Догори
Дати відгук

Повітря без вуглецю: в уряді підняли питання розвитку електротранспорту

10 хв на прочитання21 Лютого 2020, 18:23
Поділитись:
21.02.2020 Олександра Єршова

Під час круглого столу "Електромобільність в сфері громадського транспорту" представники вітчизняних виробників, екоактивістів та держорганів визначили напрямки розвитку екологічного транспорту в Україні. Головним чином було з'ясовано необхідність зацікавлення виробників у створенні екологічних електробусів, залучення інвесторів та ухвалення законодавчих норм, які будуть стимулювати розвиток.

Учасники обговорювали існуючі в Україні проблеми довкілля і повітря зокрема, а також вплив на все це громадського та муніципального транспорту. Представники влади повідомили про напрямок, в якому рухається законодавча база стосовно просування електричного транспорту і розвитку електричної інфраструктури, а також вислухали проблемні моменти з якими стикаються виробники, місцева влада та енергетичний сектор.

Що ми маємо на сьогодні

Представник громадської організації "Екологічне суспільство України" Ганна Ямчук розповіла про те, як пересувні джерела впливають на довкілля України.

"Ми знаємо що рівень забрудненні в містах дуже високий, а за два роки він став гірше відсотків на п’ятдесят, завдяки поширенню автотранспорту в Україні зі старими двигунами. Вони збільшили вміст в повітрі оксиду вуглецю, неметанових органічних сполук, оксиду, сажі, діоксиду сірки і вуглеводню", - зауважила активістка.

За підрахунками кількість палива, яке витрачається за добу при постійному русі громадського транспорту може сягати 150 тон тільки в Києві. Це при витраті палива 25 літрів в середньому одним  автобусом, та його пробігу до 200 км за добу. Кількість викидів, зроблених таким автобусом важко уявити, тим паче, що вони ще залежать від стану зношеності транспортного засобу.

Для вирішення цього питання вже сьогодні потрібно робити швидкі кроки. Про що сказав заступник міністра Мінекоенерго Олексій Рябчин. Він розповів про зацікавленість уряду у розвитку екологічного громадського транспорту та зазначив, що влада схвильована екологічною ситуацією в країні, неконтрольованим ввезенням вживаних авто з Європи, смогом у столиці. Рябчин зауважив, що дюди вже побачили на власні очі вразливість екології.

У Міністерстві прив'язані не тільки до цього, а й до відповідності української дійсності до екологічних норм Європи, враховуючи "Паризьку угоду". У Мінекоенерго робитимуть акценти на зниження СО2 в повітрі, на розвиток електричного транспорту в Україні, на відповідність європейським зобов’язанням, на утилізацію батарей електрокарів та на будівництво нових шляхів з електричною інфраструктурою.

"Нам цікаво, щоб "зелений" транспорт розвивався та розповсюджувався в Україні. В нас є Європейські зобов’язання, і ми зацікавлені в приведення законодавства до необхідної норми для розвитку напрямку та спрощення підключення для електромобільності. Нам цікаво, щоб на дорогах встановлювали більше електромобільних зарядок. Треба розширяти діапазон використання електричних засобів, включаючи електробуси. Ми зацікавлені у розвитку автобусів і на метані, бо вони менш шкідливі для атмосфери . Є тенденція до водневого транспорту та велика кількість компаній, які будуть розвивати цей напрямок. Від державних органів ми будемо отримувати підтримку цих напрямків. Ми будемо з радістю підтримувати всіх, хто має пропозиції, а ще краще, якщо це будуть наші виробники", - сказав Рябчин.

Зараз в Україні серед громадського транспорту вже є електробуси, але їх кількість вражаючи мала. По Львову їздить електробус «Електрон», по Києву - китайський Skywell, у Вінниці курсує електричний автобус вже другий рік, є електробуси в Луцьку, Кривому Розі та Одесі. Але все це здебільшого експериментальні проекти, які не отримали продовження.

Представники вітчизняних виробників громадського транспорту розповідають, що для вироблення електричних автобусів мають розробки, потужності та бажання. Але не мають змоги реалізувати товар, адже електробус коштує у виробництві в 1,5 рази дорожче за той же дизельний транспорт. До того ж в Україні немає ринку для збуту.   

Заступник голови львівського виробника "Електрон" зауважив, що відновлення роботи вітчизняних виробників та завантаження потужностей надасть можливість підняти ВВП в країні на 14% від тих 40%, які обіцяє влада.

"Ми не маємо проблем з випуском електробусів. Але є така ситуація, що країна відкрита для імпорту, але зачинена для своєї продукції. Виробник повинен шукати спроби вийти на ринок Європи. Але справа така, що тут нас не підтримують, а там - не чекають. У 2015 році ми продали електробус в Польщу, а сьогодні ми розробляємо нові модифікації електробусів, знову ж не для України", - каже представник.

Виробники зазначили, що для підтримки вітчизняного виробництва та зменшення його вартості потрібно змінити митні податки. Це дозволить більш вільно розробляти та виготовляти електробуси, які зможуть бути конкурентоспроможними на аукціонах. Крім того, влада повинна надати українському виробнику більше шансів вигравати тендери на оновлення автопарків.

"Податки на запчастини дикі, і ПДВ доводиться платити за кожну ввезену запчастину. Законодавча база повинна створюватись так, щоб дозволяти зробити продукцію, яка потім вже принесе вигоду країні, а не намагатись заробляти на кожній деталі. Ставки на ввезення комплектуючих необхідно передивитись. Закріпити термін "для виготовлення на митній території України", - кажуть в "Електроні".

Користь від електрифікації

Якщо подивитись на інші країни, то варто відмітити стрімкий розвиток електромобільного направлення в муніципальній техніці за останні чотири роки. Так у Польщі, зробили акцент на розвиток електротранспорту: мають 5 великих компаній, які виробляють електричний громадський транспорт. Уряд звертає увагу на розробку та втілення директив, які просувають електробуси та стимулюють їх використання. Дуже маленькі міста в Польщі користуються лише електробусами. За показниками з 2016 року по нинішній час парк електробусів у Польщі збільшився в 11 разів.

У Китаї тільки в одному місті Шеньчжень налічується біля 16,5 тисяч електробусів на 12 млн населення. В порівнянні з тим, що в Польщі близько 200 електробусів на 38,5 млн жителів. І порівнювати світові тенденції нема сенсу, адже Китай стартував раніше і є лідером у розвитку громадського транспорту на електротязі. У Китаї знаходиться 99% всіх електробусів у світі, тобто налічується близько 421 тисячі одиниць. В той час як в Європі - 3 тисячі, а в США - близько 500 одиниць.

"Простий приклад: місто Шеньчжень економить біля півмільйонну доларів на день на паливі, завдяки переходу на електробуси. В Україні можна порахувати на прикладі Чернігова, який, якщо переведе тролейбуси на електробуси, зекономить 93 млн гривень на рік. Адже тролейбуси мають велику втрату електроенергії на підстанціях та інших шляхах. Завдяки нічному тарифу електробуси стають більш економічно вигідними", - каже представник української асоціації електромобільності Арсеній Абдураїмов.

Аналітика по стандартним маршрутам автобусів показує, що при переході на електробуси з тролейбусів можна зекономити біля 1,6 млн грн на рік, при переході з дизелю на електробуси - 1,2-1,3 млн грн на рік. Наприклад, у Вінниці показники використання електробусу реальні: там електробус в експлуатації вже дві зими і показав дуже значні цифри.

Ще один плюс електробусів у можливості відслідковувати транспорт на маршруті, безпеку, стан і необхідність зарядці трансзасобу. Це значно економить ресурси та час на обслуговування такого транспорту і робить його повністю інтерактивним та економічно вигідним.

У Києві розрахували маршрут "24" та запланували, що окупність переходу на електробус складе близько 3,5 років. Варто зауважити, що основним напрямком стане не динамічна підзарядка під час роботи, а напрацювання китайського досвіду, відповідно до якого підзарядка відбувається вночі.

До того ж, використовуючи електробуси з достатнім запасом ходу для денного трафіку, можна перенести навантаження з вугільної електростанції на більш екологічну – атомну, яка доброзичливіше до довкілля.

Представник НКРЕП та голова напрямку атомної енергетики Остап Шупайло підкреслив, що зараз на атомний сектор приходиться більше половини усієї енергетики. Для підтримки напруги вигідно нарощувати нічне споживання електроенергії, щоб воно корелювалось з денним. Розвиток електромобілів дозволить врівноважити напругу, збільшити етапи генерації та не вимикати напругу.

Що пропонується

Вкрай забруднене повітря вимагає дій. Генеральний директор Директорату цифрової інфраструктури на транспорті Міністерства інфраструктури України Фарід Сафаров розповів, що паралельно з рішенням питання розвитку електромобільності триває обговорення закону, який має дозволити перейти до нового формату замовлення послуг з перевезення між містами (через "Прозоро").

За допомогою нового закону місцеві муніципалітети зможуть розставляти акценти на ті зміни, які вважають більш важливими для регіону. Від адміністрації міст будуть очікувати більш активне залучення в прогнозах та потребах, зокрема оновлення автопарку екологічними транспортними засобами. В "Національній транспортній стратегії України до 2030 року" планується, що в 2030 році всі міста, в разі закупівлі транспорту до муніципального парку, будуть купувати виключно електротранспорт. Концепція ще не прийнята, але Кабмін вже розглядає її.

"Ми наразі маємо ще одну велику проблему – відсутність електрифікації вздовж доріг. І вирішити її швидко немає можливості. Тому ми пішли іншим шляхом. Наразі у нас є навіть два шляхи: оскільки ми з Укренерго стовідсотково будемо розвивати широкосмуговий доступ до інтернету, то ці каналізації для кабельного зв’язку можна використовувати і для прокладки кабелів електрики. До того ж ми плануємо закупівлю та встановлення близько 150 комплексів зважування в русі великовантажних автомобілів. До них будемо підводити електроенергію, що теж можна використовувати в розвитку інфраструктури для електромобілів та електробусів при міжміському сполучені", - каже Сафаров.

Але в адміністраціях дивляться на ситуацію не так оптимістично. В адміністрації Київської області зауважили, що зараз спостерігається транспортний колапс та безлад на ринку перевізників, які встановлюють тарифи на свій розсуд. Системи аукціонів та закупівлі «Прозоро»
не працюють так, як вони повинні працювати і корупція процвітає.

Чиновники зазначили, що держава в першу чергу повинна наводити законодавчий лад на транспортному ринку і тоді у муніципалітетів буде хоча б змога замислитись над заміною автопарку на більш екологічний транспорт.

Якщо зробити підсумки необхідних дій, які очікуються від уряду щодо розвитку електромобільності громадського транспорту, то виходить досить суперечлива картина, яку об'єднує одне – відсутність логічної законодавчої бази.

Пропозиції для влади:

  • Коригування ринку перевізників та посилення вимог до якості обслуговування та безпеки для пасажирів та середовища;
  • Надання муніципалітетам можливості брати доступні кредити на оновлення автопарку та стимулювати на придбання екологічного транспорту, бажано українського виробництва;
  • Стимулювання вітчизняного виробника: зниження податків на комплектуючі для виробників в Україні, виділення українського виробника в системі "Прозоро";
  • Розвиток електричної інфраструктури для міжміських сполучень;
  • Стимулювання атомної енергетики замість вугільної;
  • Розвиток відновлювальних джерел енергії, накопичувачів енергії та біоенергетики.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з GreenPost
Коли починається Петрів піст
Петрів піст: як легше пережити ці дні та втихомирити серце
1 хв на прочитання12 хвилин тому
Привласнили майже 25 мільйонів гривень на будівництві Палацу спорту.
Під час будівництва Палацу спорту у Тернополі директор "наварив" 25 млн грн
1 хв на прочитання3 години тому
Заборона продажу одноразових електронних сигарет
Уже з наступного місяця Польща може бути заборонити продаж одноразових електронних сигарет
1 хв на прочитання4 години тому
Саудівська Аравія очолить Комісію зі становища жінок ООН 
Саудівська Аравія очолить Комісію зі становища жінок ООН 
1 хв на прочитання5 годин тому
На Рівненщині затримали злочиців, які самовільно зрубали деревини на майже 90 тис. грн
1 хв на прочитання6 годин тому
На Полтавщині вигоріли майже 300 га сухостою: як діяти у разі лісових, степових та торф’яних пожеж
1 хв на прочитання7 годин тому
Органічне землеробство: принципи вирощування, плюси й мінуси такого господарства
2 хв на прочитання8 годин тому
День бур'янів: чи такий страшний бурʼян, як його малюють?
4 хв на прочитання8 годин тому