Через війну українці витратили на антидепресанти 500 млн грн за півроку: хто на цьому заробив
За даними ВООЗ, у 2022 році українці найбільше у світі страждають на депресію.
Продажі препаратів для лікування психічних розладів (антидепресантів) в Україні зростають на десятки відсотків. «Форбс» розбирався, чому це відбувається, які ліки в топі і які фармвиробники на цьому заробляють.
За даними ВООЗ, у 2022 році українці найбільше у світі страждають на депресію. Загалом 15 млн громадян України потребують психологічної підтримки, за оцінкою МОЗ. Війна стимулювала стрес, що спричинило зростання попиту на препарати для лікування ментального здоровʼя.
Чи не найбільше зростає сегмент антидепресантів, яких у першому півріччі 2022 року продали на 496 млн грн (+41 %), або 1,4 млн штук упаковок (+32 %), свідчать дані консалтингової компанії «Бізнес-Кредит». Хоча весь ринок лікарських засобів України за період, навпаки, скоротився — на 3,3 % у грошах і на 13,5 % в упаковках.
Продажі антидепресантів зростають у воєнний час через стрес, пояснює президент Асоціації індійських фармвиробників Менон Унні Парамбат Раманан. Після 24 лютого в українців почастішали випадки тривожних станів і депресій, каже медичний директор фармкомпанії «Тева Україна» Олександр Семенов.
«Лікарі в рази більше призначають антидепресантів», — стверджує директор Агентства медичного маркетингу Юрій Чортков.
Серед топ-10 фармкомпаній, які заробили на продажах антидепресантів українцям найбільше, тільки одна українська. «Фарма Старт», яка входить у швейцарську Acino Group, за шість місяців 2022 року продала антидепресантів на 103 млн грн. Це 20 % від усієї суми продажів цієї категорії ліків в Україні. Далі йдуть данська Lundbeck та американська Pfizer. Але якщо рахувати в кількості проданих упаковок, то в трійці лідерів зʼявляються ще дві українські фармкомпанії — «Лекхім» і «Дослідний завод «ГНЦЛС».
Якби з країни не виїхало кілька мільйонів українців, то продажі антидепресантів зросли б мінімум на 70 %, припускає директор з продажів і маркетингу представництва північномакедонської фармкомпанії Alkaloid Артем Матвєєв. Втрата домівок, за його словами, — додатковий сильний фактор, який змушує людей нервуватися і, як результат, приймати ліки.
Найбільше зростання продажів ліків, які використовуються для лікування ментального здоров’я, було зафіксовано в лютому — відразу на 50 %, каже Матвєєв.
Уповільнення темпів у березні – квітні він пояснює великою міграцією за межі України та неможливістю реалізації препаратів на тимчасово окупованих територіях. Певну роль у заспокоєнні населення відіграли YouTube-канали, каже Матвеєв, наприклад, із Олексієм Арестовичем, де українцям розповідали про успіхи на фронті тощо.
«Вже в липні – серпні українці зрозуміли, що позитивні прогнози про швидкі перемоги марні. Тому вони знову почали розчаровуватися й активніше купувати заспокійливі препарати», – каже Матвєєв. Затягування бойових дій, безробіття та наближення зими, за його словами, стимулюють попит на заспокійливі ліки.
Виробники це добре відчули на собі. Pfizer за половину 2022-го заробив на продажах популярного «Золофту» вдвічі більше, ніж торік, — 47 млн грн. Хоча найпопулярніший за цей період антидепресант серед українців — «Амітриптилін». Його продали понад 180 000 упаковок.
Лікарі частіше, ніж раніше, призначають антидепресанти, каже Матвєєв. Причина — популярність онлайн-консультацій, під час яких лікарям простіше одразу призначити ліки, ніж домовлятися про курс сеансів психотерапії.
«Вони намагаються надати, так би мовити, швидку допомогу, за наявності симптомів тривог», — розповідає Артем Матвєєв. Таке лікування може призводити до звикання й у разі невчасного припинення загрожує хронічними психічними розладами, виникненням депресивних синдромів.
Також ми розповідали про синдром хронічної втоми: що робити.