- Головна
- Новини
- Еко
- Відходи & забруднення
- Розлив мазуту в Чорному морі: що наразі відомо та які можливі наслідки цієї катастрофи
Розлив мазуту в Чорному морі: що наразі відомо та які можливі наслідки цієї катастрофи
«Подальші масштабні аварії статистично неминучі».
Пляжі на Чорному морі все ще забруднені чорними токсичними плямами після аварії двох російських нафтових танкерів: на узбережжі анексованого Криму та материкової частини Росії волонтери намагаються локалізувати наслідки розливу нафти. Die Zeit відповідає на найважливіші питання про екологічну катастрофу.
Що саме сталося?
У середині грудня два російські нафтові танкери «Волгонафта 212» і «Волгонафта 239» зазнали аварії під час сильного шторму в Керченській протоці, яка з'єднує Чорне море з Азовським між материковою частиною Росії та Кримським півостровом, виливши у воду велику кількість токсичного важкого мазуту. Один із танкерів розвалився на частини, в результаті чого загинув член екіпажу. Інше судно сіло на мілину біля узбережжя російського півострова Тамань — навпроти анексованого Росією Криму.
Після аварій мазут на багато кілометрів розлився на узбережжі. На початку січня влада Краснодарського краю та Криму оголосила надзвичайний стан у регіоні. Це може стати однією з найбільших екологічних катастроф у регіоні за останні роки. Про «екологічну катастрофу» говорив і російський правитель Володимир Путін.
Надходять повідомлення про загиблих дельфінів. З чим це пов'язано?
Великі морські ссавці, судячи з усього, також загинули в результаті аварії. За даними російської екологічної організації «Дельфа», з моменту аварії танкера на берег викинуло 32 трупи китоподібних. Більшість загиблих тварин — азовські морські свині, невелика група зникаючого підвиду (Phocoena phocoena relicta). Вони «найімовірніше» загинули в результаті розливу нафти, повідомили екологи. Точну причину загибелі можуть з'ясувати лише лабораторні дослідження.
«Зараз морські свині зимують в Азовському морі. У Чорному морі залишилося близько 5 000 особин цього підвиду. Аварія становить серйозну загрозу для популяції», — сказав Павло Голдін, морський біолог провідного зоологічного інституту України в Києві, фахівець з морських свиней. У Червоному списку Міжнародного союзу охорони природи (МСОП) чорноморські морські свині віднесені до категорії «під загрозою зникнення».
«У всьому світі морські свині перебувають під загрозою як ненавмисний прилов, особливо в зябрових сітках», — каже морський біолог Аня Галлус із Німецького океанографічного музею в Штральзунді. Оскільки морські свині — це ссавці, яким потрібно дихати на поверхні моря, вони навряд чи зможуть уникнути нафтової плями.
Скільки нафти витекло і де вона дрейфує?
За даними російських джерел, судна перевозили загалом близько 9 200 т нафти. Кажуть, що кожному з них було понад 50 років. Оцінки кількості нафти, що витекла у воду після аварії, різняться: російське інформаційне агентство «РІА» в грудні повідомило про 3 700 т, у той час як в інших звітах йшлося про понад 4 000 т. На початку січня російський уряд оголосив, що в море витекло приблизно на 2400 т менше нафти, ніж передбачалося раніше.
Тим часом, токсична нафта досягла району навколо портового міста Севастополь у Криму, найбільшого міста на півострові, приблизно за 250 км від Керченської протоки. На материковій частині Росії постраждали пляжі міст Анапа та Темрюк у Краснодарському краї. У неділю Росія повідомила, що вже вивезено понад 86 000 т забрудненого піску та ґрунту. Наприкінці грудня влада оцінювала загальну кількість забрудненого піску та ґрунту в 200 000 т. Ці цифри неможливо перевірити незалежним чином.
Про яку нафту йдеться?
Речовина, яка витекла з танкерів у море, називається мазутом. Це низькосортна, в'язка важка нафта, яка використовується як пічне паливо та паливо для парових двигунів. Його видобувають майже виключно в Росії, Казахстані, Туркменістані й Азербайджані. За інформацією Грінпіс України, пошкоджені танкери йшли з Волгограду та призначалися для доставки палива для російського флоту.
За повідомленнями ЗМІ, Міністерство транспорту Росії пояснило, що спеціальна нафта застигає при температурі 25 °C і, на відміну від інших нафтопродуктів, не спливає на поверхню. Замість цього вона опускається на дно чи залишається в підвішеному стані в товщі води. Не існує «перевірених технологій» для видалення нафти з води, йдеться у звіті. Тому найважливішим методом є збір нафти, щойно вона викидається на узбережжя.
Як проходять роботи з очищення?
Згідно з російськими джерелами, тисячі волонтерів допомагають очищати пляжі. Забруднений нафтою пісок потрібно згрібати в мішки й утилізувати. За останніми підрахунками, вже очищено понад 68 км узбережжя. Однак вітер і хвилі ускладнюють роботу.
Але є також — незвично чітка — критика дій російської влади з боку самої Росії: Віктор Данилов-Данильян, керівник Інституту водних проблем Російської академії наук, ще 25 грудня заявив журналістам, що не було ні бульдозерів, ні вантажівок, практично ніякої важкої техніки. У волонтерів були лише «лопати і марні поліетиленові пакети, які рвуться». Це було «немислимо». Шторми також штовхали наповнені мішки назад у море, перш ніж їх можна було вивезти. Помічникам бракує належного захисного спорядження. Данилов-Данильян був міністром охорони навколишнього середовища Російської Федерації з 1991 по 1996 рік.
Які наслідки нафтових розливів для довкілля?
Розливи нафти руйнівні для морських тварин: нафтова пляма, що плаває по морю, забиває пір'я морських птахів, хутро тюленів, зябра риб і легені китів та інших морських ссавців, змушуючи їх помирати в муках. Водночас планктон та інші крихітні морські тварини поглинають токсичні речовини з нафти, що дозволяє їм потрапляти в морський харчовий ланцюг і роками завдавати шкоди екосистемам.
Як довго нафта залишається в морі?
Після катастрофи нафтової вишки Deepwater Horizon у 2010 році — найбільшого в історії розливу нафти у водах США — науковці провели довгострокові дослідження, щоб з'ясувати, як довго нафта розкладається в океані (Annual Review of Marine Science: Passow/Overton: 2021). Результати показали, що в той час як легші компоненти відносно швидко розкладаються бактеріями, важчі нафтові плями, які опускаються на морське дно, залишаються там десятиліттями. У морських глибинах, де кисню не вистачає, мікроби розкладають нафту дуже повільно. Як наслідок, токсини продовжують завдавати шкоди родючості морських мешканців ще довго після того, як нафтову пляму вже не видно. Залишки нафтових розливів також можна знайти в рибі та молюсках, які ми, люди, споживаємо в їжу.
Чи пов'язаний розлив нафти з війною?
Через триваючу російську агресивну війну проти України відчувається брак підтримки з-за кордону. Водночас важко перевірити російські цифри та дані. Це починається з точного місцеперебування танкерів: кажуть, що автоматична передача навігаційних даних була деактивована на пошкоджених суднах за кілька днів до аварії.
Інформацію про пошкодження кораблів в українських ЗМІ прокоментував речник ВМС України. Він заявив, що танкери, які зазнали аварії, були призначені для використання на річках і для завантаження інших морських суден. Вони не були призначені для пересування по штормовому морю.
Наталія Гозак, офіс-менеджер Грінпіс Україна, вказала на ще один зв'язок між аварією танкера та війною.
«Аварія є попереджувальним знаком набагато більшої проблеми: російського тіньового флоту. Росія використовує цей флот застарілих танкерів для експорту сирої нафти та підтримки війни в Україні», — сказала вона.
«Більшість із понад тисячі танкерів російського “тіньового флоту” безнадійно застаріли, мають фіктивні страхові поліси, приховують своїх справжніх власників і часто перевантажують нафту в морі. Подальші масштабні аварії статистично неминучі», — написав радник президента України Михайло Подоляк.
Більше новин читайте на GreenPost.