Підпорядковане Мінекології ДАЗВ дуже повільно зводить Сховище для проміжного зберігання високоактивних відходів
До 2021 року "Енергоатом" відправляв до Росії на переробку і тимчасове зберігання відпрацьоване ядерне паливо з трьох атомних станцій — Рівненської, Хмельницької та Южно-Української
Будівництво Сховища для проміжного зберігання високоактивних відходів (ВАВ), які повертаються з РФ після переробки відпрацьованого ядерного палива з українських АЕС, — це зона відповідальності підпорядкованого Міністерству екології Державного агентства з управління зоною відчуження (ДАЗВ). І роботи з його зведення просуваються дуже повільно. Про це в інтерв’ю агентству ExPro заявив т. в. о. президента ДП «НАЕК «ЕНЕРГОАТОМ» Петро Котін.
Посадовець нагадав, що з 2023 року Україна має приймати на зберігання оскловані продукти переробки відпрацьованого ядерного палива зі своїх АЕС, які повернуться з Російської Федерації. До цього часу "Енергоатом" відправляв до Росії на переробку і тимчасове зберігання відпрацьоване ядерне паливо з трьох атомних станцій — Рівненської, Хмельницької та Южно-Української.
За словами Котіна, з російською стороною було домовлено, що згодом продукти переробки мають повернутися на територію України. Оскловані ВАВ надходитимуть в Україну залізничним транспортом, окремими партіями, впродовж приблизно 10 років.
«Ситуація парадоксальна: потрібно це "Енергоатому", сплачує за це НАЕК через фонд поводження з радіоактивними відходами, до якого ми щорічно сумлінно перераховуємо кошти, а будує Мінекології. Три чи чотири тендери вже провалено», — пояснив Петро Котін.
Він висловив припущення, що "Енергоатому" і тут доведеться брати ситуацію у власні руки, самотужки добудовуючи Сховище осклованих ВАВ.
Нещодавно подібна ситуація склалася з добудовою 43-кілометрової залізничної колії «Вільча – Янів», без повноцінного функціонування якої перший пусковий комплекс Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП) не міг приймати ВЯП на зберігання.
«Ми разом добудували Сховище, але нам потрібна була колія, щоб доставляти відпрацьоване паливо, — розповів керівник "Енергоатома". — Проте відновлення колії постійно відкладалося. Ми в лютому вийшли з ініціативою передати нам на баланс цей відрізок залізниці, і за півтора місяці разом з «Укрзалізницею» ми її збудували».
Нагадаємо, Уряд затвердив Державну економічну програму поводження з відпрацьованим ядерним паливом до 2025 року. Ключовим пунктом програми є будівництво та експлуатація в зоні відчуження Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива з Рівненської, Южно-Української та Хмельницької АЕС.