Українські розвідники почали використовувати на фронті американський гелікоптер «Чорний яструб»: що це за машина

8 хв на прочитання20 Квітня 2023, 01:31
UH-60 Black Hawk у польоті. Фото: Jakub Hałun, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org

Російським танкам може бути непереливки.

Українські розвідники почали використовувати на фронті багатоцільовий гелікоптер американського виробництва Sikorsky UH-60 Black Hawk (відомий також як «Чорний яструб»). Відео польотів опублікувало Головне управління розвідки (ГУР) Міноборони України. «Дзеркало» розповідає про особливості вертольота і про те, чому ця багатоцільова машина виявилася однією з (якщо не найбільш) вдалою у світі.

16 квітня 2023 року ГУР опублікувало відео з підписом «Бійці Головного управління розвідки освоїли та використовують у бойових діях легендарний американський вертоліт Black Hawk – „Чорний яструб“». За словами співробітників відомства, спецпідрозділи розвідників відпрацьовували десантування бойових груп на полі бою, евакуацію, висадку на десантних тросах і нічні польоти.

Льотчик розповів, що з досвідом експлуатації радянських вертольотів Мі-8 та Мі-24 «Чорний яструб» вдалося підняти повітря першого ж дня після отримання.

«За останній рік рівень наших пілотів колосально виріс. Поки Україна легко може прийняти близько сотні багатоцільових вертольотів класу Black Hawk, близько 50 ударних вертольотів типу Apache і близько 40–60 вантажних вертольотів типу Chinook. Таку кількість ми могли б ухвалити з мінімальним часом на перенавчання наших пілотів», — цитує ГУР першого пілота вертольота з позивним Маестро. Він додав, що «Чорний яструб» уже бере активну участь у бойових діях.

Раніше про наявність в українських розвідників вертольота Black Hawk згадувалося двічі. У лютому 2023 року Головне управління розвідки опублікувало фото вертольота в ангарі поряд із радянським Мі-24. Підпис свідчив, що машина щойно повернулася з бойового завдання.

Бійці української розвідки поряд із вертольотом Black Hawk. Фото: t.me/DIUkraine

Українська група розслідувачів NTFTE звернула увагу на незвичайну синю ліврею (забарвлення) вертольота. На їхню думку, може йтися про борт N60FW. Раніше він належав компанії Ace Aeronautics, яка спеціалізується на розробці модернізації кабін для транспортних літальних апаратів.

Пізніше борт майнув у репортажі американського каналу ABC — кореспондент згадав, що машина може коштувати близько 6 млн доларів. Офіційно США гелікоптери Black Hawk в Україну не постачають.

«Чорний яструб» — дуже серйозна машина, якій допомогло одне падіння

Історія найвідомішого багатоцільового вертольота у світі почалася наприкінці 60-их — на початку 70-их років XX століття. Вже під час в'єтнамської війни американські військові захотіли замінити свій основний військовий гелікоптер Bell UH-1 «Ірокез». Машина мала недосконалі двигуни, а головне — виявилася недостатньо міцною. При жорстких посадках вертоліт міг буквально розвалитися, як на відео нижче.

Для заміни «Ірокеза» (а також вертольота Sea Knight, який використовував Корпус морської піхоти) було оголошено конкурс. Машина, згідно з вимогами замовників, мала перевозити відділення з 11 військовослужбовців зі зброєю (плюс три члени екіпажу) або 105-мм легку гаубицю зі снарядами та розрахунком. За потреби гелікоптер повинен був без розбирання перевозитися транспортним літаком C-130 і C-141.

У конкурсі брали участь провідні виробники зі США, включаючи Boeing-Vertol та Bell. Випробування зайняли більшу частину 70-их, і виграла у протистоянні компанія Sikorsky, заснована вихідцем із Києва Ігорем Сікорським.

Порівняльні льотні випробування моделі компанії Sikorsky (майбутнього Black Hawk, внизу) та її головного конкурента Boeing Vertol YUH-61A (вгорі). Фото: U.S. Army, commons.wikimedia.org

Парадоксальним чином моделі від Sikorsky на користь пішло падіння, яке могло закінчитися катастрофою. 9 серпня 1976 року під час польоту в темний час доби двигун вертольота, що летить, забарахлив. Пілоти вирішили садити машину на кукурудзяне поле — але за кукурудзу вони прийняли через погану видимість сосновий ліс. Машина сіла просто на дерева, дещо навіть зрубала гвинтом — але в результаті не розбилась і практично не постраждала, ніхто з екіпажу та десанту не загинув. Демонстрація живучості вертольота виявилася наочнішою нема куди — і в результаті модель виявилася переможцем.

У той період військові гелікоптери в США практично обов'язково називалися на честь індіанських племен або вождів — це було навіть закріплено в особливій директиві. Нова багатоцільова машина отримала ім'я Black Hawk — на честь знаменитого вождя племені сауків, який у ХІХ столітті навіть вів проти США власну війну.

Вертоліт UH-60 Black Hawk вирізнявся унікальною надійністю завдяки вдалій протиударній конструкції та двом новим газотурбінним двигунам (силова установка виявилася дуже вдалою і пізніше встановлювалася на потужний у США ударний вертоліт «Апач»). Простора кабіна дозволяла транспортувати до 11 десантників у повній бойовій викладці чи шістьох поранених на ношах.

Згодом з'явилися варіанти з посиленим бронюванням, вантажні версії з потужнішим двигуном, санітарні вертольоти швидкої медичної допомоги, машини для рятувальних операцій і радіоелектронної боротьби, цивільні варіації і навіть версія, створена спеціально для перевезення президента США повітрям. Початкову вимогу конкурсу — отримати універсальну платформу, яка б змогла використовуватися будь-якими військами в будь-якій обстановці — було виконано. «Чорний яструб» виявився по-справжньому універсальною машиною.

Перше бойове застосування Black Hawk відбулося у 1983 році під час висадки військ США і союзників на Гренаді. Однак справжня слава вертольоту прийшла під час операції «Буря в пустелі», що закінчилася розгромом армії Іраку на чолі з Саддамом Хусейном. У тій операції гелікоптери відігравали ключову роль.

24 лютого, коли почався наступ, 60 «Чорних яструбів» та інші вертольоти перелетіли через лінію фронту, перевезли сотні солдатів і безліч спорядження та буквально збудували в тилу у противника передову базу для постачання наступаючих. «Буря в пустелі» стала зоряною годиною для Black Hawk.

Щоправда, вже через кілька років вертольоти взяли участь у менш успішній операції військ США. У жовтні 1993 року американський спецназ у складі миротворчих сил висадився в Сомалі (намагаючись припинити громадянську війну, що ведеться там) і зробив спробу захоплення одного з польових командирів. Операція виявилася спланованою вкрай невдало, повністю провалилась і призвела до загибелі 19 спецназівців. З гранатометів було збито два Black Hawk, знищення одного з них потрапило на документальні кадри.

Саме криваві події в Сомалі стали найвідомішими за роки служби вертольота — завдяки картині «Падіння „Чорного яструба“» американського режисера Рідлі Скотта.

Втім, на кар'єру машини провал у Могадішо не вплинув: операція провалилася не через низькі тактико-технічні характеристики моделі. Служба вертольота продовжилася, з'являлися нові версії.

Згодом «Чорний яструб» використовувався під час конфліктів в Афганістані, Ємені, Сирії, Колумбії й інших країнах. Гелікоптери доставляли вантажі, евакуювали поранених, брали участь у рятувальних операціях, навіть розкидали над Іраком агітаційні листівки. Хоча безпосередня вогнева підтримка — не основне заняття Black Hawk, на вертоліт можна ставити гармати, кулемети, керовані та некеровані ракети. На кадрах нижче можна побачити, як «Чорний яструб» відбиває атаку на Близькому Сході, бій іде вночі.

 

У 2011 році, коли американський спецназ розшукував Осаму бен Ладена, з'явилися відомості про наявність серед версій Black Hawk стелс-вертольота — правда, офіційно його існування ніколи і ніким не підтверджувалося. Видання The Drive в 2020 році опублікувало фото цього варіанта — але подробиць про те, що це за машина, коли і ким створена, не з'явилося.

Яку користь може принести Black Hawk Україні?

Дуже велику. Зрозуміло, один гелікоптер ситуацію не змінить, проте успішне освоєння українськими пілотами американської багатоцільової машини може допомогти переконати Вашингтон розпочати постачання вже офіційно.

Унікальна міцність і надійність вертольота, просунута електроніка, можливість успішно діяти вдень і вночі можуть послужити гарною підмогою українським аеромобільним військам і спецназу. Сучасні версії «Чорного яструба» можуть використовувати керовані озброєння — наприклад, протитанкові ракети Hellfire (до речі, саме з такими ракетами був помічений раніше Black Hawk, який розслідувачі NMFTE асоціюють із машиною, показаною ГУР).

Тимчасом Україна почала використовувати на фронті легендарні американські гелікоптери Black Hawk: ось для чого вони призначені.

Актуально

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Поділитись: