«Дизельгейт» був тільки початком: Volkswagen може закрити автозаводи на території Німеччини

6 хв на прочитання09 Вересня 2024, 15:51
Електричні мінівени Volkswagen ID.Buzz. Фото: Julian Stratenschulte/dpa/picture alliance

Такого за 90 років існування концерну ще не було.

Перший вересневий тиждень — можливо, найважчий для німецького концерну Volkswagen (VW) за останні 10 років. У вівторок, 3 вересня, у Вищому земельному суді Брауншвейгу почався гучний процес: інвестори судяться з концерном VW через «дизельгейт». На день раніше концерн оголосив про немислимі колись перспективи — можливе закриття автозаводів на території Німеччини. А 4 вересня відбулися перші збори колективу концерну з протестами проти оголошених заходів керівництва. Про ситуацію розповідає Deutsche Welle.

VW обманював мільйони клієнтів, владу й акціонерів

9 років тому, у вересні 2015 року, завдяки звіту відомства США із захисту навколишнього середовища стає відомо, що знаменитий німецький концерн займався великомасштабним промисловим обманом — занижував показники шкідливих викидів у автомобілів із дизельним двигуном. Новина призвела до величезного скандалу, названого «дизельгейтом», який завдав VW колосальної іміджевої та фінансової шкоди — до 32 млрд євро лише на сьогодні. Персонально це вдарило по багатьох провідних менеджерів автогіганта, включаючи тодішнього главу концерну Volkswagen Мартіна Вінтеркорна. Останній пішов у відставку наступного дня після оголошення про маніпуляції, і тепер він є ключовим свідком на процесі в Брауншвейзі.

Вінтеркорн міг би пролити світло на багато в дизельному скандалі. Адже чого не було за всі ці дев'ять років, то це відповідей на ключові питання: які керівники приймали рішення, розширювати присутність VW на ринку дизельних авто в США, попри невідповідність автомобілів концерну необхідним у Штатах екологічним нормам, хто і як вбудовував спеціальне програмне забезпечення, яке відключало виміри показників викидів. Вінтеркорн, який хизувався знанням усіх, навіть найдрібніших деталей виробництва, наполягає, що нічого про маніпуляції не знав до останнього, і звинувачення на свою адресу відкидає.

Тим часом 77-річному Вінтеркорну загрожує до кількох років позбавлення волі, якщо його визнають винним за одним чи всіма трьома звинуваченнями: у шахрайстві, маніпуляції ринком, а також наданні неправдивих свідчень у бундестазі про обставини «дизельгейту».

«Пазл із проблем», або Нова криза VW

Але ще тоді, 9 років тому, дизельний скандал був далеко не єдиною проблемою VW: гігант із Вольфсбурга страждав від високих витрат, низької рентабельності та жорсткого держрегулювання — федеральна земля Нижня Саксонія має 20 % акцій та право заблокувати ті чи інші рішення.

За 9 років концерну не вдалося змінити, і сьогодні його становище тільки погіршилося. Конкуренти на тепер головному для концерну, китайському ринку відтіснили VW з першого місця, і це надовго. Експерти у Німеччині відкрито кажуть, що німецькі електромобілі у Китаї «неконкурентоспроможні». Але, крім Китаю, у VW цілий «пазл проблем», говорить авторитетний німецький автоексперт, директор дослідницького інституту CAR Center Automotive Research у Дуйсбурзі професор Фердинанд Дуденхеффер.

Протести під час зустрічі трудового колективу VW 4 вересня 2024 року. На плакаті написано: «Розвивати, а не керувати». Фото: MORITZ FRANKENBERG/AFP

Найбільший головний біль — необхідність знизити витрати на виробництво нових «фольквагенів» у самій Німеччині. Рентабельність материнської марки концерну становить 3,4 %, при цьому всередині країни VW працює собі на збиток — «фактично зарубіжні доньки субсидують материнську марку», пояснює Дуденхеффер.

Закрити завод у Німеччині? Раніше було просто немислимо

Програма економії в перші шість місяців 2024 року не принесла бажаного результату, і концерн оголосив про готовність піти на порушення табу, які здавались непорушними. Нинішній очільник концерну Олівер Блум не виключив можливості закрити заводи у самій Німеччині — такого за 90 років існування Volkswagen ще не було. І друге, що теж було немислимо в минулі 30 років: керівництво концерну має намір раніше терміну відкликати гарантію того, що найнятим співробітникам не загрожує звільнення, що діяла до 2029 року.

«Нам не вистачає продажу десь 500 тисяч автомобілів — обсяг виробництва приблизно двох заводів. Це не пов'язано з якістю наших авто чи роботою збуту. Просто для них немає ринку», — пояснив на зустрічі 4 вересня з представниками колективу фінансовий директор VW Арно Антліц. Протягом десятиліть VW фактично не мав можливості знизити виробничі витрати за потреби, пояснює Дуденхеффер.

Сьогодні це стало однією з причин найбільшої кризи для VW з 1990-х років, говорить інша спеціалістка з авторинку ФРН, директор Center Automotive Research Хелена Вісберт. Закриття заводів не уникнути, впевнена Вісберт, оскільки, за її словами, клієнти не готові більше сплачувати надбавку за made in Germany.

«У нас немає проблеми VW, у нас є проблема з Німеччиною»

Не у всіх проблемах винен сам концерн VW, в один голос кажуть німецькі автоексперти, зважаючи на вплив держави.

«У нас немає проблеми VW, ми маємо проблему з Німеччиною», — як сформулював цю ситуацію Дуденхеффер.

Електрокари VW «не повністю відповідають смакам споживачів», і концерн має проблеми з якістю, визнає експерт, але, на його думку, куди негативнішою для концерну виявилася непередбачувана поведінка влади ФРН.

«Це не Вольфсбург (де розташована штаб-квартира VW. — Ред. DW), а Берлін (уряд ФРН. — Ред. DW) покинув автовиробників з електромобілями в біді», — говорить Дуденхеффер про ситуацію, коли наприкінці 2023 року уряд ФРН раніше термін без попередження припинило виплачувати премії за купівлю електромашин. Попит на електрокари в Німеччині в 2024 році впав, а через підвищений попит минулого серпня через державні премії сьогодні це виглядає особливо драматично: мінус 69 % у серпні 2024 року до серпня 2023-го.

Керівництво Volkswagen на зустрічі з представниками трудового колективу концерну, 4 вересня 2024 року. Фото: MORITZ FRANKENBERGZ/dpa/picture alliance

Керівництво VW: попит падає, і час минає

Справи у концерну на цьому тлі ще не такі погані: минулий рік він закінчив із прибутком у 22 млрд євро при обороті в 322 млрд і планує прийти до 2025-го зі схожими показниками. Але необхідність економити на тлі спадання попиту лише зростає: якщо на початку року йшлося про 10 млрд, то тепер журналісти Handelsblatt говорять про 14 млрд. І керівництво впевнене: далі буде лише гірше.

«У нас є 1-2 роки, щоб узяти інший курс», — спробував переконати Антліц представників робітничого колективу концерну.

Поки профспілки обіцяють «запеклу боротьбу» проти планів керівництва концерну, влада Нижньої Саксонії просигналізувала, що готова допомогти — за умови збереження виробничих майданчиків. Не всі експерти впевнені, що справа дійде до закриття заводів і припускають, що йдеться радше про формулювання максимальних вимог на переговорах із наглядовою радою концерну, владою та профспілками.

Більше новин читайте на GreenPost.

Актуально

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Поділитись: