Офіцери патрульної поліції склали понад 2800 протоколів на паліїв за перші чотири місяці 2020 року. Про це повідомила прес-служба Нацполіції на своїй сторінці у ФБ.
Усі протоколи були складені на території населених пунктів.
«Розпалювання багаття на території зелених насаджень та дворах багатоповерхових будинків, окрім як у спеціально відведених зонах відпочинку – заборонено. За це передбачена відповідальність за ст. 152 (Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів) КУпАП (КУпАП – Кодекс України про адміністративні правопорушення – ред.)», – зазначено на сторінці патрульних.
У дописі не зазначено, який саме пункт Правил благоустрою було порушено, коли складалися протоколи. Немає й інформації про загальну суму накладених штрафів, про те, скільки цих штрафів було у підсумку стягнено. Нічого не відомо й про збитки, які фіксувалися (чи не фіксувалися) у цих випадках.
Складати протоколи поза межами населених пунктів за підпали працівники поліції не мають права.
Штатна чисельність патрульної поліції – 18 тисяч осіб. Некомплект часом сягає 20%. Ці дані дозволяють зрозуміти ефективність роботи патрульних у цьому напрямку. Вашими розрахунками і роздумами поділиться у коментарях.
«Як на мене, це просто ніщо, це – самоусунення поліції від важливої частини роботи із забезпечення нормального життя у містах та селах. Законодавство надає величезні можливості поліції запобігати пожежам і підпалам», - сказав GreenPost експерт ЕкоПраво-Київ Олаф Лівзфолл.
Дійсно, аналіз, який зробили для GreenPost юристи (дивіться нижче), свідчить, що можливості для притягнення осіб та організацій, які нехтують пожежною безпекою, доволі широкі. Аби було, як то кажуть, бажання.
Довідка:
Стаття 152. Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів
Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадив і на посадових осіб, громадян - суб'єктів підприємницької діяльності - від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Важливо: Правила благоустрою ухвалюють відповідні місцеві ради, тобто, вони можуть відрізнятися. Але усі вони базуються на Законі України «Про благоустрій населених пунктів». Експерти вважають, що поліціянтам треба надати право складати протоколи й за іншими статтями КУпАП – 77 (порушення правил пожежної безпеки у лісах) та 77-1 (спалювання рослинності). Зараз за цими стаття поліція не працює.
У затверджених Верховною Радою зазначаєтся, що
«Благоустрій та утримання у належному стані парків, рекреаційних зон, садів, скверів і розташованих на їхніх територіях майданчиків для дозвілля здійснюється з дотриманням вимог Законів України «Про благоустрій населених пунктів», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про оцінку впливу на довкілля», а також:
Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10 квітня 2006 року № 105, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 27 липня 2006 року за № 880/12754;
Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697.
Правила пожежної безпеки, зокрема, дуже жорстко регламентують користування відкритим вогнем, що дає можливість поліціянтам активно попереджати пожежі та боротися з підпалами. Ось деякі витяги з правил:
1.12. Територія навколо населених пунктів, котеджних містечок, дачних і садових товариств, об’єктів, розміщених у лісових масивах, повинна утримуватися так, щоб виключалася можливість перекидання лісових, торфових пожеж на будинки та споруди, а у разі виникнення пожежі на об'єктах - поширення вогню на лісові масиви (влаштування захисних протипожежних смуг, прибирання в літній період сухої рослинності, вітролому).
1.20. Місця для розведення багать треба утримувати очищеними до верхнього шару ґрунту, облямовувати смугою очищеного ґрунту не менше 2,5 м завширшки і розміщувати на відстані не менше 30 м від будинків та споруд, 25 м - до стоянок автотранспорту, 50 м - до хвойного та 25 м - до листяного лісового масиву.
Юрист Сергій Васильченко так прокоментував GreenPost статтю 152 КУАпП:
«Відповідно до статті 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів - це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покрашення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля».
Згідно із Законом, територія (в населеному пункті) - це сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об'єктів загального користування: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об'єктів, об'єктів промисловості, комунально-складських та інших об'єктів у межах населеного пункту.
Відповідно до ч. 2 статті 17 ЗУ "Про благоустрій населених пунктів" громадяни у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані: 1) утримувати в належному стані закріплені в установленому порядку за ними території; 2) дотримуватися правил благоустрою території населених пунктів; 3) не порушувати права і законні інтереси інших суб'єктів благоустрою населених пунктів; 4) відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані порушенням законодавства з питань благоустрою населених пунктів.
Згідно ч. 2 ст. 18 цього Закону, підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані:
1) утримувати в належному стані території, надані їм в установленому законом порядку;
2) утримувати в належному стані закріплені за ними на умовах договору з балансоутримувачем об'єкти благоустрою (їх частини);
4) усувати на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) наслідки надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру в установленому порядку;
7) відшкодовувати збитки та іншу шкоду, завдану ними внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою та охорони навколишнього природного середовища в порядку та розмірах, установлених законодавством України.
При цьому, згідно ч. 1 статті 16 вказаного Закону, на об'єктах благоустрою категорично забороняється:
2) самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати (розпалювання багать можна розглядати саме як пошкодження газонів – ред.), самовільно висаджувати та знищувати дерева;
3) вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг (звалища відходів та трави й гілок – потенційні джерела вогню та підпалів – ред.);
Суб'єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини як у формі умислу, так й у формі необережності.
Як ми писали, самих штрафів мало як покарання за підпали, треба новий якісний закон про попередження і боротьбу з цим явищем.