Арктичні зомбі-віруси з Сибіру можуть спричинити нову жахливу пандемію, попереджають науковці

Загроза спалаху від мікробів, які тисячоліттями перебували у вічній мерзлоті, зросла через посилення судноплавства в Сибіру.

4 хв на прочитання22 Січня 2024, 11:17
Фото ілюстративне Фото ілюстративне

Людство зіткнулося з новою дивною загрозою пандемії, попереджають науковці. За їхніми словами, стародавні віруси, заморожені в арктичній вічній мерзлоті, можуть одного дня вивільнитися через потепління клімату Землі та спричинити масштабний спалах захворювань. Про це розповідає The Guardian.

Штами цих мікробів Мафусаїла — або вірусів-зомбі, як їх ще називають — уже були виділені дослідниками, що викликало побоювання, що може бути спровокована нова глобальна надзвичайна медична ситуація — не через нову для науки хворобу, а через хворобу з далекого минулого.

В результаті науковці почали планувати створення арктичної моніторингової мережі, яка би дозволяла виявляти ранні випадки захворювання, спричиненого давніми мікроорганізмами. Крім того, вона забезпечить карантин і кваліфіковане медичне лікування для інфікованих людей, намагаючись стримати спалах захворювання і запобігти виїзду інфікованих людей за межі регіону.

«Наразі аналіз пандемічних загроз зосереджений на захворюваннях, які можуть виникнути в південних регіонах, а потім поширитися на північ. І навпаки, мало уваги приділяється спалаху, який може виникнути на крайній півночі, а потім поширитися на південь — і я вважаю, що це упущення. Там є віруси, які можуть інфікувати людей і спричинити новий спалах хвороби», — сказав генетик Жан-Мішель Клавері з Університету Екс-Марселя.

Цю думку підтримала вірусолог Маріон Купманс із Медичного центру Еразма в Роттердамі.

«Ми не знаємо, які віруси перебувають у вічній мерзлоті, але гадаю, що існує реальний ризик того, що один із них здатен викликати спалах хвороби — скажімо, давньої форми поліомієліту. Ми повинні припустити, що щось подібне може статися», — говорить вона.

У 2014 році Клавері очолював групу науковців, які виділили живі віруси в Сибіру і показали, що ті досі можуть інфікувати одноклітинні організми — навіть якщо були поховані у вічній мерзлоті протягом тисяч років. Подальші дослідження, опубліковані торік, виявили існування кількох різних вірусних штамів із семи різних місць у Сибіру і показали, що ті можуть інфікувати культивовані клітини. Одному зі зразків вірусу було 48 500 років.

«Віруси, які ми виділили, здатні інфікувати лише амеб і не становлять жодного ризику для людини. Однак це не означає, що інші віруси, які зараз заморожені у вічній мерзлоті, не можуть викликати захворювання у людей. Наприклад, ми виявили геномні сліди поксвірусів і герпесвірусів, які є добре відомими патогенами людини», — сказав Клавері.

Вічна мерзлота вкриває п'яту частину північної півкулі та складається з ґрунту, який тривалий час перебував при температурі нижче нуля. Деякі шари залишаються замороженими протягом сотень тисяч років, виявили науковці.

«Найважливішим моментом у вічній мерзлоті є те, що вона холодна, темна і позбавлена кисню, що ідеально підходить для збереження біологічного матеріалу.

Ви можете покласти йогурт у вічну мерзлоту — і він все ще буде їстівним через 50 000 років»,
— сказав Клавері.

Але світова вічна мерзлота змінюється. Верхні шари основних запасів планети — в Канаді, Сибіру та на Алясці — тануть, оскільки зміна клімату непропорційно впливає на Арктику. За даними метеорологів, регіон нагрівається в кілька разів швидше, ніж середні темпи глобального потепління.

Однак, за словами Клавері, безпосередню загрозу становить не безпосереднє танення вічної мерзлоти.

«Небезпека походить від іншого наслідку глобального потепління: зникнення арктичного морського льоду. Це дозволяє збільшити судноплавство, дорожній рух і промисловий розвиток в Сибіру. Планується величезна гірничодобувна промисловість, яка буде бурити величезні свердловини в глибокій вічній мерзлоті для видобутку нафти і руд. Ці операції вивільнять величезну кількість патогенних мікроорганізмів, які досі там процвітають. Шахтарі будуть спускатися туди і вдихати віруси. Наслідки можуть бути катастрофічними», — говорить науковець.

Більше новин читайте на GreenPost.