Вверх
Дать отзыв

Незважаючи на блекаути: в Україні все більше електромобілів — ось у чому секрет рекордних продажів

«Майже вдвічі більше, ніж у Польщі».

8 мин на прочтение06 Сентября 2024, 19:02
Андрій Хлапонін зі своїм електромобілем. Фото: DW Андрій Хлапонін зі своїм електромобілем. Фото: DW
Поделиться:

За останні десять років продаж електромобілів на українському ринку неухильно зростає. При цьому, якщо раніше зростання було поступовим, то 2023 року стався різкий стрибок. Динаміка зберігається й у 2024, навіть попри відключення електроенергії. З чим пов'язаний такий попит і як українці користуються електрокарами в умовах блекаутів — розповідає Deutsche Welle.

Рекордні продажі електромобілів

За даними Інституту дослідження авторинку, лише у серпні українці придбали майже 9,4 тис. нових і вживаних машин з електроприводом. Це стало абсолютним місячним рекордом із 2014 року, за весь час продажу електроавтівок в Україні. Якщо рахувати з початку року, то за вісім місяців було придбано понад 54,8 тис. електрокарів, що вже більше, ніж за весь 2023 рік.

Динаміка продажів неухильно зростала також минулими роками, і цьому не завадило навіть повномасштабне вторгнення. Так, у 2021 році було продано 15 900 авто, у 2022-му — 23 тисячі, у 2023-му — 54,2 тисячі.

Українці воліють старі автомобілі, частка яких щороку займає понад 80 %. Зокрема це електромобілі із США, переважно марки Tesla. Серед нових електроавто більшість віддає перевагу китайським.

«Щоправда, імпорт електромобілів з Китаю дещо сповільнився. Я припускаю, що ринок наситився ними. Варто враховувати, що електромобіль із Китаю — це новий електромобіль вартістю мінімум 23-25 ​​тис. Натомість уживану Tesla вже можна купити за 12-13 тис. доларів», — зазначає голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.

Більшість нових автомобілів купують у Києві та Київській області — близько 30 %. А у загальній статистиці лідирує Львівська область. Бучацький пов'язує це з тим, що машини прибувають із-за кордону, а у Львові відбувається митне оформлення.

«Потім, швидше за все, значна їхня частка їде в інші регіони», — зазначає експерт.

Кількість електрокарів в Україні вже сягнула майже 120 тисяч, з яких більшість — легкові, підрахували в Інституті досліджень авторинку.

«Це майже вдвічі більше, ніж у Польщі. Таким чином, Україна є досить електромобілізованою країною», — каже Бучацький. Водночас він зазначає, що щодо загальної кількості авто в нашій країні це й досі не багато: в Україні понад 12 млн авто, тому частка електромобілів досить мала — майже 1 %.

Вартість проїзду й обслуговування електромобілів

Житель Київської області Андрій Хлапонін — один із тих, хто поповнив лави електроавтомобілістів.

«Я живу за 35 км від Києва. Коли була проблема з бензином у 2022 році, вирішив купити електрокар Hyundai Ioniq 5. Тоді не було зовсім пального, а на роботу треба їздити», — розповідає він. Відтоді Андрій майже не використовує своє друге авто з двигуном внутрішнього згоряння — на ньому чоловік їздить лише на далекі відстані, наприклад, до Львова чи Одеси.

Головною перевагою автомобіля з електродвигуном Андрій називає вартість проїзду.

«Зарядити авто вдома можна по 4,32 грн за кіловат за звичайним тарифом або за 2,68 грн за нічним, Я завжди заряджаю десь на 50 кВт чи 80 в% від ємності батареї, це на 430 км. За нічним тарифом вийде 134 грн», — підрахував він.

Чоловік стверджує, що відключення світла не завадили користуватися електромобілем.

«Світло ж дають на якийсь проміжок часу, і машина вже матиме певний заряд. Якщо ж сонячна погода, то я вдома заряджаю від сонячних панелей. Так буде довше, але все одно їхати можна», — запевняє він.

Відключення світла не лякають також і мешканця Київської області Дмитра, який нещодавно купив китайський електрокар Zeekr 001.

«Живу в приватному будинку, тому маю вже генератор, інвертор, батареї. Зараз планую поставити собі сонячні панелі. Але все одно, хоч і з перервами, світло включають. Мені потрібно десь чотири години, щоб зарядити 20 %, тобто на 100 км — цього мені вистачає на день їзди», — розповідає він.

Окрім того, машина Дмитра має функцію, яка дозволяє використовувати її як джерело живлення.

«Завдяки цій функції можна віддавати до 7 кВт. Для споживання будинку достатньо 5 кВт. В авто стоїть 100-кіловатна батарея, тому її вистачить надовго», — говорить він.

Хоча головна мотивація купити електромобіль для Дмитра була вартість проїзду й експлуатаційного обслуговування.

«Мені не треба міняти фільтр, мастило, коробку передач, як у машині з ДВС. У електроавто менше механізмів, які треба обслуговувати. Також я менше плачу за проїзд: аби зарядити авто вдома на 100 км, я заплачу 80 грн, тоді як на ДВС за цю відстань треба заплатити 600 і більше», — наводить він свої підрахунки.

Також, за словами Дмитра, велика перевага купівлі електроавтівки — відсутність в Україні ПДВ та низки інших податків.

Продажі електромобілів в Україні Відключення електроенергії
Електрокар Zeekr 001 мешканця Київської області Дмитра. Фото: privat

Стимули купівлі електромобілів

Саме низькі податки експерти називають одним із основних факторів попиту на електричний автотранспорт серед українців. В Україні діє нульове мито та ПДВ на розмитнення електромобіля.

«Тобто все, що ви заплатите за розмитнення електроавтомобіля в Україні, — це ставка акцизного податку в розмірі один євро за один кіловат ємності електричної батареї. На практиці це 70-100 євро», — пояснює Станіслав Бучацький.

Крім того, за його словами, купувати електрокари українців стимулює відносну дешевизну відновлення після ДТП, а також відсутність в Україні обов'язкового технічного огляду для легкових автомобілів.

«Не потрібно проходити випробування. Достатньо сертифіката відповідності, для якого, проте, не перевіряється якість відновлення автомобіля або безпека подальшої експлуатації батареї після ДТП. Він просто підтверджує, що авто відповідає нормам та стандартам, які діють в Україні», — пояснює голова Інституту досліджень авторинку.

Іншим фактором експерт називає відсутність в Україні норм щодо утилізації електрокарів, що, однак, загрожує серйозними ризиками для довкілля.

«За статистикою ввозяться машини із середнім віком близько 8-10 років. Ці автомобілі ще деякий час, 3-5 років, можуть пересуватися дорогами, далі батарея втратить свою здатність і запас ходу стане таким, що авто буде непридатним до експлуатації. Зараз економічного сенсу купувати нову батарею немає. А куди подінуться ці батареї? Нема ніякого контролю за утилізованими автомобілями», — каже Бучацький.

Вартість електромобілів і доступ до зарядок

Ще більше стимулювати попит на електричні автомобілі серед українців може їхнє подальше здешевлення, переконаний експерт.

«На українському авторинку вартість угод у 80 % випадків менша за 8000 доларів. У цей бюджет дуже важко вмістити будь-який електромобіль. Є буквально кілька моделей, які можна придбати за ці кошти. Тобто електромобілі не потрапляють до мас-маркету з погляду купівельної спроможності», — говорить він.

Окрім того, за словами голови Інституту досліджень авторинку, зростання інтересу до електромобілів стримує доступність заряджання.

«Більшість покупців електромобілів — люди, які розраховують на зарядку електромобіля вдома вночі, а це можуть робити переважно мешканці приватних будинків. Заряджати на публічних станціях не так вигідно економічно», — зазначає Бучацький.

Плюс до цього, за його словами, публічні зарядки дуже часто розміщені у незручних для маршрутів місцях, і щоб зарядитись, потрібно з'їжджати з маршруту.

«При цьому різні автомобілі мають різні типи конекторів на зарядні порти. Тому потрібно врахувати, чи буде правильний конектор на цій зарядній точці. Якщо потрібного конектора нема, то треба мати перехідник, який не завжди заряджатиме з достатньою швидкістю. І навіть якщо цю зарядку знайшли, не факт, що там зараз є вільне місце», — наголошує він.

Власники електромобілів Дмитро й Андрій також побоюються черг на зарядних станціях, і тому не їздили ще на далекі відстані. Хоча в Україні вже є програми, за допомогою яких, як стверджують їхні розробники, можна не тільки побачити, чи вільна зарядна станція, а й, наприклад, зарезервувати її на певний час.

Більше новин читайте на GreenPost.

Читайте GreenPost в Facebook. Подписывайтесь на нас в Telegram.