Перший вересневий тиждень — можливо, найважчий для німецького концерну Volkswagen (VW) за останні 10 років. У вівторок, 3 вересня, у Вищому земельному суді Брауншвейгу почався гучний процес: інвестори судяться з концерном VW через «дизельгейт». На день раніше концерн оголосив про немислимі колись перспективи — можливе закриття автозаводів на території Німеччини. А 4 вересня відбулися перші збори колективу концерну з протестами проти оголошених заходів керівництва. Про ситуацію розповідає Deutsche Welle.
9 років тому, у вересні 2015 року, завдяки звіту відомства США із захисту навколишнього середовища стає відомо, що знаменитий німецький концерн займався великомасштабним промисловим обманом — занижував показники шкідливих викидів у автомобілів із дизельним двигуном. Новина призвела до величезного скандалу, названого «дизельгейтом», який завдав VW колосальної іміджевої та фінансової шкоди — до 32 млрд євро лише на сьогодні. Персонально це вдарило по багатьох провідних менеджерів автогіганта, включаючи тодішнього главу концерну Volkswagen Мартіна Вінтеркорна. Останній пішов у відставку наступного дня після оголошення про маніпуляції, і тепер він є ключовим свідком на процесі в Брауншвейзі.
Вінтеркорн міг би пролити світло на багато в дизельному скандалі. Адже чого не було за всі ці дев'ять років, то це відповідей на ключові питання: які керівники приймали рішення, розширювати присутність VW на ринку дизельних авто в США, попри невідповідність автомобілів концерну необхідним у Штатах екологічним нормам, хто і як вбудовував спеціальне програмне забезпечення, яке відключало виміри показників викидів. Вінтеркорн, який хизувався знанням усіх, навіть найдрібніших деталей виробництва, наполягає, що нічого про маніпуляції не знав до останнього, і звинувачення на свою адресу відкидає.
Тим часом 77-річному Вінтеркорну загрожує до кількох років позбавлення волі, якщо його визнають винним за одним чи всіма трьома звинуваченнями: у шахрайстві, маніпуляції ринком, а також наданні неправдивих свідчень у бундестазі про обставини «дизельгейту».
Але ще тоді, 9 років тому, дизельний скандал був далеко не єдиною проблемою VW: гігант із Вольфсбурга страждав від високих витрат, низької рентабельності та жорсткого держрегулювання — федеральна земля Нижня Саксонія має 20 % акцій та право заблокувати ті чи інші рішення.
За 9 років концерну не вдалося змінити, і сьогодні його становище тільки погіршилося. Конкуренти на тепер головному для концерну, китайському ринку відтіснили VW з першого місця, і це надовго. Експерти у Німеччині відкрито кажуть, що німецькі електромобілі у Китаї «неконкурентоспроможні». Але, крім Китаю, у VW цілий «пазл проблем», говорить авторитетний німецький автоексперт, директор дослідницького інституту CAR Center Automotive Research у Дуйсбурзі професор Фердинанд Дуденхеффер.
Найбільший головний біль — необхідність знизити витрати на виробництво нових «фольквагенів» у самій Німеччині. Рентабельність материнської марки концерну становить 3,4 %, при цьому всередині країни VW працює собі на збиток — «фактично зарубіжні доньки субсидують материнську марку», пояснює Дуденхеффер.
Програма економії в перші шість місяців 2024 року не принесла бажаного результату, і концерн оголосив про готовність піти на порушення табу, які здавались непорушними. Нинішній очільник концерну Олівер Блум не виключив можливості закрити заводи у самій Німеччині — такого за 90 років існування Volkswagen ще не було. І друге, що теж було немислимо в минулі 30 років: керівництво концерну має намір раніше терміну відкликати гарантію того, що найнятим співробітникам не загрожує звільнення, що діяла до 2029 року.
«Нам не вистачає продажу десь 500 тисяч автомобілів — обсяг виробництва приблизно двох заводів. Це не пов'язано з якістю наших авто чи роботою збуту. Просто для них немає ринку», — пояснив на зустрічі 4 вересня з представниками колективу фінансовий директор VW Арно Антліц. Протягом десятиліть VW фактично не мав можливості знизити виробничі витрати за потреби, пояснює Дуденхеффер.
Сьогодні це стало однією з причин найбільшої кризи для VW з 1990-х років, говорить інша спеціалістка з авторинку ФРН, директор Center Automotive Research Хелена Вісберт. Закриття заводів не уникнути, впевнена Вісберт, оскільки, за її словами, клієнти не готові більше сплачувати надбавку за made in Germany.
Не у всіх проблемах винен сам концерн VW, в один голос кажуть німецькі автоексперти, зважаючи на вплив держави.
«У нас немає проблеми VW, ми маємо проблему з Німеччиною», — як сформулював цю ситуацію Дуденхеффер.
Електрокари VW «не повністю відповідають смакам споживачів», і концерн має проблеми з якістю, визнає експерт, але, на його думку, куди негативнішою для концерну виявилася непередбачувана поведінка влади ФРН.
«Це не Вольфсбург (де розташована штаб-квартира VW. — Ред. DW), а Берлін (уряд ФРН. — Ред. DW) покинув автовиробників з електромобілями в біді», — говорить Дуденхеффер про ситуацію, коли наприкінці 2023 року уряд ФРН раніше термін без попередження припинило виплачувати премії за купівлю електромашин. Попит на електрокари в Німеччині в 2024 році впав, а через підвищений попит минулого серпня через державні премії сьогодні це виглядає особливо драматично: мінус 69 % у серпні 2024 року до серпня 2023-го.
Справи у концерну на цьому тлі ще не такі погані: минулий рік він закінчив із прибутком у 22 млрд євро при обороті в 322 млрд і планує прийти до 2025-го зі схожими показниками. Але необхідність економити на тлі спадання попиту лише зростає: якщо на початку року йшлося про 10 млрд, то тепер журналісти Handelsblatt говорять про 14 млрд. І керівництво впевнене: далі буде лише гірше.
«У нас є 1-2 роки, щоб узяти інший курс», — спробував переконати Антліц представників робітничого колективу концерну.
Поки профспілки обіцяють «запеклу боротьбу» проти планів керівництва концерну, влада Нижньої Саксонії просигналізувала, що готова допомогти — за умови збереження виробничих майданчиків. Не всі експерти впевнені, що справа дійде до закриття заводів і припускають, що йдеться радше про формулювання максимальних вимог на переговорах із наглядовою радою концерну, владою та профспілками.
Більше новин читайте на GreenPost.