З 1 травня 2025 року в Україні набули чинності зміни до законодавства, які зобов'язують виробників та продавців додавати біокомпоненти (зокрема, біоетанол) до бензинів у розмірі не менше 5%. Це є частиною євроінтеграційних зобов'язань України, про що повідомляє "Укрінформ". Нововведення викликає занепокоєння серед водіїв щодо впливу такого пального на двигуни та його вартості.
Що являє собою "біо-бензиновий коктейль"?
За законом, вміст біоетанолу або інших біокомпонентів у бензині має складати не менше 5%. Виняток зроблено для бензинів з октановим числом 98 і вище, а також для пального, що постачається для потреб оборони, держрезерву та формування мінімальних запасів нафти.
Змішування бензину з біокомпонентами дозволяється лише на виробництвах або в місцях оптової торгівлі з резервуарами місткістю від 1500 кубометрів. Власник нафтобази, де відбувається змішування, повинен мати власну акредитовану лабораторію контролю якості або укласти договір з такою лабораторією. На кожну партію біоетанольного бензину обов'язково складається паспорт якості. За недотримання цих вимог передбачено штраф у розмірі 7 прожиткових мінімумів за кожні 1000 літрів бензину (на 1 травня 2025 року – 21 196 грн за 1000 л).
Навіщо Україні "біо" бензин?
Обов'язкове використання бензину з біокомпонентами є одним із євроінтеграційних кроків України. Як пояснив народний депутат Ярослав Железняк, подібні вимоги діють у всіх країнах-членах ЄС. Додавання біоетанолу робить бензин більш екологічним, зменшуючи викиди СО₂ на 44-52%, згідно з дослідженнями. Железняк також зазначив, що Україна має потенціал для самостійного виробництва біоетанолу та вже є його експортером. У 2024 році українські заводи виробили 92 тис. тонн біоетанолу, 95% з яких було експортовано.
Проте впровадження обов'язкового біопалива може зіткнутися з проблемами, зокрема через обстріли нафтобаз. Великі мережі АЗС планують імпортувати вже змішаний бензин. Очікується, що ціна на бензин може зрости на 50-80 копійок за літр, хоча директор консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн прогнозує зниження цін на бензин та дизельне пальне вже у травні через падіння світових цін на нафту.
Чи варто хвилюватися водіям?
Водіїв турбує вплив біоетанольного бензину на двигуни. Сергій Куюн пояснив, що спирт у складі бензину є гігроскопічним і може призвести до розшарування пального при тривалому зберіганні. Щоб уникнути цього, необхідно ретельно очищати резервуари на нафтобазах та АЗС, а також контролювати якість пального. Великі мережі АЗС готувалися до цих змін, але щодо невеликих гравців ринку є сумніви. Куюн радить у перші місяці утримуватися від купівлі занадто дешевого бензину та зберігати чеки.
Експерт також наголосив на важливості дотримання термінів зберігання пального. Якісний бензин Е5 зберігається не більше 6 місяців, а за складних умов зберігання цей термін може бути ще меншим. Тому довготривале зберігання бензину з біодобавками не рекомендується. Куюн зазначив, що біопальне придатне для всіх інжекторних двигунів, але купувати його "про запас" не варто. Важливо, що нові вимоги не стосуються дизельного пального.
Більше новин читайте на GreenPost.