У трьох школах Львова діти навчатимуться стоячи — класи облаштують «стоячими партами» (ФОТО)
Таким чином боротимуться з гіподинамією.
У трьох школах Львова встановили інноваційні парти, за якими можна працювати і стоячи, і сидячи. Мета — попередження гіподинамії, втоми дітей. Про це під час презентації повідомив керівник проєкту «Дамо дитині рухатись» Богдан Цюваник, пише Укрінформ.
«У мене самого четверо дітей і щодня на їхньому прикладі я переконуюся, що парти-конторки працюють. Відколи ми поставили такий стіл вдома, малечі легше сконцентруватися на навчанні, а ще тепер ніхто не сутулиться над домашнім завданням. Під час спілкування з учителями в межах проєкту в нас виникла проблема. Деякі діти, навпаки, не хочуть повертатися за звичайні парти та просяться залишитися за «стоячою партою». Радіємо цим відгукам, адже вони означають, що дітям справді бракує руху, а отже ми на правильному шляху», — зазначив Цюваник.
За його словами у Львові пілотний проєкт втілюється на базі трьох навчальних закладів: у школі № 31, ліцеї ім. В. Стуса та ліцеї № 52 ім. М. Лобачевського. Зараз він діє лише у перших класах, однак ДДР приймає заявки й від вчителів чи батьків старших учнів. Кожні 15 хв. учні змінюють своє положення із сидячого на стояче та навпаки. Така зміна поз триває менше хвилини та зовсім не перешкоджає навчальному процесу. Вчителі й ініціатори проєкту в жодному випадку не змушують дітей весь час стояти, а лише рекомендують регулярно змінювати свою позу та створюють для цього умови в навчальних класах.
«Найголовніше, про що має дбати вчитель — це здоров’я дитини! Тому я підтримую все, що дасть мені змогу реалізувати цей принцип. Скажу відверто, що спершу ставилася скептично до моменту, коли не спробувала парти з учнями. Учням дуже подобаються парти. Зміна положення дає змогу змінити й діяльність. Цей проєкт дбає про дитину! Про її комфорт, здоров’я, про навчальні досягнення, які навіть уже зараз значно покращуються», — зазначила вчитель-методист НМЦО м. Львова Наталя Яйко.
Пілотний проєкт проходить під наглядом медиків із медичних центрів «Інново» та «Гайдук Педіатрія». Першачки з пілотних класів проходять медичне обстеження у вересні-жовтні й аналогічний огляд відбудеться в кінці навчального року. Крім цього, протягом навчання проводитимуться регулярні тестування уваги та пам’яті учнів, а також умов їхньої життєдіяльності. Парти-конторки залишаться з дітьми до 11-го класу, тож за потреби дослідження будуть тривати й надалі.
За словами фізичного терапевта Ярополка Пшика, цей проєкт буде сприяти вихованню та становленню здоровішої нації. Це протидія гіподинамії, яка, зі свого боку, призводить до цілої низки захворювань і порушень.
Ініціатори розповідають, що саму методологію дослідження допомогли розробити фахівці з лабораторії соціальних детермінант здоров'я дітей, ДУ «Інститут Громадського Здоров’я ім. О. М. Марзєєва НАМНУ». Їхні наукові дослідження присвячені шкільним факторам і способу життя дітей, що впливають на формування здоров'я. Ще у попередні роки було встановлено, що малорухливий спосіб життя притаманний 75,6 % сучасних міських учнів середнього шкільного віку. Причому в дівчат імовірність вести малорухливий спосіб життя вища у 2,5 раза, ніж у хлопців. Фахівці лабораторії довели, що за низького рівня рухової активності ймовірність появи множинної патології (понад трьох захворювань) зростає в дітей і підлітків майже в чотири рази, а ймовірність розвитку неврозів — у 2,5 раза.
З липня 2021 року проєкт «Дамо дітям рухатись» входить до Плану дій Львівської міської ради з реалізації ініціативи UNICEF «Громада, дружня до дітей та молоді». В разі підтвердження позитивних результатів, за допомогою UNICEF таку методику можна буде масштабувати на всі школи країни. Проте вже сьогодні вчителі та батьки учнів будь-якого віку можуть подати заявку про бажання долучити свою школу до руху за здорове навчання та в майбутньому отримати фінансування на переобладнання свого класу.
Схожі проєкти працюють у Великій Британії, Німеччині, Японії, Австралії, а у США так навчаються вже понад 1 млн учнів — і їхня кількість щороку зростає. Результати такої методики лише позитивні. Крім поліпшення постави та зору, учні стають більш сконцентрованими, у них покращується пам'ять і навіть поведінка.