- Головна
- Новини
- Енерго
- Ринок пального
- Експерт: Дешева нафта не значить здешевлення палива на АЗС
Експерт: Дешева нафта не значить здешевлення палива на АЗС
Адже буде дешевшати й гривня
На ціну автомобільного палива на автозаправних станціях впливає низка факторів, які врівноважують і часом нейтралізують один одного. Тому очікуваного зниження вартості пального може й не відбутися. Про це йдеться у коментарі експерта DiXi Group Андрія Урсти, пише Українська Енергетика.
"Обвал цін на ринку сирої нафти розпочався 3-4 березня, в той час як українські АЗС відреагували зниженням цін на стелах тільки через два тижні. Поки тренд на здешевлення бензину та дизпалива зберігається. Спираючись на рекомендацію АМКУ, можна виділити наступні основні фактори, що впливають на роздрібні ціни нафтопродуктів: вартість нафти, курс долара, а також баланс роздрібного ринку", - сказав Урста.
Експерт проаналізував вплив кожного з факторів на ціну пального.
"Вартість нафти: досягнення країнами ОПЕК+ домовленості про скорочення обсягів видобутку нафти на 10 млн барелів на добу, безперечно, стабілізує ціни. Питання – чи надовго? За прогнозами інвестиційного банку Goldman Sachs, таке зменшення пропозиції є недостатнім, щоб перекрити падіння попиту та досягти більш довготривалої стабілізації цін. Як мінімум, знадобиться додаткове скорочення ще на 5 млн барелів на добу, яке може буде проблематичним. Крім того, за прогнозами Адміністрації енергетичної інформації США (EIA), падіння попиту продовжиться і в другому кварталі 2020 року, а споживання може знизитись до 88 млн барелів на добу ", - відзначає експерт.
Що стосується курсу долара, у березні спад міжнародних фондових та сировинних ринків, а також настрої на готівковому валютному ринку України спричинили девальвацію гривні: порівняно з лютим, середній обмінний курс гривні до долара зріс на 7.4%, а на кінець березня – на 14.3%. Валютні інтервенції НБУ в цей період змогли дещо стабілізувати ситуацію, і з початку квітня гривня почала зміцнюватись.
"Подальша ситуація на валютному ринку буде залежати від низки чинників. З одного боку, важливим є показник зростання ВВП. Відповідно до макроекономічного прогнозу Мінфіну, оновленого 3 квітня, у 2020 році ВВП України скоротиться на 4,8%. Інфляція, яка теж впливає на валютний курс, за очікуваннями уряду зросте до 11,6%", - розповів Урста.
Третім фактором, що впливає на ціни на бензин, є баланс ринку. Тут головним трендом є скорочення ємності ринку через припинення пасажирського сполучення авіа- та залізничним транспортом, призупинення роботи громадського транспорту та скорочення користування приватними авто.
"Такий стан речей підвищує конкуренцію між операторами АЗС, які тепер змушені зменшувати ціни шляхом скорочення "коридору" маржі. Також, деякі експерти констатують відновлення тіньового ринку нафтопродуктів, який теж чинить тиск на ціни дешевшою пропозицією. За їх твердженням, січнева "зачистка" нелегальних АЗС була фактично знівельована", - вказав експерт.
Він висловив думку, що аналіз цих ключових чинників дає змогу говорити про їх різноспрямований вплив на ціни.
"Подальше падіння попиту на нафту та скорочення роздрібного ринку нафтопродуктів посилюватиме тренд на здешевлення пального, проте він може бути зрівноважений послабленням курсу гривні до долара. Разом з тим, ці фактори об’єднує одна риса – мінливість під впливом зовнішнього подразника (пандемії COVID-19 та заходів, спрямованих на її подолання), що робить довгострокові прогнози цін на пальне досить проблематичними", - додав експерт.
Тим часом, як ми повідомляли, держава обіцяє знизити ціни на пальне.