14 листопада — Міжнародний день логопеда, проблеми мовних порушень мають глобальний характер
Число мовних розладів зростає з року в рік
День логопеда - дефектолога відзначається в другій декаді листопада. На міжнародному рівні стало відзначатися в 2004 році.
Помилково вважати, що вчитель-логопед працює над виправленням тільки неправильної вимови звуків. Корекція звуковимови - це тільки верхівка айсберга. Логопед працює з усіма порушеннями мовлення: загальним недорозвиненням мовлення; її відсутністю, порушеннями голосу, темпу і тембру мови, мовними відхиленнями внаслідок патології центральної нервової системи. На жаль, багато хто про це недостатньо обізнані і недооцінюють важливість своєчасної логопедичної допомоги. Рання діагностика мовленнєвих відхилень є запорукою успішних логопедичних занять.
Історія свідчить, що перші спроби корекції мовних порушень були описані в працях по сурдопедагогиці ще в XVII столітті, а перший документально зафіксований приклад сурдопедагогики відноситься до 12 століття, до часів Середньовіччя. Бенедиктинський чернець Біда Високоповажний зафіксував для історії факт першої побаченої ним спроби навчити глухого хлопчика, яку зробив єпископ беверлійскій Джон.
Порушення правильної роботи мовного апарату викликаються далеко не тільки глухотою. Термін «orthophonie» - «ортофонія» або логопедія - вперше з’явився у Франції в 1928 році завдяки француженці на ім’я Сюзанна Борель-Мезонів. Вона заснувала у Франції службу реабілітації мови і виступила в якості її керівника.
Це була перша мовна реабілітаційна служба, яка стояла біля витоків створення системи голосових, дихальних і артикуляційних вправ, спрямованих на вироблення координації рухів голосового, дихального і артикуляційного відділів мовного апарату в процесі вироблення мови. Її в 1926 році запросив доктор Віктор Во (фр. Victor Veau), хірург дитячої лікарні, що нині госпіталь Вінсен-де-Поль, найстаріша і найвідоміша дитяча лікарня Парижа, де він працював з дітьми, у яких була патологія розщеплення неба (заяча губа) і т.д.
За даними статистики, на жаль, число мовних розладів зростає з року в рік, у зв’язку з цим актуальність проблем корекції мовних порушень у дітей вже приймає глобальний характер.
Процес коригування мовлення у дитини - тривалий шлях, який вимагає величезного терпіння його батьків і близьких, дисципліни з боку самої дитини. Однак тільки цей важкий шлях може призвести до позитивних результатів і успішного навчання в школі. Пам’ятайте - за результатом завжди стоять конкретні люди - вчителі-логопеди.
Наведемо деякі факти, які дадуть чіткіше розуміння ситуації при таких захворюваннях.
- Діти та люди похилого віку з порушеннями мови становлять більшість.
- Діти схильні до серйозних (важких) комунікативних розладів, ніж люди старшого віку.
- Кожній сьомій людині з порушеннями мови потрібна офіційна допомога у спілкуванні.
- Половина всіх людей, яким потрібна офіційна допомога у спілкуванні, відчуває незадоволену потребу у цій допомозі.
- Троє з п'яти осіб, які мають незадоволену потребу у формальній допомозі у спілкуванні, - діти.
Привітайте знайомих логопедів, якщо такі є, або просто приєднайтеся до заходів, які проводяться на їхню честь.