Річ у сперматозоїдах: науковці пояснили, чому жінки живуть довше за чоловіків

Блокування виробництва статевих клітин у рибок-кіліфів скорочує розрив у тривалості життя між самцями та самицями.

4 хв на прочитання02 Серпня 2024, 21:46
Зображення згенероване ШІ Зображення згенероване ШІ

Одвічна загадка того, чому жінки живуть довше за чоловіків, може бути пов'язана з найменшими та найбільшими клітинами організму — сперматозоїдами та яйцеклітинами, які відіграють центральну роль у репродукції людини. Про це розповідає The Guardian.

Науковці з Японії вперше показали на хребетних тваринах, що клітини, які розвиваються в яйцеклітини у самиць і сперматозоїди у самців, зумовлюють статеві відмінності в тривалості життя, і що видалення цих клітин призводить до того, що тварини мають однакову очікувану тривалість життя.

Експерименти були проведені на невеликих бірюзових рибках-кіліфах — прісноводних видах, які досягають статевої зрілості за два тижні й живуть кілька місяців, але дослідники підозрюють, що подібний біологічний механізм може впливати на різницю в тривалості життя у людей та інших видів тварин.

«Процес старіння у риби-вбивці схожий на людський, тому я не думаю, що він обов'язково складніший. Гадаю, що це дослідження стане сходинкою до розуміння контролю над старінням у людини», — каже професор Тору Ісітані, старший автор дослідження з Університету Осаки.

У світі в середньому жінки живуть приблизно на 5 % довше, ніж чоловіки. Ця різниця зумовлена багатьма факторами: молоді чоловіки частіше гинуть у результаті нещасних випадків і самогубств, а жінки часто ведуть здоровіший спосіб життя. Але нерівність спостерігається і в інших видах: самиці мавп, як правило, живуть довше за самців.

Що ж до людей, то розмір розриву в очікуваній тривалості життя сильно варіюється між країнами. Очікувана тривалість життя людей, народжених у Великій Британії між 2020 і 2022 роками, становить 78,6 років для чоловіків і 82,6 років для жінок. У Росії ж чоловіки, як правило, помирають приблизно на 13 років раніше, ніж жінки, частково через більшу схильність до алкоголю і куріння.

За словами Ішітані, наявність сперми чи яйцеклітин є однією з найбільш очевидних відмінностей між чоловіками і жінками, тому є сенс дослідити, чи впливають вони на тривалість життя. У серії експериментів його команда показала, що припинення вироблення статевих клітин, які перетворюються на сперматозоїди чи яйцеклітини, призвело до того, що чоловіки жили довше, а жінки помирали раніше, ніж зазвичай, що, по суті, скоротило розрив у тривалості життя.

«Ми очікували, що видалення статевих клітин подовжить тривалість життя як самців, так і самиць, але воно подовжує лише тривалість життя самців і скорочує тривалість життя самиць. Це було несподівано, але ми зрозуміли, що це відкриття може пролити світло на статеві відмінності в тривалості життя», — сказав Ісітані.

У статті, опублікованій в журналі Science Advances, дослідники описують, як блокування вироблення сперматозоїдів і яйцеклітин мало побічні ефекти для риб. Гормональні зміни у самиць прискорили ріст за рахунок збереження здорових тканин, тоді як зниження рівня естрогену підвищило ризик серцево-судинних захворювань. У самців у печінці вироблялося більше вітаміну D, що потенційно пояснює їхній кращий стан кісток, м'язів і шкіри.

Команда продовжила перевіряти, чи збільшує вітамін D тривалість життя риби-кіліфа, і зафіксувала збільшення на 21 % у самців і на 7 % у самиць. Хоча жодних негативних наслідків не було виявлено, Ішітані зазначає, що важливо вживати «відповідну кількість». У Великій Британії чиновники охорони здоров'я рекомендують щодня вживати 10 мікрограмів або 400 МО вітаміну D в осінньо-зимовий період. Прийом понад 100 мікрограмів, або 4000 МО, щодня може бути шкідливим.

Чи впливає сперма на тривалість життя чоловіків, неясно, але Ісітані каже, що є деякі докази на підтримку цієї ідеї. Дослідження, проведене у 2012 році серед 81 корейського євнуха, показало, що вони жили на 14-19 років довше, ніж некастровані чоловіки зі схожого соціально-економічного середовища. Але записи датуються XVI-XIX ст., і важко виключити інші фактори.

Доктор Девід Кленсі, який досліджує способи продовження здорового життя в Університеті Ланкастера, каже, що в дослідженнях на інших тваринах блокування репродуктивної функції збільшує тривалість життя, особливо у самиць, що свідчить про компроміс між ростом і розмноженням та підтримкою і тривалістю життя.

«Тут видалення клітин-попередників сперматозоїдів або яйцеклітин призвело до скорочення тривалості життя самиць, але у самців вона подовжилася, так само як і ріст, імовірно, через механізм, пов'язаний із підвищеною активністю вітаміну D. Очевидно, що сигналізація цих клітин, яка модулює тривалість життя, відрізняється між статями у цих риб, і, цілком імовірно, в інших тварин також», — сказав він.

Більше новин читайте на GreenPost.

Більше з розділу Здоров'я
Львівські лікарі прооперували чоловіка із раком молочної залози.
ФОТО: ПЕРШЕ ТМО
Пухлина досягла 8 см: львівські лікарі прооперували чоловіка із раком молочної залози
В Україні працюють 179 Центрів життєстійкості
Для підтримки ментального здоров'я та вирішення соціальних питань в Україні працюють 179 Центрів життєстійкості
Іноземець намагався провезти наркотики.
Фото: Львівська митниця
Собака "викрила" білизну пасажира потяга «Перемишль – Київ» набиту гашишем
Зображення створено Ш
Стоматологічну допомогу в Україні можна отримати безоплатно: роз’яснення НСЗУ
Озон відіграє критичну роль у захисті життя на Землі та чому людство працює над його відновленням
Восени зробити дітей яскравішими — не лише веселіше, а й безпечніше, говорить експерт
ВООЗ дозволила організаціям ООН закуповувати вакцину проти Mpox: ось хто в пріоритеті
2 хв на прочитання21 година тому
На Київщині виявили вовка зі сказом: оголошено карантин
2 хв на прочитанняВчора
Більше з GreenPost
Осінній пиріг зі сливами і корицею
Що приготувати зі слив: осінній пиріг зі сливами і корицею
1 хв на прочитання29 хвилин тому
Зображення згенеровано ШІ
Тектонічні плити почали рухатися: у Хмельницькому й Одесі відчули відлуння землетрусу, який стався у Румунії
1 хв на прочитаннягодина тому
Фото: Міненерго
Україна закликає МАГАТЕ вжити заходів для припинення атак на цивільну енергетичну інфраструктуру та звільнення ЗАЕС
1 хв на прочитання2 години тому
Розі у свій 32-й день народження торік. Фото: Newsquest/SWNS
Найстарша кішка у світі померла у віці, еквівалентному 152 людським рокам
1 хв на прочитання3 години тому
Нестача води в містах: які є шляхи вирішення цієї проблеми?
6 хв на прочитання4 години тому