У ВООЗ стурбовані різким зростанням проблемного використання підлітками соціальних медіа
Дівчатка більше залежні від спілкування, хлопчики — від ігор.
У новій доповіді ВООЗ відзначається проблема нездорового ставлення підліткам до проведення часу.
Нові дані Європейського регіонального бюро ВООЗ свідчать про різке зростання показників проблемного використання соціальних медіа підлітками — з 7 % у 2018 р. до 11 % у 2022 р. Крім цього, для 12 % підлітків актуальним є ризик проблемної поведінки щодо цифрових ігор. Усе це викликає серйозне занепокоєння щодо негативного впливу цифрових технологій на психічне здоров'я та благополуччя молоді. Ці дані отримані в рамках дослідження «Поведінка дітей шкільного віку щодо здоров'я» (HBSC), в якому у 2022 р. взяли участь майже 280 000 дітей і підлітків у віці 11, 13 та 15 років у Європі, Центральній Азії та Канаді (у загальної складності 44 країни та регіону).
Основні висновки дослідження
- У 11 % підлітків спостерігаються ознаки проблемної поведінки щодо соціальних медіа: вони не в змозі контролювати їх використання, що спричиняє негативні наслідки. Серед дівчаток проблемне використання соціальних медіа поширене вище, ніж серед хлопчиків (13 % та 9 % відповідно).
- Понад третина (36 %) молодих людей повідомляли, що постійно підтримують контакти з друзями онлайн (найвищий показник (44 %) відзначається серед 15-річних дівчат).
- Одна третина (34 %) підлітків щодня грають у цифрові ігри, і 22 % підлітків можуть проводити за цим заняттям щонайменше чотири години на день (у ті дні, коли їм дозволяється грати).
- Ризику проблемної поведінки щодо ігор схильні до 12 % підлітків, причому це більш характерно для хлопчиків, ніж для дівчаток (16 % та 7 % відповідно).
Проблемне використання соціальних медіа визначається у доповіді як модель поведінки, що характеризується симптомами залежності. До таких симптомів відноситься нездатність контролювати використання соціальних медіа, абстинентний синдром при припиненні їх використання, відмова від інших занять на користь соціальних медіа та негативні наслідки їх надмірного використання для повсякденного життя.
Наслідки зростання проблемного використання соціальних медіа
Зростання проблемного використання соціальних медіа серед підлітків викликає серйозне занепокоєння щодо його потенційних наслідків для молодих людей. За даними проведених раніше досліджень, проблемне використання соціальних медіа супроводжується зниженням психологічного та соціального благополуччя та вищими показниками вживання психоактивних речовин у порівнянні з людьми, які відповідально користуються соціальними медіа чи не використовують їх у принципі. Ця тенденція здатна призвести до далекосяжних наслідків у розвиток підлітків і їхнє здоров'я у довгостроковій перспективі. Ба більше, проблемне використання соціальних медіа асоціює зі зниженням тривалості сну та пізнішим відходом до сну, що може впливати на загальний стан здоров'я підлітків і їхню академічну успішність.
Позитивні аспекти використання соціальних медіа
У доповіді насамперед ідеться про ризики, пов'язані з соціальними медіа, але також наголошуються і на позитивних аспектах їх відповідального використання. Підлітки, які користуються соціальними медіа активно, але при цьому відповідально, говорять про вищий рівень підтримки з боку однолітків і міцних соціальних зв'язків.
«Це дослідження показало, що цифрові технології одночасно відкривають для нашої молоді великі перспективи і мають серйозні ризики. Необхідно захистити молодих людей, допомогти їм безпечно використовувати цифрові технології та робити усвідомлений вибір, щоб отримувати від соціальних медіа максимальну користь і звести до мінімуму ризики для психічного та соціального благополуччя. Іншими словами, молоді люди повинні керувати соціальними медіа, а не підкорятися їм», — заявляє директор Відділу країнових стратегій та систем охорони здоров'я в ЄРБ ВООЗ Наташа Аццопарді-Мускат.
Тенденції щодо цифрових ігор та їхні наслідки
У звіті йдеться, що 34 % підлітків грають у цифрові ігри щодня, і 22 % проводять за грою не менше чотирьох годин у ті дні, коли їм дозволяється грати. Тоді як 68 % підлітків не мають проблем із цифровими іграми, для 12 % характерна проблемна поведінка.
Попереднє дослідження HBSC, в рамках якого аналізувалася проблемна поведінка щодо онлайнових ігор у п'яти країнах, показало, що така поведінка асоціює зі зниженням задоволеності життям, частішими скаргами на психологічний стан і зменшенням підтримки з боку однолітків. Разом із тим, для багатьох підлітків цифрові ігри залишаються безневинним і навіть корисним проведенням часу.
«Гендерні відмінності щодо підлітків до цифрових ігор просто вражають. Хлопчики не тільки більш схильні грати щодня — у них частіше формується і проблемна поведінка щодо онлайнових ігор. Це означає, що тут потрібні цілеспрямовані втручання, що враховують гендерні аспекти мотивації та фактори ризику», — зазначає один з авторів доповіді Клаудіа Маріно з Університету Падуї.
Цілеспрямовані втручання
Заходи щодо профілактики проблемного використання соціальних медіа повинні відповідати віку цільових груп, на які вони спрямовані, та враховувати гендерні аспекти й культурні особливості. Вони насамперед мають допомагати молодим людям підвищити рівень цифрової грамотності, пропагувати здорову поведінку в інтернеті та забезпечувати підтримку для тих, кому загрожує ризик формування проблемної поведінки щодо соціальних медіа.
Більше новин читайте на GreenPost.