На скільки "екологічними" виявились кандидати в мери столиці
Деякі з політиків розписували свою старегію в деталях, а дехто — відверто зізнався в некомпетентності
Переповнені сміттєві полігони, вкрай загазоване повітря, зарослий водорослями Дніпро та Дарницька ТЕЦ, яка роками труїть мешканців прилеглих мікрорайонів. Усі ці екопроблеми столиці обіцяють вирішити 20 кандидатів на посаду очільника Києва. Чи під силу їм це зробити та наскільки взагалі компетентні борці за мерське крісло в екополітиці, розбирався GreenPost.
6 жовтня Український кризовий медіацентр організував дискусію, аби допомогти киянам розібратися в передвиборчих еко-обіцянках політиків. Адже 25 жовтня українці вирушать на виборчі дільниці для участі у місцевих виборах.
Цьогоріч за крісло мера в Києві змагається рекордна кількість кандидатів - 20. А дві політичні партії навіть у назвах гучно заявили про свої наміри покінчити з екологічними проблемами - це “Екологічна альтернатива”, яку створив екс-голова ДЕІ Єгор Фірсов разом із соратниками, та “ЕкоПартія Берези” під керівництвом Борислава Берези.
Дізнатися про стратегію вирішення екологічних проблем Києва вдалося не в усіх кандидатів. Запрошені на прес-конференцію діючий мер Києва Віталій Кличко (партія “Удар”), Ірина Верещук (кандидатка від “Слуги народу”), Сергій Притула (партія “Голос”), самовисуванці Максим Гольдарб і Діана Гранцева, одіозний екс-голова КМДА Олександр Попов та кандидат від партії “Наш край” Сергій Шахов на зустріч не з'явилися.
Депутат Київради та ресторатор Сергій Гусовський прислав свою представницю Юлію Лобан. Засновник “Еко Партії” Борислав Береза, вочевидь, не зміг взяти участь у публічному заході через хворобу - у нього нещодавно діагностували коронавірус. Кандидат на посаду мера від “Батьківщини” Олексій Кучеренко покинув залу одразу після свого виступу, не дочекавшись запитань журналістів.
У тих кандидатів, що мали сміливість говорити на камеру, GreenPost запитав про співпрацю із Міністерством довкілля для вирішення проблем киян, роботу Дарницької ТЕЦ та плани щодо вирішення питання загазованого повітря.
Екологічні негаразди столиці та співпраця з Міністерством довкілля
Кандидат на посаду мера від “Громадського Руху “Хвиля” Віктор Петрук одразу сказав, що не розуміє механізмів і стратегії співпраці із профільним міністерством, які допоможуть вирішити нагальні для киян проблеми - безпечне повітря, чиста вода та зелене місто.
“Київська міська рада та Міндовкілля знаходяться у різних вертикалях влади. Скажу чесно, що не знаю, як будувати із ними спільну стратегію та не розумію інструментів, як залучати міністертсво для вирішення міських проблем”, - сказав Петрук.
Натомість екс-голова ДЕІ та кандидат у мери Києва від партії “Екологічна альтернатива” Єгор Фірсов визнав, що із міністерством таки доведеться співпрацювати.
“Не підтримую політику Міністерства довкілля, але співпрацювати, звичайно, доведеться. Поки ключових рішень я не побачив ні по питанню повітря, ні по проблемі сміття. Є намагання, але вони не мають результату. Я навіть сумніваюся в тому, чи є у них стратегія”, - сказав Фірсов.
Кандидат у мери столиці додав, що на місці діючої влади звернувся б до профільного міністерства та Кабміну, аби вирішити питання утилізації сміття. За словами Фірсова, із понад 1 млн 300 тисяч гектарів побутових відходів сміттєпереробні заводи встигають утилізувати та переробити лише 8 відсотків.
Як змусити Дарницьку ТЕЦ припинити труїти киян
Більш-менш конкретну відповідь на це питання вдалося дізнатися лише у Єгора Фірсова.
“Дарницьку ТЕЦ видно з мого балкону, тому для мене це питання не лише фахове. Домагатимуся, аби ТЕЦ встановили електрофільтри та перевели станцію із газу на вугілля. По-третє, потрібна модернізація золовідвалу, який і отруює всю Дарницю. Це все можна зробити за рік”, - заявив екс-голова ДЕІ.
Віктор Петрук був не готовий говорити про практичні рішення. У загальних фразах політик розмірковував про важливість модернізації електростанції та про те, що Державна екологічна інспекція не може впоратися із цією проблемою.
Чи буде Київ вільно дихати чистим повітрям
Кандидат на посаду мера від “Громадського Руху “Хвиля” скупо відповів, що робить ставку на розвиток рейкових систем транспорту, які суттєво скоротять споживання палива та рівень автомобілізації у місті.
Його відповідь, все ж таки, виділялася на фоні пропозиції представниці “Екодії” Марії Ратушної дозволити громадському транспорту їхати по спеціальним смугам на червоне світло світлофора, аби зробити автобуси й тролейбуси більш придатними до маневрів на дорозі й швидкісними. Ратушна вважає, що таким чином громадський транспорт можна зробити для пасажирів привабливішим за маршрутки та, як наслідок, зменшити загазованість столиці вихлопними газами.
Кандидат від “Екологічної альтернативи” відповів на питання детальніше. Для того, аби кияни не псували легені небезпечним повітрям, Фірсов запропонував:
- змінювати Генеральний план і перенести та будувати офісні центри переважно на Лівому березі;
- замінити автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння на електрокари;
- створити по Києву зони низьких викидів, де на вихідні, або в якісь інші дні буде обмежений рух транспорту;
- ввести податок на автомобілі, які продукують шкідливі викиди понад норму;
- замінити маршрутки електротранспортом - зручними для киян трамваями і тролейбусами;
- на муніципальному рівні відмовитися від закупівлі дизельного палива, як найшкідливішого для довкілля.
Раніше GreenPost уже розповідав своїм читачам, хто є хто в екопартіях, які стрімко увірвалися в перегони на місцевих виборах.