Догори
Дати відгук

Повітря без вуглецю: в уряді підняли питання розвитку електротранспорту

10 хв на прочитання21 Лютого 2020, 18:23
Поділитись:
21.02.2020 Олександра Єршова

Під час круглого столу "Електромобільність в сфері громадського транспорту" представники вітчизняних виробників, екоактивістів та держорганів визначили напрямки розвитку екологічного транспорту в Україні. Головним чином було з'ясовано необхідність зацікавлення виробників у створенні екологічних електробусів, залучення інвесторів та ухвалення законодавчих норм, які будуть стимулювати розвиток.

Учасники обговорювали існуючі в Україні проблеми довкілля і повітря зокрема, а також вплив на все це громадського та муніципального транспорту. Представники влади повідомили про напрямок, в якому рухається законодавча база стосовно просування електричного транспорту і розвитку електричної інфраструктури, а також вислухали проблемні моменти з якими стикаються виробники, місцева влада та енергетичний сектор.

Що ми маємо на сьогодні

Представник громадської організації "Екологічне суспільство України" Ганна Ямчук розповіла про те, як пересувні джерела впливають на довкілля України.

"Ми знаємо що рівень забрудненні в містах дуже високий, а за два роки він став гірше відсотків на п’ятдесят, завдяки поширенню автотранспорту в Україні зі старими двигунами. Вони збільшили вміст в повітрі оксиду вуглецю, неметанових органічних сполук, оксиду, сажі, діоксиду сірки і вуглеводню", - зауважила активістка.

За підрахунками кількість палива, яке витрачається за добу при постійному русі громадського транспорту може сягати 150 тон тільки в Києві. Це при витраті палива 25 літрів в середньому одним  автобусом, та його пробігу до 200 км за добу. Кількість викидів, зроблених таким автобусом важко уявити, тим паче, що вони ще залежать від стану зношеності транспортного засобу.

Для вирішення цього питання вже сьогодні потрібно робити швидкі кроки. Про що сказав заступник міністра Мінекоенерго Олексій Рябчин. Він розповів про зацікавленість уряду у розвитку екологічного громадського транспорту та зазначив, що влада схвильована екологічною ситуацією в країні, неконтрольованим ввезенням вживаних авто з Європи, смогом у столиці. Рябчин зауважив, що дюди вже побачили на власні очі вразливість екології.

У Міністерстві прив'язані не тільки до цього, а й до відповідності української дійсності до екологічних норм Європи, враховуючи "Паризьку угоду". У Мінекоенерго робитимуть акценти на зниження СО2 в повітрі, на розвиток електричного транспорту в Україні, на відповідність європейським зобов’язанням, на утилізацію батарей електрокарів та на будівництво нових шляхів з електричною інфраструктурою.

"Нам цікаво, щоб "зелений" транспорт розвивався та розповсюджувався в Україні. В нас є Європейські зобов’язання, і ми зацікавлені в приведення законодавства до необхідної норми для розвитку напрямку та спрощення підключення для електромобільності. Нам цікаво, щоб на дорогах встановлювали більше електромобільних зарядок. Треба розширяти діапазон використання електричних засобів, включаючи електробуси. Ми зацікавлені у розвитку автобусів і на метані, бо вони менш шкідливі для атмосфери . Є тенденція до водневого транспорту та велика кількість компаній, які будуть розвивати цей напрямок. Від державних органів ми будемо отримувати підтримку цих напрямків. Ми будемо з радістю підтримувати всіх, хто має пропозиції, а ще краще, якщо це будуть наші виробники", - сказав Рябчин.

Зараз в Україні серед громадського транспорту вже є електробуси, але їх кількість вражаючи мала. По Львову їздить електробус «Електрон», по Києву - китайський Skywell, у Вінниці курсує електричний автобус вже другий рік, є електробуси в Луцьку, Кривому Розі та Одесі. Але все це здебільшого експериментальні проекти, які не отримали продовження.

Представники вітчизняних виробників громадського транспорту розповідають, що для вироблення електричних автобусів мають розробки, потужності та бажання. Але не мають змоги реалізувати товар, адже електробус коштує у виробництві в 1,5 рази дорожче за той же дизельний транспорт. До того ж в Україні немає ринку для збуту.   

Заступник голови львівського виробника "Електрон" зауважив, що відновлення роботи вітчизняних виробників та завантаження потужностей надасть можливість підняти ВВП в країні на 14% від тих 40%, які обіцяє влада.

"Ми не маємо проблем з випуском електробусів. Але є така ситуація, що країна відкрита для імпорту, але зачинена для своєї продукції. Виробник повинен шукати спроби вийти на ринок Європи. Але справа така, що тут нас не підтримують, а там - не чекають. У 2015 році ми продали електробус в Польщу, а сьогодні ми розробляємо нові модифікації електробусів, знову ж не для України", - каже представник.

Виробники зазначили, що для підтримки вітчизняного виробництва та зменшення його вартості потрібно змінити митні податки. Це дозволить більш вільно розробляти та виготовляти електробуси, які зможуть бути конкурентоспроможними на аукціонах. Крім того, влада повинна надати українському виробнику більше шансів вигравати тендери на оновлення автопарків.

"Податки на запчастини дикі, і ПДВ доводиться платити за кожну ввезену запчастину. Законодавча база повинна створюватись так, щоб дозволяти зробити продукцію, яка потім вже принесе вигоду країні, а не намагатись заробляти на кожній деталі. Ставки на ввезення комплектуючих необхідно передивитись. Закріпити термін "для виготовлення на митній території України", - кажуть в "Електроні".

Користь від електрифікації

Якщо подивитись на інші країни, то варто відмітити стрімкий розвиток електромобільного направлення в муніципальній техніці за останні чотири роки. Так у Польщі, зробили акцент на розвиток електротранспорту: мають 5 великих компаній, які виробляють електричний громадський транспорт. Уряд звертає увагу на розробку та втілення директив, які просувають електробуси та стимулюють їх використання. Дуже маленькі міста в Польщі користуються лише електробусами. За показниками з 2016 року по нинішній час парк електробусів у Польщі збільшився в 11 разів.

У Китаї тільки в одному місті Шеньчжень налічується біля 16,5 тисяч електробусів на 12 млн населення. В порівнянні з тим, що в Польщі близько 200 електробусів на 38,5 млн жителів. І порівнювати світові тенденції нема сенсу, адже Китай стартував раніше і є лідером у розвитку громадського транспорту на електротязі. У Китаї знаходиться 99% всіх електробусів у світі, тобто налічується близько 421 тисячі одиниць. В той час як в Європі - 3 тисячі, а в США - близько 500 одиниць.

"Простий приклад: місто Шеньчжень економить біля півмільйонну доларів на день на паливі, завдяки переходу на електробуси. В Україні можна порахувати на прикладі Чернігова, який, якщо переведе тролейбуси на електробуси, зекономить 93 млн гривень на рік. Адже тролейбуси мають велику втрату електроенергії на підстанціях та інших шляхах. Завдяки нічному тарифу електробуси стають більш економічно вигідними", - каже представник української асоціації електромобільності Арсеній Абдураїмов.

Аналітика по стандартним маршрутам автобусів показує, що при переході на електробуси з тролейбусів можна зекономити біля 1,6 млн грн на рік, при переході з дизелю на електробуси - 1,2-1,3 млн грн на рік. Наприклад, у Вінниці показники використання електробусу реальні: там електробус в експлуатації вже дві зими і показав дуже значні цифри.

Ще один плюс електробусів у можливості відслідковувати транспорт на маршруті, безпеку, стан і необхідність зарядці трансзасобу. Це значно економить ресурси та час на обслуговування такого транспорту і робить його повністю інтерактивним та економічно вигідним.

У Києві розрахували маршрут "24" та запланували, що окупність переходу на електробус складе близько 3,5 років. Варто зауважити, що основним напрямком стане не динамічна підзарядка під час роботи, а напрацювання китайського досвіду, відповідно до якого підзарядка відбувається вночі.

До того ж, використовуючи електробуси з достатнім запасом ходу для денного трафіку, можна перенести навантаження з вугільної електростанції на більш екологічну – атомну, яка доброзичливіше до довкілля.

Представник НКРЕП та голова напрямку атомної енергетики Остап Шупайло підкреслив, що зараз на атомний сектор приходиться більше половини усієї енергетики. Для підтримки напруги вигідно нарощувати нічне споживання електроенергії, щоб воно корелювалось з денним. Розвиток електромобілів дозволить врівноважити напругу, збільшити етапи генерації та не вимикати напругу.

Що пропонується

Вкрай забруднене повітря вимагає дій. Генеральний директор Директорату цифрової інфраструктури на транспорті Міністерства інфраструктури України Фарід Сафаров розповів, що паралельно з рішенням питання розвитку електромобільності триває обговорення закону, який має дозволити перейти до нового формату замовлення послуг з перевезення між містами (через "Прозоро").

За допомогою нового закону місцеві муніципалітети зможуть розставляти акценти на ті зміни, які вважають більш важливими для регіону. Від адміністрації міст будуть очікувати більш активне залучення в прогнозах та потребах, зокрема оновлення автопарку екологічними транспортними засобами. В "Національній транспортній стратегії України до 2030 року" планується, що в 2030 році всі міста, в разі закупівлі транспорту до муніципального парку, будуть купувати виключно електротранспорт. Концепція ще не прийнята, але Кабмін вже розглядає її.

"Ми наразі маємо ще одну велику проблему – відсутність електрифікації вздовж доріг. І вирішити її швидко немає можливості. Тому ми пішли іншим шляхом. Наразі у нас є навіть два шляхи: оскільки ми з Укренерго стовідсотково будемо розвивати широкосмуговий доступ до інтернету, то ці каналізації для кабельного зв’язку можна використовувати і для прокладки кабелів електрики. До того ж ми плануємо закупівлю та встановлення близько 150 комплексів зважування в русі великовантажних автомобілів. До них будемо підводити електроенергію, що теж можна використовувати в розвитку інфраструктури для електромобілів та електробусів при міжміському сполучені", - каже Сафаров.

Але в адміністраціях дивляться на ситуацію не так оптимістично. В адміністрації Київської області зауважили, що зараз спостерігається транспортний колапс та безлад на ринку перевізників, які встановлюють тарифи на свій розсуд. Системи аукціонів та закупівлі «Прозоро»
не працюють так, як вони повинні працювати і корупція процвітає.

Чиновники зазначили, що держава в першу чергу повинна наводити законодавчий лад на транспортному ринку і тоді у муніципалітетів буде хоча б змога замислитись над заміною автопарку на більш екологічний транспорт.

Якщо зробити підсумки необхідних дій, які очікуються від уряду щодо розвитку електромобільності громадського транспорту, то виходить досить суперечлива картина, яку об'єднує одне – відсутність логічної законодавчої бази.

Пропозиції для влади:

  • Коригування ринку перевізників та посилення вимог до якості обслуговування та безпеки для пасажирів та середовища;
  • Надання муніципалітетам можливості брати доступні кредити на оновлення автопарку та стимулювати на придбання екологічного транспорту, бажано українського виробництва;
  • Стимулювання вітчизняного виробника: зниження податків на комплектуючі для виробників в Україні, виділення українського виробника в системі "Прозоро";
  • Розвиток електричної інфраструктури для міжміських сполучень;
  • Стимулювання атомної енергетики замість вугільної;
  • Розвиток відновлювальних джерел енергії, накопичувачів енергії та біоенергетики.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Енерго
ФОТО: лінія електропередач / Укрінформ
Міненерго заохочує бізнес розвивати модель постачання електроенергії
1 хв на прочитання6 годин тому
Термінова нарада щодо критичної ситуації з опалювальним сезоном у Кривому Розі
Критична ситуація з опалювальним сезоном у Кривому Розі, – Мінрозвитку
1 хв на прочитанняВчора
 Італія допомагатиме Україні відновлювати енергетику та економіку
Італія допомагатиме Україні відновлювати енергетику та залучати інвестиції для відновлення економіки
2 хв на прочитанняВчора
ФОТО: Запорізька АЕС
Запорізька АЕС вдруге за тиждень на межі блекауту
1 хв на прочитанняВчора
Україна просить МАГАТЕ про посилення місії на ядерних об'єктах
1 хв на прочитанняВчора
Київщина, Одещина та Дніпропетровщина можуть першими отримати "розумні" електромережі
1 хв на прочитання20 Листопада 2024
Посилення екологічної безпеки: результати зустрічей на Кліматичній конференції СОР29
1 хв на прочитання20 Листопада 2024
Україна запускає електронний реєстр автостанцій: все про новий сервіс онлайн
1 хв на прочитання20 Листопада 2024
Більше з GreenPost
ФОТО: ілюстративне / Вікіпедія
У Молдові фермерам дозволили вирощувати промислові коноплі
1 хв на прочитання10 хвилин тому
ФОТО: ілюстративне
Погода здивує: синоптики прогнозують аномальний грудень
1 хв на прочитання59 хвилин тому
ФОТО: Україна й Азербайджан підписали Меморандум про співпрацю у питаннях захисту довкілля / Міндовкілля
Україна та Азербайджан поглиблюють співпрацю у питаннях захисту довкілля
1 хв на прочитаннягодина тому
Каспійський тюлень. Зображення згенеровано ШІ
На берег Каспійського моря викинуло майже 2 000 мертвих тюленів — ось що відомо про причини смерті
1 хв на прочитання2 години тому
День гуманного суспільства: що передбачає ініціатива?
4 хв на прочитання3 години тому
Міндовкілля відновить систему моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів
2 хв на прочитання4 години тому
Україна інтегрується до міжнародної системи боротьби з ННН-рибальством
1 хв на прочитання5 годин тому
Шашлик у томатному маринаді — можна готувати як на мангалі, так і в духовці чи на грилі
1 хв на прочитання5 годин тому