Для того, щоб залучити Державну екологічну інспекцію до позачергової перевірки, достатньо мати смартфон із встановленим на нього невеличким додатком «Екоінспектор 2» (Ecoinspector 2).
Свого часу керівництво ДЕІ вимагало від скаржників звертатися із заявою за певним зразком. І тільки у такому разі призначалася позачергова перевірка.
«Зараз саме таке звернення генерує мобільний додаток - це його основна вiдмiннiсть вiд iснуючих аналогiв. Також вказується i стаття КУпАП (Кодексу України про адміністративні правопорушення – ред.), що порушена», - розповів GreenPost голова наглядової ради у Digital agency e-Ecology Сергій Воробйов
За словами екоактивіста, це вже четверта версія додатку. Співпраця з еконіспекцією будувалася непросто.
«Був час, коли ДЕI не знала як вiд нас вiдкараскатись», - жартує Сергій Воробйов.
«Ми виписали форму звернення відповідно до усіх вимог законодавства. Тож тепер дарма шукати "1000 і одну причину", як "відкараскатись" від цього звернення. Хоча це і в "паперєдніків" не дуже то й виходило. Зараз все має бути нормально, бо вже декілька зустрічей мав з керівництвом, домовились нормально працювати. Щоправда, з новим головою – Андрієм Мальованим – не зустрічалися, але його заступники і підлеглі добре знають наш додаток і як він працює», - говорить екоактивіст.
Зараз на сайті у розділі «Реєстр звернень» зареєстровано 29 свіжих звернень. Переважно вони стосуються викидання сміття. Також є скарги на знищення зелених насаджень у населеному пункті, засмічення/забруднення водного об’єкту, розорювання прибережної захисної смуги, спалювання листя або трави.
Крім самої скарги у кожному випадку додається фото, відповідь ДЕІ (якщо вже є). Також підключено лічильник днів до завершення терміну реагування на скаргу та плашка виконано/не виконано/потребує уточнень. Географія звернень це поки що переважно південні та центральні області – Запорізька, Донецька, Дніпропетровська, Вінницька, Київська.
Особливістю додатка є можливість вказати у зверненні точні координати місця порушення.
Ми також розпитали пана Сергія щодо деяких особливостей роботи додатка.
Як підставляється у звернення адреса того чи іншого округу ДЕІ?
- Територіальний або міжрегіональний орган ДЕІ обирається автоматично, програмним забезпеченням, відповідно до тих координат, де знаходиться користувач коли фотографує проблему і додає її до системи. Іншими словами - де зроблено фото проблеми (в якому регіоні), до тієї ДЕІ і йде звернення
- Що відбувається, якщо ДЕІ не реагує?
- Через 30 днів (як того вимагає закон України «Про звернення громадян») вмикається алгоритм "Контроль". Автоматично формується інформаційний запит щодо результатів розгляду звернення і надсилається туди, куди було направлено попереднє звернення з копією на центральний апарат ДЕІ, чекаємо ще 5 днів. Якщо реакція відсутня і в цьому випадку - як тут наприклад - формуємо скаргу за ст. 212-3 КУпАП. Але це вже крайні заходи, запиту як правило достатньо.
- Чи готовий новий керівник ДЕІ Андрій Мальований продовжувати співпрацю?
- Ми ще не зустрічались. Але не має значення хто очолює наразі Екоінспекцію. Перша версія додатку була запущена за часів Михайла Казимира (очолював ДЕІ з 25 березня 2014 по 27 травня 2016) і до сьогодні наші алгоритми працюють у відповідності до вимог діючого законодавства про звернення громадян та про доступ до публічної інформації. За його порушення передбачена відповідальність 212-3 КУпАП. Іншими словами - ми ж не з приватною компанією працюємо. яка може робити все, що не заборонено. Орган державної влади зобов’язаний робити те, що прописано в нормативно-правових актах. Тому тут у нас майже не було проблем, незалежно від персоналій
- Наскільки ефективні такі скарги? Ось випадок з ПЗС у Одеській області, який є на сайті у вас. Позначено як "виконано", але насправді там нічого не зроблено
- Питання як до "якості" виконання так і до "об'єктивності" виконання будуть завжди. Але статус "виконано" ставиться тоді, коли є аргументована відповідь ДЕІ. Цифровий інструмент - це лише зручний ІНСТРУМЕНТ передачі максимально можливої якісної інформації до природоохоронних органів. Все. Ця функція виконується з 80-90% Щодо фактичних дій кожної посадової особи по тому, як вона виконує свою роботу - тут ніяка цифровізація не допоможе. Це питання керівництва щодо того, хто в них і як працює. Але! Щоб полегшити керівництву прийняття об'єктивних рішень - маємо автоматично сформовану статистику про ефективність роботи того чи іншого органу вона тут, у відкритому доступі, в кінці року ми також шлемо звіт про це, до центрального апарату ДЕІ. А на їхні рішення жоден "Ecoinspector" фізично впливати не може, ви ж розумієте.
- Чи є аналоги таких додатків у інших країнах?
- У 2017 році ми були в Білорусі по обміну досвідом. За півроку вони для своєї Інспекції створили те саме, що й ми. Але в них відсоток фактичного виконання, м’яко кажучи інший.
Як ми вже повідомляли, Офіс презедента хоче віддати під будівництво чергового "буковеля" території покриті багатовіковими лісами та пралісами на відрогах полонини Боржава, які становлять зараз близько 4000 га. Це один серед найбільших територій концентрації цього типу лісів в Україні. Лише третина цих лісів знаходиться зараз у межах ефективної охорони. Це місця, де часто можна побачити сліди бурого ведмедя, рисі, вовка та лісового кота. Унікальність цих теренів важко переоцінити.