- Головна
- Новини
- Здоров'я
- Медреформа
- Надбавка за вислугу років медпрацівникам: юристи розповіли, хто її може отримати
Надбавка за вислугу років медпрацівникам: юристи розповіли, хто її може отримати
Чи зобов’язаний ЗОЗ встановлювати такі надбавки?
Хто з медпрацівників може розраховувати на надбавку за вислугу років? Про це розповіли юристи Телеграм-каналу «Медичне право України».
Надбавка за вислугу років медпрацівникам нараховується та виплачується відповідно до Порядку виплати надбавки за вислугу років медичним та фармацевтичним працівникам державних та комунальних закладів охорони здоровʼя, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2009 Nº 1418.
Надбавка за вислугу років поширюється на медичних і фармацевтичних працівників:
✔ які працюють на зазначених нижче посадах у будь-яких державних та комунальних установах, закладах, організаціях незалежно від підпорядкування;
✔ умови оплати праці яких визначаються відповідно до умов оплати праці працівників державних і комунальних ЗОЗ.
Працівники, яким може бути встановлена надбавка за вислугу років:
- керівники ЗОЗ;
- заступники керівників серед лікарів;
- заступники з медсестринства;
- керівники структурних підрозділів з числа лікарів;
- головні медсестри;
- лікарі всіх спеціальностей;
- професіонали з вищою немедичною освітою, що допущені до медичної діяльності в ЗОЗ;
- керівники фармацевтичних (аптечних) закладів;
- заступники керівників фармацевтичних (аптечних) закладів;
- керівники структурних підрозділів з числа фармацевтів і асистентів фармацевтів;
- фармацевти усіх спеціальностей;
- молодші спеціалісти з медичною та фармацевтичною освітою/ фахові молодші бакалаври, фахівці з початковим рівнем (короткий цикл) вищої освіти (молодший бакалавр), першим (бакалаврським) рівнем медичної і фармацевтичної освіти та магістрам з медсестринства;
- помічники ентомолога.
Підприємства самостійно визначають свою організаційну структуру, встановлюють чисельність працівників і штатний розпис (ч.3 ст. 64 Господарського кодексу України; ГК).
Таку саму норму містять Методичні рекомендації МОЗ із питань перетворення закладів охорони здоровʼя з бюджетних установ у комунальні некомерційні підприємства, схвалені робочою групою з питань реформи фінансування сфери охорони здоровʼя України, від 14.02.2018.
Форми та системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат підприємства, установи, організації встановлюють самостійно у колективному договорі.
Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлює власник або уповноважений ним орган.
КНП не зобовʼязані здійснювати оплату праці працівників згідно з ЄТС, а самостійно можуть встановлювати розмір зарплат, надбавок, доплат тощо та затверджувати їх у колективному договорі.
Якщо медзаклад не має колективного договору, то його керівництво погоджує ці питання з профспілковим представником (ст. 97 Кодексу законів про працю України; КЗпП, ст. 15 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 Nº 108/95-ВР).
Відповідно до Постанови Nº 1418 медичні працівники мають право щомісяця отримувати надбавку за вислугу років у відсотках до посадового окладу.
Надбавка за вислугу років у державному чи комунальному закладі охорони здоровʼя обчислюється, виходячи з посадового окладу (з підвищеннями) працівника без урахування інших надбавок і доплат.
Та чи зобов’язаний ЗОЗ встановлювати такі надбавки?
Аби визначити порядок застосування правових норм щодо встановлення надбавок за вислугу років, треба зʼясувати повноваження органу, який затвердив відповідні надбавки, а також сферу застосування таких надбавок.
Будь-який державний орган, включно КМУ та МОЗ, зобовʼязані діяти виключно в межах повноважень, що визначені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).
Чинне законодавство надає КМУ повноваження у сфері регулювання умов оплати праці тільки тих працівників, які працюють на підприємствах, що фінансуються з державного або місцевого бюджету.
Тобто постанови КМУ щодо визначення умов оплати праці не стосуються тих підприємств, які не отримують коштів із бюджету. Ця норма поширюється і на надбавки, зокрема, за вислугу років.
Також варто враховувати, що оплата за укладеними з НСЗУ договорами не є фінансуванням з бюджету. Інакше будь-які приватні заклади, що уклали договори з НСЗУ, вважалися 6 закладами, що фінансуються з бюджету.
Між тим, існує багато випадків, коли поряд із медпослугами за договорами з НСЗУ КНП надають медпослуги в межах відповідних місцевих програм, які реалізують за рахунок місцевого бюджету окремої територіальної громади.
Законодавство не визначає відсоток грошових надходжень з бюджету, які б давали підстави стверджувати, що відповідний 303 фінансується з бюджету.
Тож будь-яке фінансування дає формальні підстави для твердження, що навіть КНП, яке отримує будь-які кошти з бюджету є підприємством з бюджетним фінансуванням. Тому потрібно застосовувати доплати, відповідно до постанови КМУ від 29.12.2009 Nº 1418. Такої позиції дотримуються представники Держпраці.
Отже, все залежить від того, чи отримує КНП фінансування з місцевого бюджету. Якщо не отримує, то доплати можна не здійснювати. Якщо отримує, то спростувати доводи Держпраці, на жаль, буде неможливо у зв'язку з недоліками законодавства.
Більше новин читайте на GreenPost.