У своєму коментарі GreenPost Вікторія Гапоненко, очільниця профспілки підприємців та найманих працівників «Єдність», сказала, що має неоднозначне ставлення до законопроєкту № 5805, який забороняє продаж будь-яких видів тютюну й алкоголю у звичайних магазинах. Підприємиця говорить, що для розвинених країн таке запровадження не є новим, однак у нашому випадку виникає низка запитань щодо реалізації такої ініціативи.
«По-перше, наразі маємо середину року, підприємцями придбано ліцензії. Кошти за ліцензії ніхто не поверне. По-друге, виникають нові об’єкти, які будуть будувати — спеціалізовані точки торгівлі. В одних підприємців право на обрання виду діяльності забирають, іншим — передають. Принцип рівності втрачається. Схоже, що малих підприємців витісняють — прерогатива буде віддаватися великим суб’єктам ринку. Чи є це справедливо з погляду розвитку підприємництва?
Аргумент автора проєкту «коли особа йде до магазину та бачить асортимент, однозначно придбає його, а коли на полицях його не буде, людина ці кошти витратить на інші продукти» — доволі сумнівний.
Якщо це буде у віддаленому від неї місці, з’являтиметься сурогат, а від нього однозначно страждатиме здоров'я. Тому така ініціатива викликає як плюс, так і мінус», — говорить Вікторія Гапоненко.
Вона також звертає увагу на несанкціоновану торгівлю тютюном та алкоголем — адже таких точок дедалі більше.
«Такі моменти наштовхують на роздуми щодо того, хто дозволяє, хто заплющує очі та покриває таку реалізацію? Виходить, у нас немає чіткого та жорсткого контролю щодо реалізації такої групи товарів, і можливо, питання далеко не у здоров'ї нації», — говорить Вікторія Гапоненко.
Громадські активісти вважають, що запропоновані законопроєктом методи боротьби з залежностям можуть бути малоефективними.
«Наразі немає достатніх наукових доказів і досвіду застосування, який би демонстрував, що продаж в окремих магазинах цієї продукції (алкоголь, тютюн, електронні пристрої для куріння), яка завдає катастрофічних наслідків для здоров‘я людини, дає змогу знизити її споживання», — говорить Дмитро Купира, фахівець ГО Життя.
Активіст підкреслює: немає доказів ефективності заборони продажу тютюну й алкоголю, натомість відома ефективність заборони реклами.
«Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну однозначно вказує на необхідність заборони будь-якої реклами, стимулювання продажу та спонсорства цієї продукції, включно з викладкою. Це спрямовано на те, щоб захистити людей, а особливо дітей, від стимулювання початку вживання продукції, яка викликає залежність. У той час як реклама тютюну в Україні заборонена, то реклама електронних пристроїв для куріння у нас дозволена, як наслідок 20 % дітей є курцями цих виробів», — говорить Дмитро Купира.
Нагадаємо, в Україні хочуть заборонити продаж алкоголю і тютюну в супермаркетах.