Реформа українського енергоринку проводилася поспішно і без попередньої підготовки до нових умов роботи. Про це йдеться в огляді ринку електроенергії МЕМО, виконаного дослідницьким центром Berlin Economics за підтримки Міністерства охорони навколишнього середовища Німеччини. Повідомляє "Бізнес Цензор".
Згідно з висновком німецьких експертів, перехід на нову модель енергоринку мав ряд істотних недоліків. По-перше, ціна електроенергії для кінцевих споживачів зросла на 15% після того, як з 1 липня 2019 р. Енергоринок почав працювати за новою моделлю.
Виявилося, що тариф оператора магістральних ліній електропередачі НЕК "Укренерго" необґрунтовано завищений, оскільки в розрахунках компанії містилася помилка обсягів передачі. Після коригування тарифу е/енергія для промисловості трохи подешевшала, але все одно залишилася вищою, ніж до реформи.
По-друге, програмне забезпечення системи управління Енергоринком MMS не запрацювало в повному обсязі навіть через рік після початку роботи самого енергоринку в нових умовах. Як наслідок-відсутність прозорості на балансуючому ринку і ринку допоміжних послуг (РВУ).
Як відзначають експерти Berlin Economics, ціни РВУ не є загальнодоступними, побудовані обсяги контрактів публікуються тільки зі щоденною деталізацією і без додаткової інформації. Дані балансуючого ринку публікуються зі значною затримкою в часі. Положення ЄС 1227/2011 про прозорість оптового ринку електроенергії REMIT досі не застосовується в Україні.
Національна комісія регулювання енергетики вимагає провести аудит програмного забезпечення енергоринку. Але поки неясно, хто і коли буде його проводити.
В результаті електроенергія в Україні в основному значно дорожча, ніж на ринках ЄС. Ціни, близькі до обмежень, свідчать про відсутність конкуренції на ринку. Енерготрейдери пристосовують поведінку і подають заявки, близькі до цінових обмежень.
Крім того, приватні компанії, як менш регульовані учасники, мають перевагу перед найбільшими гравцями на ринку – такими, як держпідприємства «Енергоатом» і «гарантований покупець», вимушеними розкривати інформацію про свої стратегії в рамках ПСО.
Ринкова влада "Енергоатому" на ринку двосторонніх договорів (РДД) була обмежена ПСО, тоді як влада найбільшого приватного енергохолдингу ДТЕК залишилася без уваги державних регулюючих органів.
Нагадаємо, раніше ми розповідали, як українці платять за комуналку.