Двоколісний рай, Європа, урбанізація: сьогодні відзначають День велосипеда

6 хв на прочитання19 Квітня 2024, 11:43

Європейці масово пересідають на велосипеди, які усе більше проникають в їх життя.

Сьогодні велосипед у багатьох країнах став інструментом переосмислення і змін публічного простору. У Лос-Анджелесі, наприклад, раз на два місяці влаштовують CicLAvia. Це ініціатива, під час якої всі вулиці, що зазвичай заповнені автівками, повністю звільняють для велосипедистів, скейтерів, ролерів тощо.

Урбанізація та переваги велосипеда

Переваги використання велосипеда стають усе більш очевидними:

Сучасні моделі велосипедів виконані з високоякісних матеріалів, вони легкі і міцні одночасно. І, незалежно від того, дешевий або дорогий у вас велосипед, велоспорт, в першу чергу, - це виклик, швидкість, сила волі, свобода і нові, звичайно ж, нові знайомства.

Цікаві факти про велосипеди

Перший гірський велосипед сучасної конструкції був створений 1978 року.

На одному із заводів відомого німецького виробника Mercedes-Benz робочий персонал пересувається по території на велосипеді. Кожен відділ має велосипеди різних і унікальних кольорів.

У Китаї налічується понад півмільярда велосипедів. Хоч і винайшли велосипед не в Китаї, користується він там величезною популярністю. До слова, перший велосипед привезли сюди лише на початку 20 століття, проте за більш ніж 100 років вони поширилися тут в неймовірно!

У США щодня використовують велосипед лише 1% людей, а ось в Нідерландах та Італії - 30% і 5% відповідно, в Данії близько 90% жителів мають свій власний байк, який активно використовують кожен день.

Витрачаючи однакову кількість енергії, ми можемо пересуватися на велосипеді в 3 рази швидше, ніж робимо це під час бігу і вже, тим більше, пішої ходи.

Щорічно в світі проводиться понад 50 млн нових велосипедів, тоді як автомобілів і мотоциклів - 20 млн. 

Україна і велосипеди

Перші експериментальні моделі велосипедів на території України з’явилися у 1870-х. У радянські часи велосипеди були досить популярним видом транспорту, однак велокультура все ж відставала від європейської. Новий етап розвитку велокультури  розпочався у 2000-х роках і набуває популярності з Києва. Доєднавшись до Європейської федерації велосипедистів (ECF), київська організація почала брати участь у міжнародних конференціях, щоб наслідувати дієві історії успіху різних країн.

У 2015-му частка велосипедистів у загальному трафіку Києва дорівнювала нулю. До 2025 року показник планують підняти до 5 %. Ця ціль вказана у велоконцепції Києва — документі, що визначає велостратегію столиці й розвиває велосипедний транспорт як частину мобільності киян. 

Наразі в Україні існує «Українська велосипедна мережа», що об’єднує близько двадцяти громадських велоорганізацій по всій Україні. 

В Україні велосипед складно назвати популярним видом транспорту. За даними соціологів, лише 2% українців використовують велосипед як основний спосіб пересування. Відокремлені велодоріжки, наявність занижених з’їздів, велопарковок, пристосування офісів до потреб велосипедистів – щоб там були души, пральні машини, безпечні парковки - все це тільки мрії.

Дуже мало велодоріжок на міських дорогах і автострадах, через що чимало велосипедистів травмуються й гинуть під колесами машин. Утім, активісти велоасоціацій наполегливо спонукають владу облаштовувати велодоріжки на дорогах і вимагають законодавчо обмежити швидкість руху авто у містах 50 кілометрами на годину.

Штраф для автомобілістів

Згідно з ПДР, велосипедна доріжка – доріжка з покриттям поза межами проїзної частини вулиці та/або дороги, розташована окремо чи суміжно з тротуаром або пішохідною доріжкою, що призначена для руху на велосипедах. Однак деякі водії, нехтуючи Правилами, ускладнюють рух іншим її учасникам – велосипедистам.

Розмір штрафу за паркування на велодоріжці становить 15 неоподатковуваних мінімальних доходів. На сьогодні це 255 грн. При повторних порушеннях — до 680 грн.

Найвелосипедніші

До десятки країн, де найбільше користуються велосипедами, потрапили міста північних країн – Бельгії, Швеції, Фінляндії, Австрії та Німеччини. Виявилося, що чоловіки частіше їздять велосипедом щодня. Також любителів крутити педалі більше серед молоді – 16% мешканців віком від 15 до 24 років, а серед мешканців від 55 років таких лише 13%. Сучасна популярність велосипеда у Європі – результат цілеспрямованої політики урядів країн Євросоюзу, позаяк це сприяє розвантаженню центрів міст від авто, поліпшенню екологічної ситуації й зміцнює здоров’я людей. Близько 15-20% європейців використовують «залізного коня» як основний засіб пересування. Як правило, це поїздки на роботу. 

«Найвелосипедніша» країна Європи — Данія, середньостатистичний житель якої щороку проїжджає на велосипеді 893 кілометра. Далі йдуть Нідерланди (853 км). У Бельгії та Німеччині на кожного мешканця припадає у рік близько 300 кілометрів велопробігу. Найменше популярний велосипед в Іспанії – усього 20 кілометрів на одну особу.

Близько 50% мешканців Копенгагена щодня пересуваються на велосипеді.

Інфраструктура Копенгагена побудована так, що велосипед є дійсно найдешевший та найшвидший засіб пересування містом. Майже 400 км велосипедних доріжок використовуються понад 40.000 велосипедистами.

63% членів датського парламенту (Фолькетінгу), що знаходиться в центрі Копенгагена в замку Крістіансборг, також їздять на роботу на велосипеді.

 Нідерланди є найбільшим європейським виробником цього виду транспорту — 30 % від всіх велосипедів, вироблених в Європі. Велодоріжки у країні становлять близько 30 тис. км, і їх протяжність теж суттєво зросла за останні роки.

Більше новин читайте на GreenPost.

Актуально

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Поділитись: