Прощавай, Угодо з ЄС: хто маніпулює Реєстром ОВД

5 мин на прочтение31 Марта 2020, 18:00

Схоже, у Мінекоенерго натякають, що за ОВД знову "треба домовлятися"

Нещодавно GreenPost писав, що Мінекоенерго з початку 2020 року своєчасно не надає і не оприлюднює висновки із оцінки впливу на довкілля (ОВД). Насправді, документи вкрай необхідні та обов’язкові як для щоденної роботи працюючих підприємств, так і залучення нових інвесторів та поліпшення інвестиційного клімату в Україні.

На початку року 35 українським підприємствам різної форми власності держава без пояснень своєчасно не надала висновків із ОВД. Не було також оприлюднено у Єдиному електронному реєстрі оцінки впливу на довкілля жодного документа про відмову в їх видачі. Хоча це також  передбачено законом.

Перший збій у Реєстрі трапився наприкінці 2019 року, коли змінювався уряд і керівництво тодішнього Мінприроди (державний орган, відповідальний за своєчасну видачу висновків ОВД та загалом проходження процедури екологічного оцінювання роботи підприємств ). Тоді недоліки вдалося швидко усунути.

У січні 2020 року невидача висновків та несвоєчасне оприлюднення їх у Єдиному реєстрі, схоже, стали нормою.

З того часу минуло три місяці. Ми обіцяли стежити за цією темою. Наші юристи знову проаналізували висновки з оцінки впливу на довкілля, розміщені в Єдиному реєстрі. На жаль, маємо нові питання до нинішнього керівництва.

Більшість висновків розміщені в Єдиному реєстрі із порушенням строків, встановлених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля». Вони не лише оприлюднені із запізненням, але й не відповідають за формою та змістом вимогам діючого законодавства.

Хоча постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 року №1026 визначено чітку  форму висновку з оцінки впливу на довкілля (ОВД). Її мало б дотримуватися відповідальне відомство (тепер вже Мінекоенерго)  без права змінювати за власним бажанням чи з будь-яких інших причин.

Також Постанова  чітко вказує, що уповноважений орган має обов’язково врахувати усю інформацію, яка надійшла протягом строку громадського обговорення (звіт про громадське обговорення разом з таблицею повного, часткового врахування або обґрунтованого відхилення зауважень і пропозицій є невід’ємною частиною цього висновку) і визначити допустимим/недопустимим провадження планованої діяльності та обґрунтувати свої висновки.

Водночас у пункті №7 постанови зазначено, що суб’єкта господарювання можуть зобов’язати провести додаткову оцінки впливу на довкілля. Зараз у Реєстрі з’являється все більше справ, де підприємствам пропонують провести додаткову ОВД. Наведемо лише один, але яскравий приклад можливих зловживань з боку чиновників. У Єдиному реєстрі є справа видобувної компанії за номером 20195223676.

Як свідчить історія розгляду документів, суб’єкт господарювання 19 лютого 2020 року отримав висновок з оцінки впливу на довкілля. Щоправда, у ньому за результатами аналізу Звіту з ОВД  зазначено, що неможливо!!! оцінити вплив на довкілля від зміни цільового призначення земель та видобування мергелів на ділянці «Межегірська» Межегірсько-Маринопілського родовища (Галицький район Івано-Франківської області).

Тому що, згідно з висновком Мінекоенерго, неможливо оцінити вплив видобувних робіт на водні та земельні ресурси, ґрунти, атмосферне повітря.

При цьому мергелі (корисна копалина) планують видобувати у безпосередній близькості із  Галицьким НПП та Галицьким лісництвом.

У документах в Реєстрі навіть наведено опис флори та фауни. Хоча ні слова про вплив на неї під час видобутку корисних копалин, у тому числі, під час вибухових робіт, без яких в даному випадку не обійтися.

Водночас у відомстві вважають можливою!!!  розробку родовищ корисних копалин та зміни цільового призначення сільськогосподарських земель за умови визначення її допустимою за результатами здійснення додаткової ОВД на більш пізній стадії проєктування. А саме — перед затвердженням проєкту розробки родовища та проєкту землеустрою.

Найцікавіше, що згідно з даними Реєстру, цей видобувник вже майже 5 років має спеціальний дозвіл на користування надрами від 13 серпня 2015 року № 6075  та акт гірничого відводу від 14 грудня 2015 року № 3058.

Крім того, суб’єкт господарювання раніше отримав в оренду земельні ділянки загальною площею 30,9012 га для розробки кар’єру та розміщення підсобних будівель підприємствами, пов’язаними з користуванням надрами.

Тобто проєкт розробки родовища було затверджено набагато раніше, ніж в Україні запрацювала процедура ОВД, адже він  розробляється до отримання гірничого відводу та оформлення договору оренди земельної ділянки.

Виникають питання, а що у такому разі Мінекоенерго визнало допустимим, якщо про довкілля і природу жодного слова?  

Чи взагалі потрібна  додаткова процедуруа ОВД, коли кар’єр має всі необхідні документи, які дають право працювати?  Це не упереджене ставлення до деяких суб’єктів господарювання? Невже знову йдеться про корупцію? 

Чи як пояснити порушення норм законів та  свідоме створення з боку відповідальних осіб умов для затягування процесу, щоб суб’єкт  господарювання не міг вчасно приступити до запланової роботи на об’єкті?

Нагадаємо, що процедура і чіткі терміни висновків у електронному Єдиному реєстрі ОВД передбачені законом «Про оцінку впливу на довкілля». Його Україна ухвалювала, обіцяючи політикам та бізнесу ЄС виконувати Угоду про асоціацію. Зокрема, у частині  осучаснення національного екологічного законодавства та боротьби з корупцією.

Два роки поспіль Єдиний реєстр працював як годинник. Навіть скептично налаштований до Угоди про ЄС бізнес почав звикати до нового прозорого інструменту. До хороших сервісів люди звикають швидко.

Зараз ми мимоволі стаємо свідками як черговий хороший закон і чиновницький «безпрєдєл» перетворює його у формальність і змушує бізнес знову шукати «своїх людей» у державницьких кабінетах.

Актуально

Читайте GreenPost в Facebook. Подписывайтесь на нас в Telegram.

Поделиться: