Догори
Дати відгук

Чи готові чиновники Мінінфраструктури говорити з громадськістю про довкілля?

Бюрократи ігнорують екологічні небезпеки водного транспорту.

9 хв на прочитання22 Лютого 2021, 11:50
У разі побудови мегаканалу Гданськ-Херсон (Е40) ця краса буде знищена. Українське Полісся. Фото з сайту https://savepolesia.org/ (© Daniel Rosengren / FZS) У разі побудови мегаканалу Гданськ-Херсон (Е40) ця краса буде знищена. Українське Полісся. Фото з сайту https://savepolesia.org/ (© Daniel Rosengren / FZS)
Поділитись:

Співробітниця Мінінфраструктури Олена Старікова завадила обговоренню екологічних небезпек гігантоманського проєкту «Водний шлях Балтика — Чорне море» (Е40) на авторитетному міжнародному заході.

Це сталося під час 58-ої сесії Робочої групи з питань Внутрішнього водного транспорту (SC.3) профільного комітету Європейської економічної комісії ООН (ЄЕК ООН), яка проходила 17–19 лютого у змішаному очно-заочному (через Зум) форматі.

Під час затвердження порядку денного сесії представниця коаліції громадських організацій «Врятуймо Полісся» Гелен Байрон і юрист «Екологія-Право-Дюдина» Софія Шутяк запропонували внести до «різного» розгляд ризиків Е40 (Гданськ – Херсон). На думку екологістів E40 посилить наслідки змін клімату та призведе до браку води на  Поліссі й у басейнах річок Прип’яті та Дніпра.

Заросла і зміліла Прип’ять після забору води з неї для потреб Дніпро-Бузького каналу. Фото Георгія Веремійчика/Олександра Савицького

Проте керівниця експертної групи з питань внутрішнього водного транспорту Мінінфраструктури Олена Старікова виступила категорично проти. Вона заявила, що на думку міністерства, питання впливу шляху Е40 на довкілля та клімат не варто обговорювати на загальноєвропейському рівні, а краще у форматі тристоронніх консультацій Україна – Білорусь – Польща.

Це дуже дивна позиція з огляду на те, що серед завдань Групи з внутрішнього водного транспорту ЄЕК ООН, прописаних в офіційних документах — «забезпечувати представницький форум для обміну інформацією та кращими практиками щодо наслідків зміни клімату для внутрішнього водного транспорту (ВВТ) і надавати допомогу державам-учасницям в їхній діяльності щодо підвищення стійкості ВВТ до змін клімату».

«Коаліція «Врятуймо Полісся» мала намір звернути увагу учасників Сесії на величезні загрози зазначеного проєкту Е40 для довкілля та людей через намір прокласти його річкою Прип’ять, забрудненої радіонуклідами у результаті Чорнобильської катастрофи», — сказав GreenPost учасник заходу, експерт Національного екоцентру України Георгій Веремійчик

Розгляд заяви Коаліції «Врятуймо Полісся» виглядав цілком природнім на нинішній сесії Робочої групи з питань Внутрішнього водного транспорту, оскільки Секретаріат організував у межах сесії спеціальний семінар «Зміна клімату та екстремальна водна ситуація на європейських водних шляхах та її вплив на внутрішній водний транспорт».

Натомість Секретаріат Робочої групи доброзичливо поставився до ініціативи Коаліції «Врятуймо Полісся» та запропонував розглянути звернення на наступній сесії Робочої групи влітку, якщо це не вдасться зробити на нинішній сесії.

Дніпро-Бузький канал на думку лобістів Е40 має стати частиною проєкту. Вже зараз цей канал забирає надмір води з Прип’яті. Фото Kanstantyn Haretsky/ Екопартнерство/ ZOI-network

Останнього дня роботи сесії SC.3 розгорнулась дискусія щодо порядку денного наступної сесії Робочої групи із ВВТ. Громадськість запропонувала обговорити там проєкт Е40.

Але тут у справу втрутився представник делегації Російської Федерації Євген Бродський. Він заявив, що хоча Е40 й не обходить Росію, але природа для всіх єдина і що лише таке обговорення можливе лише за згодою урядових делегацій України та Білорусі. Євгеній Бродський також  застеріг Секретаріат, що тут йдеться про внутрішній міжвідомчий конфлікт (Мінінфраструктури vs природоохоронні структури) і це завадить роботі Групи з ВВТ в цілому. Його гаряче підтримав представник Білорусі Олексій Афанасьєв. З делегації України ніхто не втрутився.

Головуючий сесії зазначив, можливо, щоб пом’якшити напругу, що те, що питання Е40 не включено до проєкту порядку денного, не означає, що воно не може бути розглянуте.

«Цього разу ми знову отримали підтвердження того, що функціонери Мінфраструктури демонструють неготовність почути думку громадськості», — сказав Георгій Веремійчик.

Довідково: Робоча група з питань Внутрішнього водного транспорту (SC.3) має широкі повноваження. Зокрема, готувати дослідження про становище і тенденції у внутрішньому судноплавстві в цілях ознайомлення урядів з основною найновішою інформацією та даними про внутрішній водний транспорт; регулярно оновлювати стратегію та публікувати стратегічні документи (білі книги, переліки перешкод і т. д.) щодо ВВТ; спостерігати за здійсненням Європейської угоди про найважливіші внутрішні водні шляхи міжнародного значення (УМВШ); приймати поправки до переліків внутрішніх водних шляхів і портів, а також їх параметрів; вести перелік основних стандартів і параметрів мережі водних шляхів категорії Е («Синя книга»), базу даних мережі внутрішніх водних шляхів категорії Е (базу даних Синьої книги) та інші резолюції та карти тощо.

Також  ця Робоча група має «забезпечувати форум для спеціальних комітетів, груп експертів або нарад за круглим столом з метою подальшої координації та моніторингу розвитку мережі водних шляхів категорії Е» тощо.

Водний шлях E40 — екологічна катастрофа, що посилює зміну клімату та наслідки дефіциту води

Заява коаліції Збережемо Полісся на Робочій групі з внутрішнього водного транспорту Комітету з питань внутрішнього транспорту ЄЕК ООН, 58-а сесія, 17–19 лютого 2021 року

Факти:

  • Траса внутрішнього водного шляху E40 (E40) проєктується від Чорного до Балтійського морів. Це антропогенна споруда довжиною понад 2000 км, що у 25 разів довша за Панамський канал.
Канал Е40 Гданськ-Херсон пропонують прокласти через найцінніші території Полісся. Карта з сайту https://savepolesia.org/
  • У разі будівництва E40 будуть порушені екосистеми цілого букету останніх великих неушкоджених річок Європи  (через днопоглиблення, будівництво гребель, спрямлення русел, зміну течії). Це матиме згубний вплив на довкілля та унікальну культурну спадщину Полісся -Європейської Амазонії та його мешканців.
  • Збільшиться глобальний рівень вуглецю та обміління річок, що у свою чергу призведе до збільшення ризиків посухи та зменшить доступність води.
  • У світлі глобальної відповідальності за боротьбу зі зміною клімату будівництво Е40 не виправдане.
  • Але, незважаючи на це, уряди Польщі, Білорусі та України, вочевидь просувають реалізацію окремих елементів Е40 попри відсутність всебічної оцінки впливу на навколишнє середовище водного шляху E 40 і публічного обговорення проєкту.

Пропозиції коаліції «Збережемо Полісся»:

  • Закликаємо Секретаріат групи ЄЕК ООН із питань внутрішнього водного транспорту вивчити наслідки Е40 для довкілля та клімату та скликати семінар-практикум із цієї теми на наступній зустрічі.
  • Просимо Польщу, Білорусь та Україну як сторони Угоди про внутрішні водні шляхи (AGN) виконати всебічну стратегічну оцінку всього водного шляху Е40 та оцінити, чи доцільно включати E40 до мережі AGN, враховуючи екологічну шкоду та наслідки для клімату цього проєкту.
Полісся — домівка рідкісних видів та дикої природи. Фото із сайту https://savepolesia.org/(© Daniel Rosengren / FZS)

Негативні наслідки Е40

Побудова E40 матиме низку руйнівних наслідків для місцевих громад, вуглецевого балансу і природних систем, які важливі для усього світу. Зокрема:

  • Величезна кількість парникових газів може виділятися, оскільки важливі поглиначі вуглецю (болота, торфовища) висохнуть через зміни гідрології водних екосистем, пошкоджених будівництвом Е40. У той же час наслідки зміни клімату, такі як дефіцит води та посуха, ймовірно, обмежать навігацію суден трасою E40 якщо вона буде споруджена.
  • Ми зіткнемося з дефіцитом води для людей, сільського господарства та природи. Це дуже ймовірно з огляду на мінливий клімат та обсяги води, необхідні для заповнення та експлуатації каналу E403.
  • Найчистіша в Європі річка Прип'ять може бути безповоротно пошкоджена перетворенням на інженерний канал, у річку проникнуть інвазивні види. Це знищило б серце Полісся, найбільшої водно-болотної системи в Європі, території з величезним туристичним (а отже й економічним потенціалом) і підірвати ініціативи з розвитку туризму, такі як «Буг об’єднує» та інші.
  • Безпосередньо це вплине на 60 заповідних територій, що охороняються на міжнародному рівні.
  • Впровадження Е40 суперечить цілому ряду міжнародних екологічних угод — Бернській, Рамсарській, Орхуській, Еспо-конвенції, а в Польщі також законодавству ЄС.
  • E40 буде надзвичайно дорогим (понад 12 мільярдів доларів), особливо польська та білоруська ділянки й економічне обґрунтування проєкту не витримує критики.

Потрібна комплексна стратегічна оцінка всього коридору E40

В рішення Робочої групи за 2016 рік «всебічна оцінка» будь-яких дій та рішень виділена як ключовий крок (пункт 15). Тож до того, як Сторони просунуться далі щодо Е40, слід провести належну оцінку всього коридору Е40, як того вимагає національне та міжнародне право. Така оцінка має врахувати кумулятивний і транскордонний вплив на довкілля та забезпечити повну участь громадськості.

Альтернативне рішення

Полісся має шалений туристичний потенціал. Фото із сайту https://savepolesia.org/(© Daniel Rosengren / FZS)

«Збережемо Полісся» поважає і підтримує бажання Сторін поліпшити транспортні зв'язки, але E40 — не єдиний варіант. Наприклад, подальші інвестиції у залізничні сполучення (це, зокрема, пропонується в межах Східноєвропейського партнерства та записано у відповідних документах) не матимуть таких негативних соціальних та екологічних впливів і є економічно вигіднішими.

Тому замість E40 ми закликаємо національні уряди активізувати місцеві та регіональні економіки шляхом інвестування в залізничну інфраструктуру та використання величезного потенціалу природного туризму на Поліссі.

Як ми вже писали, необхідно зупинити нищення Полісся, інакше матимемо посилення посухи та інші екологічні проблеми.

 

 

 

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Еко
Бранденбурзька брама, облита помаранчевою фарбою активістами руху «Останнє покоління». Фото: Paul Zinken/dpa/picture alliance
Екоактивістам, які у центрі Берліна облили Бранденбурзькі ворота фарбою, дали умовний термін
2 хв на прочитання35 хвилин тому
Фото ілюстративне
У Венеції почали штрафувати туристів, які не заплатили збір за в'їзд до міста
1 хв на прочитання2 години тому
Сьогодні 26 квітня Міжнародний день памʼяті про Чорнобильську катастрофу
26 квітня – Міжнародний день памʼяті про Чорнобильську катастрофу
2 хв на прочитання2 години тому
Тернопіль Прикордонна служба Артефакт
З Тернополя намагалися незаконно відправити за кордон унікальний артефакт віком понад 400 млн років
1 хв на прочитання4 години тому
Робимо зону відпочинку: поради й ідеї (ФОТО)
2 хв на прочитання4 години тому
Близько 160 китів-лоцманів викинулися на мілину біля австралійського узбережжя
2 хв на прочитання5 годин тому
Бадан як низький бордюр для садової доріжки — ідея для ландшафтного дизайну (ФОТО)
1 хв на прочитання12 годин тому
Управління небезпечними відходами: Міндовкілля закликає не зволікати із подачею документів на ліцензію
2 хв на прочитанняВчора