУ 17 січня 2020 року група народних обранців, 24 квітня законопроєкт прийняли у першому читанні й він одразу викликав гостру дискусію в середовищі українських екологів.
Йшлося, зокрема, про те, що закон погіршить якість питної води і посилить забруднення водойм України. А ще річки фактично перестануть вважатися природними екосистемами зі своїми унікальними зв’язками між рослинами та тваринами. Їх у новому законопроєкті пропонували розглядати виключно як об'єкти транспортної інфраструктури.
“Розробники проєкт Закону розглядають річки, озера, якими вони мають намір прокладати водні шляхи не як об’єкти живої природи, не як оселища багатьох видів істот, але як канал, призначений для руху кораблів, барж. На їхній погляд з річками можна робити, що заманеться – гатити греблями, обваловувати, поглиблювати, спрямляти, копати штучні канали аби ними могли плавати судна”, - обурювався експерт Національного екологічного центру України Георгій Веремійчик.
Зрештою, протягом трьох осінніх місяців у проєкт закону внесли поправки та знову включили його до порядку денного.
3 грудня під час розгляду порядку денного його підтримали 276 нардепів.
Тим часом очільник профільного міністерства Владислав Криклій вже встиг назвати прийнятий закон історичним та зауважив, що під час його підготовки “врахували пропозиції бізнесу та спільно доопрацювали цей законопроєкт”.
Щоправда, Криклій так і не уточнив, чи врахували при підготовці думку екологів, які попереджали про неприпустимість скасування поняття прибережних захисних смуг, як передбачав законопроєкт у першій редакції.
Що дає новий закон:
- збільшиться вантажопотік до 30 млн тонн на рік, що принесе державі додаткові 13-16 млрд грн щороку;
- перехід частини вантажу з автошляхів на річку допоможе значно розвантажити дороги і зменшити витрати на їх ремонт;
- збільшиться використання потужностей Дніпра як транспортної артерії;
- буде створено Держфонд розвитку внутрішніх водних шляхів для забезпечення належного технічного стану судноплавних шлюзів на Дніпрі;
- будуть розвиватися міжнародні річкові пасажирські перевезення;
- спростяться адміністративні процедури при реєстрації суден та видачі кваліфікаційних документів.
Як ми писали раніше, екологи вимагали відхилити законопроєкт про внутрішній водний транспорт як такий, що несе загрозу українській екології та здатний спричинити збитки довкіллю.