Президент РФ Володимир Путін доручив російському уряду вивчити можливість будівництва Північно-Сибірської залізничної магістралі, проект якої з'явився ще за Йосипа Сталіна. Про це розповідають Moscow Times. Це випливає зі списку доручень за підсумками наради з урядовцями у серпні. Кабмін РФ має вивчити питання спільно з Росзалізницею, Російською академією наук та урядом Кемеровської області. Доповідь про його виконання має бути направлена до Кремля до 1 березня 2024 року.
Згідно зі стратегією розвитку залізничного транспорту Росії до 2030 року, яка була затверджена в 2008-му, будівництво Північно-Сибірської залізничної магістралі необхідне для подальшого розширення потенціалу промислової зони в Нижньому Пріангар'ї.
Документ передбачав, що нова залізниця зв'яже Нижньовартівськ (ХМАО) — Білий Яр (Томська область) — Усть-Ілімськ (Іркутська область). Також передбачалося збудувати відгалуження в Красноярському краї від станції Єльчимо до Чадобецького рудного залягання. Загальна протяжність дороги мала скласти 2,2 тис. км.
Побудувати Північно-Сибірську залізничну магістраль задумали на початку 1950 років за Йосипа Сталіна, який підтримував ідею. Однак здійснити її тоді не вдалося через важкі наслідки війни. Сучасний варіант проекту повністю повторює розробку 1980-х і покликаний розвантажити Транссибірську залізничну магістраль, яка не справляється з вивезенням сировини до Китаю після розвороту економіки на Схід.
З 2003 року Північно-Сибірська залізнична магістраль регулярно входить у транспортну стратегію Мінтрансу РФ. Зокрема, остання редакція документа передбачала, що прокладання залізничних колій розпочнуть уже на початку 2020-х.
Однак російський уряд «трохи прорахувався з планами розвитку інфраструктури», зазначив Путін на Східному економічному форумі у вересні цього року. За його словами, влада думала, що такого обсягу вантажоперевезень не буде, але після початку війни в Україні та переорієнтації експорту на Схід він виявився більшим, ніж можна було собі уявити.
«Але нічого, ми справляємося, плани є», — запевнив Путін.
При цьому Росзалізниці не вистачає робочих рук для розширення Байкало-Амурської магістралі та Транссибірської залізничної магістралі. Державна залізнична монополія у 2021 році домовилася з Федеральною службою виконання покарань (ФСВП) про залучення до будівництва другої лінії БАМу ув'язнених із Хабаровського краю.
«Це буде не ГУЛАГ, а нові гідні умови», — обіцяв директор ФСВП Олександр Калашніков.
Також ми розповідали про шлях через п'ять країн і п'ять в'язниць, аби повернутися в Україну: що розповіли вивезені росіянами херсонські ув'язнені.