Увага, ваш рейс затримається на два роки і десять місяців: чому відклали місію Artemis-2

11 мин на прочтение12 Января 2024, 07:32
Посадковий апарат з Нілом Армстронгом і Баззом Олдріном повертаються з Місяця в липні 1969 року. Фото: Nasa

У 2025 році американці мають знову підкорити Місяць. Але, можливо, перша жінка, яка ступить на Місяць, буде китаянкою.

Вперше за 52 роки люди мали знову наблизитися до Місяця, а точніше, облетіти навколо супутника Землі в космічній капсулі, сфотографувати кратерний ландшафт, помилуватися зворотнім боком, а потім повернутися на Землю. Це мала бути космічна подія 2024 року. Про неї розповідає Die Zeit.

Місія називається Artemis-2. Це другий етап нової місячної програми НАСА, ЄКА, Канади та Японії, названої на честь богині Місяця Артеміди. Його з нетерпінням чекають шанувальники космосу по всьому світу, оскільки політ трьох чоловіків і однієї жінки на борту Artemis-2 покликаний підготувати фактичне повернення на наш космічний супутник: це має бути перша висадка людей з 1972 року, в тому числі вперше жінка і небіла людина.

Досі це повернення на Місяць, місію під назвою Artemis-3, було заплановано на кінець 2025 року. Однак тепер офіційно оголошено, що це станеться набагато пізніше. Не тільки з висадкою, а й із польотом Artemis-2 навколо Місяця. Замість листопада 2024 року він відбудеться не раніше вересня 2025 року, оголосили на прес-конференції в NASA. Таким чином, Artemis-3 буде запущена не раніше, ніж через рік, у вересні 2026 року.

Трохи Аполлона, але дуже по-іншому

Це, ймовірно, розчарує всіх тих, хто сподівається на великі речі від місії, такі як нові зображення для культурної пам'яті людства, на кшталт перших кроків Ніла Армстронга на поверхні Місяця в липні 1969 року. Але з погляду відповідальних осіб, відтермінування необхідне для того, щоб не поставити під загрозу безпеку астронавтів.

Насправді багато що вказує на те, що це не останнє перенесення. З одного боку, це пов'язано з нетрадиційною структурою місячної програми. З іншого боку, це пов'язано з культурою безпеки, яка є більш сучасною, ніж у «дикі шістдесяті». А ще є Ілон Маск і Китай, які тісно пов'язані з новою місячною програмою. Але про все по порядку.

Місяць над Космічним центром Кеннеді у Флориді незадовго до запуску місії Artemis-1. На передньому плані видно кінчик місячної ракети SLS. Фото: Nasa

Якщо ви хочете доставити людей на Місяць, вам потрібні чотири речі на додаток до великих грошей і політичної підтримки:

Космічні агентства, такі як NASA, не виробляють нічого з цього самі, а замовляють це компаніям. Це створює робочі місця, а отже, підтримку з боку політиків і населення. Так уже було з програмою Apollo у 1960-х і 1970-х роках, коли 20 000 компаній та університетів розкинулися по всій території США, а 400 000 людей були залучені до її реалізації. Однак майже жодна з тодішніх розробок не може бути використана повторно сьогодні; ракети і космічні капсули є музейними експонатами. А таку програму, як Apollo, майже напевно не вдасться повторити сьогодні один в один.

Під впливом запуску радянського супутника президент США Джон Кеннеді наказав своїй країні висадитися на Місяць до кінця 1960-х років у розпал Холодної війни — за будь-яку ціну. Зрештою, це вдалося за горду ціну в 26 млрд тодішніх доларів, що за сьогоднішньою купівельною спроможністю становить близько 190 млрд доларів США.

У процесі було взято на себе величезні ризики. Той факт, що три астронавти згоріли в космічній капсулі під час випробувань на землі в 1967 році, не зупинив програму. Не зупинила і реальна можливість фатальної катастрофи під час першого польоту на Місяць, яку Ніл Армстронг, за переказами, оцінював у 10 %.

У всякому разі, спічрайтери вже підготували для президента США похоронну промову, яку він мав виголосити в разі аварії. Однак сьогодні, після двох серйозних аварій космічних шатлів, в яких загинуло 14 астронавтів, безпека є головним пріоритетом для НАСА. Як наслідок, усе часто відбувається трохи повільніше і більш бюрократично.

93 мільярди доларів на повернення на Місяць

Були й інші причини для рішення все перепланувати для Artemis. Багато будівельних етапів і будівельних технологій того часу не були достатньо добре задокументовані. Тому відповідальні особи в космічних агентствах доручили новим і старим компаніям знайти сучасні рішення.

Boeing і Lockheed Martin, наприклад, будують потужну ракету для запуску в космос, Space Launch System (SLS), хоча й із досить застарілою технологією 1980-х років. Airbus, серед іншого, розробляє пасажирську капсулу Orion для польоту на Місяць, причому частина цієї роботи відбувається в Бремені. Молода американська компанія Axiom працює над новими скафандрами. А Ілон Маск і його компанія SpaceX отримали контракт на шатл-перевезення на поверхню Місяця.

Космічна капсула «Оріон» під час тестового польоту біля Місяця в листопаді 2022 року. Фото: Nasa

Протягом багатьох років було очевидно, що всі залучені сторони насправді досягають меншого прогресу, ніж сподіваються менеджери Artemis, незважаючи на загальний обсяг програми в 93 млрд доларів США. Могутня ракета SLS, наприклад, завершила свій перший політ на кілька років пізніше, ніж планувалося, зі значно більшими витратами, ніж передбачалося. Хоча вона вийшла в космос у листопаді 2022 року, її ледве вдалося заправити рідким воднем через технічні проблеми. Для наступних місій Artemis виробники навіть хочуть збільшити розмір ракети, що — як показує досвід цього проекту — може легко призвести до подальших затримок і збільшення витрат.

Капсула «Оріон», яка стартує в космос у верхній частині ракети, також досі потребує подальшого розвитку. У своєму першому польоті в 2022 році невеликий космічний корабель доставив всілякі талісмани і вимірювальні прилади в околиці Місяця і назад на Землю. Але при вході в атмосферу Землі частини теплового екрану відірвалися. Нещодавно НАСА також виявило конструктивний недолік в електроніці системи життєзабезпечення — згідно з повідомленням прес-конференції, це головна причина, чому політ Artemis-2 тепер відкладено до 2025 року.

Фантастичні скафандри і суперракета

Однак відповідальні особи, ймовірно, найбільше стурбовані тими частинами місії, які знадобляться лише для фактичної посадки на Місяць за допомогою Artemis-3: скафандрами від Axiom і посадковим апаратом від SpaceX. Перші мають бути більш модними та зручними, ніж незграбні потвори, в яких Ніл Армстронг і його колеги подорожували Місяцем. Але вже у 2021 році звіт про розслідування NASA показав, що їхня розробка відстає від графіка на роки і що вони не зможуть реально використовуватися до 2026 року.

Тому скафандри довгий час вважалися потенційно найбільшим гальмом на шляху повернення на Місяць — але тепер цю роль може взяти на себе SpaceX. Компанія Ілона Маска виграла контракт на 2,9 млрд доларів на місячний модуль із пропозицією, яку багато хто в космічній галузі вважає дуже амбітною: Астронавти мають пересісти з капсули «Оріон» на місячній орбіті на ракету, яка є значно більшою за розмірами для цієї мети, і використати її для спуску на поверхню Місяця.

Йдеться про космічний корабель Starship, який SpaceX зараз розробляє на спеціально побудованому космодромі в Південному Техасі. Це найбільший приватний проект в історії космічних подорожей. Маск не лише хоче використати повністю багаторазовий космічний корабель, який разом із нижнім ступенем утворює найбільшу ракету всіх часів, аби досягти Місяця. Він також хоче революціонізувати транспорт на навколоземну орбіту і доставити людей на Марс. Маючи довжину 50 м і діаметр 9 м, зореліт є гігантським, і всередині нього може розміститися до 100 пасажирів.

Тому два астронавти НАСА, які мають спуститися на поверхню Місяця в одному з таких кораблів у 2026 році, могли б почуватися в ньому досить загубленими. Однак передусім дуже складно вивести такий великий і важкий космічний корабель на місячну орбіту. На відміну від космічного човника розміром як невеликий автомобіль, який Ніл Армстронг і його колега Базз Олдрін колись використовували для посадки, Starship повинен дозаправлятися на навколоземній орбіті.

Скріншот: Die Zeit

Для цього SpaceX має спочатку запустити в космос версію Starship-цистерну, а потім зістикувати її з раніше запущеним місячним посадковим апаратом Starship. І не один раз, а щонайменше десять разів поспіль, вважають у SpaceX — тільки тоді переданого палива буде достатньо для подорожі до супутника Землі.

Ймовірно, Starship доведеться здійснити десятки випробувальних польотів, перш ніж найбільша ракета всіх часів і народів стане достатньо надійною для цього. А потім SpaceX доведеться відпрацювати генеральну репетицію з безпілотною тестовою посадкою на Місяць. Лише після цього NASA схвалить дітище Ілона Маска для пасажирських перевезень.

Усе це може зайняти більше часу, ніж очікувалося. SpaceX уже відстає від графіка. За планом, перший тест заправки на орбіті мав відбутися вже у 2022 році. Однак Starship ще навіть не вийшов на орбіту, а дві спроби запуску в 2023 році закінчилися вибухами.

Якщо справи підуть дуже погано, Китай буде швидшим

Спостерігачі сумніваються, що Starship досягне достатнього прогресу, щоб вкластися в графік програми Artemis. Представники НАСА вже заявили, що в разі сумнівів вони будуть готові перенести повернення людей на Місяць на більш пізню місію, на четвертий політ SLS і «Оріона» під назвою Artemis-4. Згідно з новим графіком, його запуск має відбутись у вересні 2028 року.

Однак це наблизить повернення на Місяць до події, яку американські планувальники, зокрема, хочуть випередити за будь-яку ціну: першої висадки китайця на Місяць. Китайські чиновники анонсували це на 2030 рік. І на відміну від приватних компаній у США, китайська державна космічна програма зазвичай не дозволяє собі великих затримок. Тож якщо з Artemis виникнуть подальші проблеми, наступною на Місяць може потрапити китаянка, а не американка.

Багато людей на Заході, ймовірно, змогли би змиритися з цим, особливо в Німеччині, яка досить критично ставиться до космічних подорожей. У США, з іншого боку, політики і навіть голова НАСА вже вигадують нові перегони на Місяць, у яких ідеться не лише про національний престиж, а й про геополітику.

Доречно зауважити, що довгострокова мета Artemis — це аж ніяк не просто черговий політ на зразок Apollo. Тоді астронавти лише встромили в землю прапори та зібрали кілька камінців. Цього разу вони хочуть підготувати постійну людську присутність. Спочатку за допомогою невеликої космічної станції на орбіті Місяця, Місячних воріт. Потім за допомогою аванпосту на поверхні Місяця, з якого астронавти будуть досліджувати геологію нашого сусіда, наприклад. Вони також могли би добувати водяний лід у тінистих кратерах, який можна було б використовувати для виробництва ракетного палива, а також кисню. І вони могли б тренуватися для польоту на Марс — довгострокової мети НАСА на сьогоднішній день.

Китай і його союзники, включаючи Росію, також планують створити місячну базу в 1930-х роках. На перший погляд, Схід і Захід не повинні заважати один одному. Однак експерти занепокоєні зустріччю ядерних держав на Місяці: чинне космічне законодавство залишає багато лазівок, і не можна виключати конфліктів.

Це також пов'язано з тим, що лише кілька місць на Місяці придатні для розміщення бази. Зокрема, ідеально підійшли б деякі кратери на полюсах, оскільки це єдині місця, де сонце майже завжди знаходиться над горизонтом. Майже у всіх інших місцях Місяця сонце заходить на довгі періоди часу, залишаючи нас у крижаній темряві до двох тижнів.

Це не випадково, що програма Artemis хоче відправити своїх космічних мандрівників на Південний полюс. Незалежно від того, чи це станеться у 2026, 2028 чи пізніше, це буде день великого значення, символічного, політичного та культурного. Можливо, це не просто космічна подія року. А подія, яка визначає ціле десятиліття.

Більше новин читайте на GreenPost.

Читайте GreenPost в Facebook. Подписывайтесь на нас в Telegram.

Поделиться: