Догори
Дати відгук

Дозвільна та ліцензійна система - інструменти комплексного державного регулювання відносин у сфері управління відходами

Результатом реалізації таких підходів має стати зменшення негативного впливу на довкілля.

6 хв на прочитання18 Січня 2024, 14:50
Дозвільна та ліцензійна система | управління відходами Дозвільна та ліцензійна система | управління відходами
Поділитись:

Верховною Радою України 20 червня 2022 року прийнято Закон України «Про управління відходами» (далі - Закон) - фундаментальний акт законодавства для розвитку сфери управління відходами, який 9 липня 2023 року набрав чинності.

Законом передбачено запровадження дієвих механізмів у сфері управління відходами як на етапі їх утворення та повторного використання компонентів, що мають ресурсну цінність, так і на етапі збирання, оброблення та видалення. Закон базується на принципах та найкращих практиках європейського законодавства, що визначені Рамковою Директивою № 2008/98/ЄС Європейського парламенту та Ради від 19 листопада 2008 року «Про відходи та скасування деяких директив».

Прикінцевими та перехідними положеннями Закону визначено, що суб’єкти господарювання у сфері управління небезпечними відходами, що здійснюють збирання та оброблення небезпечних відходів, зобов’язані отримати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами протягом шести місяців з моменту набрання чинності цим Законом.

Крім того, Закон України «Про управління відходами» містить норму, яка зобов’язує суб’єктів господарювання у сфері управління небезпечними відходами отримати ліцензію на здійснення відповідної господарської діяльності, а не переоформити, та не визначає окрему процедуру для суб’єктів господарювання, які вже мають таку ліцензію до набрання чинності Закону.

Разом з тим необхідно зазначити, що прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 05.12.2023 № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами».

Також до видачі ліцензії обов’язковій перевірці підлягає відповідність матеріально-технічної бази здобувача ліцензії встановленим вимогам. Підставою для проведення перевірки матеріально-технічної бази здобувача ліцензії встановленим вимогам є заява суб’єкта господарювання у сфері управління небезпечними відходами.

На сьогодні, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 04 грудня 2023 р. за № 2099/41155 наказ від 31.10.2023 р. №729 «Про затвердження Порядку здійснення перевірки відповідності матеріально-технічної бази здобувача ліцензії технологічним вимогам до здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, правилам технічної експлуатації установок та технологічним регламентам».

Затверджено постанову Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів».

Також було прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 31.10.2023 № 1137 «Про внесення змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314», що дозволяє суб’єктам господарювання, до затвердження Порядку, отримати дозвіл шляхом подання декларації відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану».

Крім того, пунктом третім частини першої статті 1 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об’єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об’єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з статтею 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» до першої та другої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, серед іншого віднесено:

  • об’єкти оброблення небезпечних відходів;
  • об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю 100 тонн на добу або більше;
  • об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю менше 100 тонн на добу.

Отже, процедуру з оцінки впливу на довкілля обов’язково проходять ті об’єкти та проекти, які мають значний вплив на довкілля, згідно із Законом України «Про оцінку впливу на довкілля».

Частиною третьою статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» визначено, що висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.

Частиною першою статті 44 Закону передбачено, що господарська діяльність з управління небезпечними відходами здійснюється суб’єктами господарювання на підставі ліцензії, що видається в порядку, встановленому Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності», з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та відповідно до ліцензійних умов здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.

До господарської діяльності з управління небезпечними відходами належить:

  • комплекс операцій із збирання та оброблення небезпечних відходів;
  • збирання та зберігання небезпечних відходів для подальшого їх експорту з метою їх оброблення або видалення.

Отримання ліцензії виключно на операції збирання відходів або на операцію зберігання відходів можливе, за умови наявності нотаріально посвідченого договору між експортером та особою, що відповідає за оброблення відходів, в якому визначено методи екологічно обґрунтованого управління відходами.

Нові Ліцензійні умови тепер запроваджують:

  • нові кадрові вимоги, додаткове регулювання дій ліцензіата у випадку ремонтних робіт, зупинення дії ліцензії;
  • ліцензіат зобов’язаний забезпечувати контроль за дотриманням медико-санітарних нормативів та регламентів на об’єктах довкілля (на землі, у воді, надрах, атмосферному повітрі, рослинному і тваринному світі на рівні їх забруднення). А також проведення систематичної очистки та дезінфекції робочих місць працівників, приміщень та обладнання;
  • заборона на спільне користування матеріально-технічною базою декількома суб’єктами; автоматизація контролю за технологічними процесами, очищення викидів;
  • становлені мінімальні технологічні вимоги до матеріально-технічної бази, а саме температури спалювання 850 та 1200 градусів. Що забезпечить більш екологічне управління відходами та зменшення забруднення атмосферного повітря.

У зв’язку з вищевикладеним, можемо зробити наступні висновки:

Дозвільна та ліцензійна система у сфері управління відходами, впровадження якої визначено Законом, є інструментом комплексного державного регулювання відносин у цій сфері. Її впровадження забезпечить прозорість та відкритість ведення підприємницької діяльності, виведення з тіні обігу відходів, легалізацію здійснення операцій з ними, створення передумов для залучення відходів у господарський обіг, запровадження передових європейських технологій та практик управління відходами. Результатом реалізації таких підходів мають стати зменшення негативного впливу на довкілля, розбудова інфраструктури управління відходами, створення нових робочих місць, зменшення соціальної напруги, зростання надходжень до бюджетів різних рівнів тощо.

Більше новин читайте на Green Post.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.