«Епоха споживача-відлюдника»: COVID-19 переможено, але структуру світової економіки він змінив — і, можливо, назавжди

4 хв на прочитання05 Листопада 2023, 12:53
Фото ілюстративне

Чому відлюдна поведінка збереглась і після закінчення карантину? На це є кілька причин.

Після стрімкого зростання в 2020 році безробіття в багатих країнах світу швидко впало до мінімуму до пандемії. Країни за короткий термін відновили свій доковідний ВВП. І все ж навіть після скасування карантину принаймні одна зміна сталася: споживчі звички в усьому багатому світі рішуче змінилися — і, можливо, назавжди. Ласкаво просимо в епоху відлюдника, пише The Economist.

До ковіду частка споживчих витрат, спрямованих на послуги, стабільно зростала. У міру того, як суспільство ставало багатшим, люди шукали більше розкоші, кращої охорони здоров’я та фінансового планування. Потім у 2020 році витрати на послуги — від проживання в готелях до стрижок — упали. У зв’язку з тим, що люди проводять більше часу вдома, підскочив попит на товари для дому — наприклад, на комп’ютерне обладнання та велотренажери.

Через три роки частка витрат, спрямованих на послуги, залишається нижчою за свій доковідний рівень. Порівняно з доковідною тенденцією падіння ще різкіше. Споживачі з багатих країн витрачають приблизно на 600 млрд доларів на рік менше на послуги, ніж очікувалося в 2019 році. Зокрема, люди менше зацікавлені у дозвіллі, яке відбувається поза домом, включаючи сфери гостинності та відпочинку. Натомість гроші почали більше витрачати на товари — починаючи від товарів тривалого користування, таких як стільці та холодильники, до таких речей, як одяг, їжа та вино.

У країнах, які проводили менше часу в карантині, звички відлюдників не вкоренилися. Однак в інших місцях поведінка виглядає патологічно. Наприклад, у Японії кількість бронювань ресторанів для розваги клієнтів та інших бізнес-цілей скоротилася на 50 %.

Те, що в багатьох країнах тепер отримати столик у ресторані важче, ніж будь-коли, пояснюється не захмарним попитом, а обмеженою пропозицією. Сьогодні все менше людей хочуть працювати в сфері гостинності — в США зайнятість у цій галузі залишається нижчою, ніж у 2019 році. Крім того, багато нових готелів і ресторанів, які могли б відкритися в 2020 і 2021 роках, так і не відкрилися. Кількість готелів у Британії — близько 10 000 — не зростала з 2019 року.

Компанії фіксують зсув на 600 мільярдів доларів. Під час нещодавньої телефонної розмови про прибутки керівник компанії Darden Restaurants, яка керує однією з найкращих мереж ресторанів Америки Olive Garden, зазначив, що порівняно з часами до COVID-19, «ми, ймовірно, перебуваємо в діапазоні 80 % з погляду трафіку». У Home Depot, яка продає інструменти для покращення будинків, дохід зріс приблизно на 15 % порівняно з 2019 роком у реальному вираженні. Банк Goldman Sachs відстежує ціни акцій компаній, які отримують вигоду, коли люди залишаються вдома (наприклад, фірми електронної комерції), і тих, які процвітають, коли людей немає (наприклад, авіакомпанії). Навіть сьогодні ринок прихильно дивиться на фірми, які обслуговують домогосподарств.

Чому відлюдна поведінка збереглася? Перша можлива причина — дехто досі боїться зараження чи то ковідом, чи то чимсь іншим. У Британії користування автомобілями відповідає допандемійним нормам, тоді як використання громадського транспорту значно знизилося. Люди також, здається, менше зацікавлені в особистих послугах, які вимагають близького контакту. В США витрати на перукарні й особистий догляд на 20 % нижчі, ніж до пандемії, тоді як витрати на косметику, парфумерію та засоби для нігтів зросли на чверть.

Друга причина пов'язана з моделями роботи. У багатих країнах світу люди зараз працюють удома приблизно один день на тиждень. Це знижує попит на послуги, що купуються в офісі, включно з обідами, і підвищує попит на товари «зроби сам». Торік італійці витратили на 34 % більше на посуд та домашнє начиння, ніж у 2019 році.

Третя стосується цінностей. Можливо, ковід зробив людей справді більш схожими на відлюдників. Згідно з офіційними даними з США, торік люди щодоби спали на 11 хвилин більше, ніж у 2019 році. Вони також витрачали менше на клуби, які вимагають членства, й інші соціальні заходи, і більше на самотні заняття, такі як садівництво та домашні тварини. Тим часом глобальні онлайн-пошуки «Patience», карткової гри, інакше відомої як Solitaire, приблизно вдвічі перевищують рівень до пандемії.

«Найбільшою спадщиною COVID-19, здається, було роз'єднання людей», — підсумовує видання.

Також нагадаємо, що раніше у ВООЗ попередили про загрозу появи нового патогену з іще більш смертоносним потенціалом, ніж у COVID-19.

Окрім того, ми писали, що фінські науковці імітують «зомбі-апокаліпсис» — щоб не вийшло, як із COVID-19.

Актуально

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Поділитись: