Незважаючи на затяжні економічні негаразди, в Україні таки є генії інженерії та рішучі ідейні лідери, які не лише змогли придумати та втілити в життя цікаві та якісні транспортні засоби, але й побудувати на цьому успішний бізнес і навіть вийти на світовий ринок. Наводимо перелік технічних винаходів наших співвітчизників, про які варто згадати.
Мабуть, найцікавіший екземпляр, який допоки не перевершив ніхто в світі. На виробництві його називають просто – снігоболотохід. Sherp здатен долати будь-яку поверхню, плисти по воді, підніматися на круті схили та розвертатись прямо на місці. Насьогодні не знайдено клаптика землі на поверхні планеті, де всюдихід не зможе пересуватися. І це завдяки унікальній конструкції, над якою працювали майже чотири роки інженери київського заводу на Столичному шосе.
Насправді, власник Sherp бізнесмен Володимир Школьник не ставив за мету поставляти всюдихід всьому світу, до цього його привів сам продукт. Створений для ентузіастів дикої природи, охочих до рибалки та полювання, він легко долав неходжені стежки та вважався повелителем боліт, поки промо-ролик про Sherp не помітили в Top Gear. Після зйомок тест-драйву американськими журналістами, всюдихід став популярним у всьому світі. Сьогодні активно розвивається дилерська мережа, виробляються нові версії, а Україна поставляє по 2-3 екземпляри кожен рік для місії ООН WFP в Африці.
Унікальність техніки, перш за все, в тому, що "Шерп" має цільний несучий кузов з алюмінію чи металу, пневмоциркуляційну підвіску та колеса діаметром 1,6 метри, що прикручені прямо до кузова. Він не призначений до доріг загального користування та не має навіть дзеркал заднього бачення, але здатен на швидкості до 45 км/год їхати без перерви більше 100 годин, завдяки встановленим прямо в великі диски паливним бакам на 50 літрів кожен. Без зупинки, просто навпростець, він може їхати тижнями.
Снігоболотохід долає перешкоди в 70 см, кам'янисті поверхні, бруд, сніг, болота, а по воді зі швидкістю 6 км/год йому допомагають рухатись спеціально розроблені шини, які замовляють на заводі "Росава". До речі, Sherp збирається у повному обсязі на київському підприємстві. Замовляються у сторонніх виробників лише деякі запчастини та двигун 1.5 Kubota V1505-t, який має потужність 44,3 к.с., а працює в парі з 5-ступінчастою МКПП. Всюдихід не має звичних приладів керування – тут тільки важелі та прилади, а зверху є магічний пристрій, який допомагає прямо з салону скачувати чи накачувати повітря в шинах, що, в свою чергу, підвищує прохідність.
Наразі завод Sherp виробляє три версії (Sherp Pro, Sherp the Ark, прототип Sherp the Shuttle), які поставляються в 43 дилерські центри в 17 країнах світу. Вартість магічного снігоболотохода починається від 100 тисяч доларів, а найдорожча версія коштує вже 300 тисяч доларів.
Ще один український стартап сміливих та винахідливих. Хлопці почали з впровадження найкращого сервісу зі швидкої доставки, а продовжили побудованим електричним велосипедом з виробництвом в Китаї та продажами в країни Європи. А все тому, що намагались знайти зручний та швидкий засіб пересування.
Робота над створенням зручного електричного транспортного засобу велась з 2015 року. Треба було вибрати найбільш легкі та зручні матеріали. І Данііл Тонкопій разом з Сергієм Денисенком та командою однодумців, використовуючи метод підбору кожної деталі, таки знайшли потрібну конструкцію, витративши майже три роки. Їхній електричний гібрид мотоциклу та гірського велосипеду отримав не тільки міцну та легку раму, сучасний зовнішній вигляд, але й був здатен пробігати більшу за інших дистанцію. Це єдиний такий ебайк у світі, що відразу зацінили на міжнародній платформі стартапів Kickstarter. Заявок було так багато, що виробникам довелось шукати велике виробництво. Назустріч їм пішли у Китаї, де сьогодні виробляють е-байки Delfast, а вже звідти відправляють замовнику.
Delfast ebyke базується на рамі, яку спеціально було розроблено легкою та міцною. Він оснащується американською батареєю Panasonic на 48V чи 72V в залежності від комплектації, а електродвигун прямої дії з рекуперацією енергії важить якнайменше при оптимальній віддачі.
В пропозиції компанії найпотужнішою є позашляхова версія з можливістю пробігу 380 км. Найменша модель має близько 100 км пробігу та швидкість в 85 км/год. Вартість такого байку складає майже три тисячі доларів.
Компанія DelFast для швидкої доставки використовує свої байки та співпрацює з найбільшими компаніями в Україні з доставки квитків, товарів, документів тощо. Електричні велобайки купують в Німеччині, Великій Британії, США, Канаді, Австралії, а нещодавно поступило велике замовлення з Мексики, де на українських байках тепер буде їздити поліція.
Ще один технічний задум знайшов свою реалізацію і навіть більшу, ніж очікував сам творець. Одномоторний літак ANG Patriot UA збирають прямо під Києвом в Броварах, де спеціально для цього побудували невеликий аеродром. Український літак налічує п'ять місць, має карбоновий корпус, потужний двигун Rotax 912 (135 к.с.), а відрізняє його від інших подібних – найлегша вага в 400 кг, швидкість в 300 км/год, найкоротша дистанція 150-200 м посадки та найбільші колеса в 420 мм, що дозволяє їздити поганими дорогами.
Зараз компанія ANG Patriot UA має на своєму аеродромі п'ять літаків, нові версії якого продає в Україні та Європі. Вартість літака ANG-01 складає 90 996 євро, що не так і багато для такого транспортного засобу. Живиться він звичайним автомобільним бензином А-92 чи А-95, витрачає 20 літрів на годину при швидкості в 250 км/год. Літак може пролетіти чотири тисячі кілометрів за 11 годин і витратити 250 літрів палива.
Збирається ANG-01 шістьма робітниками за два місяці в авіацеху. Замовляється на стороні тільки двигун, електроніка з навігацією та автопілотом, а також ставиться чеська гума, зроблена на замовлення. Все інше хлопці роблять самі, починаючи від карбонового кузова і завершуючи металевими дисками. Механіки, звісно, мають високу кваліфікацію та допуски до обслуговування двигуна Rotax.
Зараз рішуча компанія ANG Patriot UA збирається розбудовувати виробництво та планує випускати по одному літаку на день, а зовсім скоро з'явиться нова модель з вуглепластику, яка буде мати ще кращу аеродинаміку, але і коштуватиме вже 150 тисяч євро.