Догори
Дати відгук

Як ефективно співпрацювати з волонтерами: 8 лайфхаків

9 хв на прочитання20 Грудня 2019, 18:19
Поділитись:

 

Засновники ініціативи Makitra Денис Цуцаєв та Женя Кравченко протягом року подорожували по різних країнах світу та вивчили досвід 12 громадських організацій, які співпрацюють з волонтерами у Європі та Азії (Греція, Албанія, Словенія, Італія, Непал, Індія, Шрі-Ланка, Камбоджа, Таїланд і Малайзія).

 

 

Наводимо вісім ефективних і перевірених практичних порад,
які допоможуть залучати до волонтерського руху більше однодумців на постійній
основі. 

 

 

1. Делегуйте волонтерам ролі, а не завдання

 

 

Ролі допомагають налагодити довготривалу взаємодію з волонтерами, розвивати їх і отримати більші результати для організацій. Делегуйте з розумом — не скидаючи на людей те, що самі б не робили. 

 

 

Як цей принцип працює на практиці розповіла Євгенія Кравченко, яка свого часу працювала в ГУРТі контент-менеджеркою. Перед нею стояв виклик — збільшити кількість успішних історій про суспільні активності. На той час подібних прикладів було дуже мало.

 

 

І тому ми вирішили залучити волонтерів, які б допомагали створювати контент про громадські ініціативи. Ми не давали завдання типу “Напишіть про …” або “Перекладіть це…”, а створили мережу суспільних репортерів по всій Україні. Додатково залучили волонтерську команду редакторів, які редагували тексти. Обидві команди між собою взаємодіяли. Ми проводили тематичні місячники і кожен суспільний кореспондент вибирав собі тему, героя, самостійно створював текст і ніс за це відповідальність. Завдяки редагуванню, вони бачили, як текст змінюється і це мотивувало їх покращувати власні навички.

 

 

2. Довіряйте та активно це показуйте

 

 

Стосунки, побудовані на довірі, мають набагато кращі результати. Довіряти можна і потрібно навіть складні ролі, але важливо при цьому надати волонтерам підтримку. 

 

 

Денис Цуцаєв розповідає про їхню співпрацю з проєктом "Будуємо Україну Разом", який займається допомогою сім'ям в скруті, створенням молодіжних та громадських просторів і будівництвом "мостів" між людьми. Організації часто доводиться працювати з волонтерами з усієї України віком від 17 до 19 років

 

 

 

 

Молоді люди  зазвичай не мають навичок у будівництві — як фарбувати, зносити старі стіни, як малювати мурали (художній розпис зовнішніх стін будинків у міському просторі - ред.). Цього року у Надвірній на Івано-Франківщині місцева команда, з якою співпрацювали Денис та Женя, перетворювала бібліотеку у новий молодіжний простір. Перші два дні вони жалілися на те, що їм не дають щось робити. Координатори табору втрутилися і звернули увагу бібліотекарів на те, що БУР довіряє волонтерам.

 

 

"Ми часто спостерігали як завдяки ентузіазму волонтери справлялися з дуже складними завданнями. Краще ніж ті люди, які прийшли працювати у проєкт за гроші".

 

 

Через кілька днів дівчата-волонтери вкручували
болти, носили неважкі будівельні 
матеріали і довбали стіни з дотриманням техніки безпеки.

 

 

Навіть, якщо волонтери є не до кінця компетентними,
за правильної підтримки вони зможуть справитися.

 

 

3. Створіть безпечний простір для комунікації

 

 

Волонтери мають знати, що їхні прохання почують. Як у прикладі труднощів у комунікації місцевих бібліотекарів з молоддю.

 

 

“Часто волонтери не відчувають, що їх чують, вони зіштовхуються з непорозумінням, тримають це в собі і не розказують про це”.

 

 

Волонтери часто бояться брати на себе якусь роль, бо
бачили приклади, коли хтось негативно реагував, сварив чи в самій організації
транслювали їм “ви не зможете з цим справитись”.

 

 

Так сталося в одній із організацій Греції, в якій
адміністрація не вірила, що волонтери зможуть проводити екскурсії для місцевого
населення. Коли координатори волонтерів поцікавилися: “А чому ви не проводите
екскурсії, не проводите певні заходи?”, ті відповіли, що не можуть їх
проводити, бо не мають навичок. Вони самі повірили в те, що їм говорили з
команди організації, не спробувавши цього на практиці. 

 

 

“Варто показати людям, що вони можуть —вірити в них
і підтримувати”, — додає Денис.

 

 

4. Навчайте та навчайтесь

 

 

Перш, ніж попросити щось зробити, дайте волонтерам необхідні знання. Саме тому важливо не давати їм маленькі задачі. Особливо ті, які вимагають специфічних знань, бо тоді потрібно буде багато часу віддати навчанню та індивідуальній комунікації.

 

 

«Краще зрозуміти, які ролі можуть отримати волонтери в організації, та розробити для них тренінги, завдяки яким можна навчити багатьох волонтерів одночасно. Для волонтерів часто є стимулом те, що вони прийдуть і навчаться чогось нового».

 

 

“Організація “Словенська філантропія” відрізняється
від інших тим, що навчає волонтерів не тільки для свого об’єднання, а й для
інших”, — наводить приклад Денис. 

 

 

 

Раз на місяць організація проводить 2-денний тренінг для 10-30 волонтерів. Вони навчають, як правильно поводитися волонтерам, які у них є права, що вони повинні робити, а що ні.

 

 

5. Міняйте і ускладнюйте завдання

 

 

Починаючи створювати волонтерську програму, думайте про різні типи співпраці. Людям часто набридає робити одноманітні завдання. Покажіть людям, що у вашій співпраці можливий розвиток і яким цей розвиток може бути. Денис розповідає, За рік ми залучали 100 волонтерів, у нас була мета, щоб після року співпраці принаймні 10 з них залишилось. На термін більше 5 років залишилася тільки одна людина”.

 

 

«Коли волонтери бачать “драбину залучення” — програму розвитку волонтерів, то вони залишаються на довше».

 

 

“Драбина залучення” — це інструмент для організації
і підказка як вона може довше співпрацювати з волонтерами. Часто команда
докладає багато зусиль, щоб запросити волонтерів для проведення якоїсь події і
потім волонтери йдуть. 

 

 

6. Створюйте з волонтерів команду

 

 

Багато людей, які залучені до роботи організацій, більше, ніж на один рік, залишаються, бо стають частиною команди. 

 

 

“При залученні волонтерів важливо, аби організації дбали про них, вкладали час та сили в їх навчання, давали їм важливі ролі, довіряли та підтримували. Це звучить дуже просто, але на практиці потребує великих зусиль.  Але ті, кому вдається, не жаліються, що волонтери не відповідальні, або щось роблять не якісно. Адже вони розуміють, що якість залежить від обох сторін”.

 

 

 

Greenpeace не залучає волонтерів на одноразові дії, а створює локальні групи — волонтерські команди. Їх задача — підтримувати цілі і задачі організації, але із адаптацією  до певної місцевості. У державах, в яких працюють волонтери Greenpeace, існують офіси по їх підтримці. Наприклад, в Німеччині працює більше 100 людей в офісі Greenpeace. А волонтерських команд - 120.

 

“Дуже важливо, щоб команда, яка ініціює якісь речі, не залежала на 100% від головного офісу чи не потребувала постійного узгодження своїх дій. Так організація демонструє свою довіру і це дає мотивацію створювати щось нове і унікальне”.

 

 

 

7. Покажіть цінність, яку вони принесуть спільній справі

 

 

Футболка та печиво не є ціннісним мотиватором, але розуміння важливості своєї роботи дуже мотивує! 

 

 

Запрошуючи людей на подію, варто говорити про те, що
вона допоможе у вирішенні більш глобальної задачі. У 2016 році у Києві
відбувся  «Фестиваль ядерного стресу». «Звертаючись
з закликом до волонтерів, ми говорили про те, що фестиваль допоможе більшій
кількості людей зрозуміти, чому атомна енергетика – це минуле, якого ми маємо
позбутися і перейти на відновлювальні джерела енергії», — каже Женя.

 

 

Волонтерів запрошували не просто в якості виконавців
події, а разом з ними команда офісу продумувала, яким чином має відбутися
фестиваль. 

 

 

«Ніхто не хоче виконувати чиїсь ідеї, люди хочуть додавати свої ініціативи у спільну справу. Це і є залучення».

 

 

8. Не забувайте подякувати волонтерам

 

 

Не обов'язково матеріально. Ніякі футболки не замінять людське спілкування, спільне цікаве проведення часу, щирі емоції та розуміння впливу, який чинить волонтерська команда. Неформальне святкування дає можливість зупинитися та подивитися на всю ту роботу, яку ти і твоя команда проробила за останній час!

 

 

“В  Україні немає жодної масової організації, яка б об'єднувала тисячі чи мільйони людей. Максимум, коли в команді 30-40 людей. Наприклад, у Швеції є товариство захисту природи. І там кожен 40-вий швед є членом цієї організації. Тому що люди можуть реалізувати свої ідеї, які допомагають організації реалізувати її місію”.

 

 

З лютого по квітень 2020 року Makitra запускає в
Україні Школу Якісного Залучення для тих, хто потребує підтримки місцевих
волонтерів. У своїй розсилці,
вони розкривають секрети такої взаємодії.

 

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Еко
Ілюстрація: бджоли та лабораторія. Зображення створено ШІ
Бджоли під загрозою: чому закриття лабораторії — це сигнал тривоги
3 хв на прочитання59 хвилин тому
Заповідні болота Окефеноки. Фото з відкритих джерел
Порятунок болота: громада зупинила видобуток біля заповідника Окефенокі
3 хв на прочитаннягодина тому
Зображення згенеровано ШІ
Гра як стиль життя: чому ігрова зона — це must-have на вашій ділянці і як її зробити власноруч
3 хв на прочитання7 годин тому
Спека в Америці. Зображення створено ШІ
Коли Сонце стає загрозою: США готуються до безпрецедентної хвилі спеки
4 хв на прочитанняВчора
Кабмін перерозподілив відповідальність за співпрацю з ФАО, ООН та іншими організаціями
1 хв на прочитанняВчора
Коло відновлення: нова європейська ініціатива допоможе «зеленому» майбутньому України
3 хв на прочитанняВчора
Не монстри, а символ океану: чотири фотографи, які показують акул інакше
4 хв на прочитанняВчора
У Нижньодністровському нацпарку розпочали масштабну інвентаризацію
1 хв на прочитанняВчора