Догори
Дати відгук
  • Головна
  • Новини
  • Еко
  • Вода
  • Шостий вибух танкера після заходу до російських портів: тепер — аміачний Eco Wizard у Усть‑Лузі

Шостий вибух танкера після заходу до російських портів: тепер — аміачний Eco Wizard у Усть‑Лузі

Шостий вибух за рік — флот Росії стає токсичною загрозою для екології

7 хв на прочитання4 години тому
Російський танкер Eco Wizard. Фото з відкритих джерел Російський танкер Eco Wizard. Фото з відкритих джерел
Поділитись:

6 липня в порту Усть‑Луга зазнав аварії танкер Eco Wizard, що перевозив аміак — після кількох вибухів і витоку газу він почав тонути, а екіпаж евакуювали. Це вже шостий за рахунком випадок у 2025‑му, коли судно заходило до російського порту, а згодом траплялася аварія чи вибух із загадковим характером.

Крах Eco Wizard у порту Усть‑Луга

Вранці 6 липня у порту Усть-Луга сталася аварія на хімічному танкері Eco Wizard, що перевозив аміак. За наявною інформацією, безпосередньо під час вантажних робіт пролунав перший вибух, що пошкодив обшивку судна. Приблизно через десять хвилин стався другий — потужніший. Після цього розпочалась течія: аміак почав просочуватися назовні, а до пошкоджених відсіків стала надходити вода.

Судно швидко втратило рівновагу, отримавши крен на лівий борт. Через загрозу затоплення капітан ухвалив рішення евакуювати екіпаж. Усі 23 члени команди були виведені з борту без постраждалих, однак судно продовжувало нахилятись, частково занурившись у воду. На місце інциденту були викликані аварійні служби та водолази. Російське міністерство транспорту назвало витік аміаку «незначним», але підтвердило, що для огляду дна та корпусу судна залучено спеціальні підрозділи водолазів.

Однак деякі джерела вказують на більшу серйозність події. Так, незалежні спостерігачі повідомляли про різкий запах хімікатів, що поширився над частиною порту, а також про значні пошкодження корпусу в районі трюмів. Через високу токсичність аміаку навіть мінімальні витоки становлять небезпеку як для працівників порту, так і для довкілля — особливо в умовах підвищених літніх температур, що сприяють випаровуванню речовини.

Судно Eco Wizard ходить під прапором Маршаллових островів. За даними з відкритих систем відстеження, воно прибуло до Усть-Луги 3 липня з бельгійського порту Антверпен. Танкер належить до середнього класу газовозів і здатен перевозити небезпечні хімікати, зокрема аміак, в умовах охолодження. Власником судна вважається одна з грецьких судноплавних компаній, яка не вперше співпрацює з російськими портами попри ризики та критику з боку міжнародної екологічної спільноти.

Попередня причина вибуху досі не встановлена. Деякі експерти вказують на можливу технічну несправність або порушення правил безпеки при навантаженні хімікатів. Інші — не виключають умисного втручання, зважаючи на зростаючу кількість схожих інцидентів у російських портах, зокрема в Усть-Лузі, яка вже фігурувала в кількох гучних аваріях цього року.

Шість інцидентів за пів року: вибухи після російських портів

Катастрофа Eco Wizard у порту Усть-Луга стала вже шостим задокументованим інцидентом за 2025 рік, коли танкер, що перед цим заходив у російський порт, зазнавав аварії, вибуху або техногенної несправності. Усі ці судна пов’язані з перевезенням нафти, хімікатів або газів, і майже всі вони відвідували Усть-Лугу — стратегічний російський хаб на Балтиці. Ця тривожна послідовність катастроф підживлює припущення як про технічну зношеність флоту, так і про можливе зовнішнє втручання чи саботаж.

Один із найгучніших і водночас найбільш незрозумілих інцидентів трапився в червні з нафтовим танкером Vilamoura. Судно, що перевозило близько одного мільйона барелів сирої нафти, вибухнуло біля узбережжя Лівії у міжнародних водах. За повідомленням The Maritime Executive, вибух стався раптово, без попередніх сигналів про загрозу. У момент аварії танкер не подавав тривожних сигналів і перебував на звичайному комерційному маршруті.

За даними трекінгових систем, Vilamoura протягом попереднього місяця відвідала щонайменше два російські порти: Усть-Лугу та неназваний порт у Чорному морі. Фахівці зазначають, що під час цих заходів судно вимикало AIS-сигнали та використовувало схеми «маскування маршруту» — це часто робиться для обходу санкцій або уникнення виявлення небажаними наглядачами. Це посилює підозри, що судно могло бути частиною так званого «тіньового флоту», який активно експлуатує РФ для перевезень підсанкційної нафти в обхід міжнародного контролю.

Хоча офіційної причини вибуху названо не було, знімки із супутників і свідчення екіпажу з сусідніх суден свідчили про масштабне займання в районі вантажного трюму. Розслідування інциденту триває, а Vilamoura стала ще одним судном, що вибухнуло вже після рейду в російські води:

  • Koala — у лютому в порту Усть-Луга вибухнув машинний відсік танкера Koala, що офіційно належить до так званого «тіньового флоту» Росії. Судно не змогло покинути порт самостійно, частково затонуло; зафіксовані значні пошкодження корпусу.
  • Seajewel — в січні судно вибухнуло в Середземному морі, після недавнього заходу в порт Новоросійськ. Танкер був зафрахтований для перевезення сирої нафти, екіпаж евакуйовано, судно втратило ходову здатність.
  • Seacharm — в лютому цей хімічний танкер вибухнув біля узбережжя Туреччини. Як і у випадку з іншими, було зафіксовано попередній рейд до російського Балтійського узбережжя.
  • Grace Ferrum — ще одне судно, що зазнало аварії в першому кварталі 2025 року після навігації поблизу портів Усть-Луги й Мурманська. Ймовірна причина — вибух у відсіку із залишками мазуту.

Усі ці інциденти відрізняються технічними деталями, однак поєднані спільним вектором: судна заходили до російських портів і незабаром після цього ставали об'єктами аварій — або в самих портах, або вже під час переходу до міжнародних вод. З огляду на масштаб і повторюваність подій, спільнота фахівців дедалі частіше порушує питання: чи йдеться про збіг, чи про нову форму гібридної небезпеки на морі.

Чому це має значення для екології та безпеки

Такі вибухи та витоки — пряма загроза морській екосистемі: аміак токсичний, а нафтопродукти — забруднюють воду й повітря. Окрім цього, тіньовий флот Росії, що обходить санкції, експлуатує застарілі або навмисно приховані судна під іноземними прапорами — це значний ризик для морської інфраструктури й міжнародних транспортних потоків. Без належного моніторингу такі аварії можуть повторюватися, та посилювати геополітичну напругу через можливий саботаж.

У довгостроковій перспективі, подібні інциденти поглиблюють глобальну екологічну кризу. Навіть обмежені за масштабом витоки небезпечних речовин можуть мати катастрофічний ефект на локальні біосистеми: знищення морських мікроорганізмів, ураження рибних популяцій, а також накопичення токсичних речовин у харчовому ланцюгу. Окрім цього, небезпека аварій у портах, де діють міжнародні морські маршрути, створює ризики для цивільного судноплавства, підвищує страхові тарифи й ставить під сумнів безпеку співпраці з портовими інфраструктурами, які не можуть гарантувати прозорість і контроль.

Підсумок і висновки

Цей рік вже запам’ятався шістьма драматичними інцидентами: після заходу до Росії кожен з танкерів — напівлегальних або санкційно обмежених — отримав пошкодження або вибух. Eco Wizard став черговим прикладом такого ланцюга. Ці події сигналізують про системні порушення безпеки на флоті, ризики для екології та необхідність міжнародного контролю над перевезеннями хімікатів і нафти. Як реагуватиме світовий морський вряд — залишилося побачити.

Більше новин читайте на GreenPost.

 

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Еко