Нова реальність ринку добрив: як змінилася логістика імпорту в Україну
Морські порти та сухопутні коридори трансформували систему постачання мінеральних добрив українським аграріям.

Повномасштабне вторгнення кардинально змінило структуру постачання мінеральних добрив в Україну. Учасники ринку були змушені відмовитися від російських і білоруських продуктів та налагодити нові логістичні ланцюги. За останні два роки ринок міндобрив не лише відновився, але й показав зростання на 23%, досягнувши 2,7 мільйона тонн імпорту у 2024 році.
Географія імпорту суттєво розширилася. Сьогодні Україна отримує міндобрива як із відносно близьких країн – Сербії, Туреччини, Грузії, так і з віддалених регіонів – Азербайджану, Туркменістану, країн Африки, Близького та Далекого Сходу. За словами Володимира Гузя, комерційного директора Global Ocean Link, "ринок добрив в Україні змінився на 180 градусів: від місцевого виробництва та імпорту з країн СНД – до імпорту з Євросоюзу та інших світових виробників".
Відновлення роботи портів Великої Одеси стало потужним стимулом для ринку. Якщо раніше імпортери обмежувалися партіями до 6000 тонн через дунайські порти, то тепер компанії укладають довгострокові контракти на великі обсяги. Зокрема, "Санагро Україна" вже доставила понад 50 тисяч тонн добрив однією партією через порт Південний.
Учасники ринку активно інвестують в інфраструктуру. Global Ocean Link побудувала на терміналі ТІС два склади місткістю понад 30 тисяч тонн, компанія TEUS встановила обладнання для фасування в порту Чорноморськ, а "Каспіт трейд" придбала два судна й розширила складські потужності.
Водночас конкурентне середовище стало значно жорсткішим. На ринок вийшло багато нових гравців, що призвело до демпінгу та тиску на ціни. Проте для українських аграріїв це створило додаткові можливості для отримання знижок.
Цікаво, що зростання імпорту добрив також позитивно впливає на логістику експорту зерна. Наявність зворотних вантажів підвищує рентабельність морських перевезень, особливо враховуючи дисбаланс у структурі вантажообігу українських портів, де експорт (88,1 млн тонн) значно переважає імпорт.
Більше новин читайте на GreenPost.







