Як світ переосмислює ставлення до автомобілів в місті

6 хв на прочитання26 Листопада 2019, 18:28

Влада великих міст, на частку яких припадає значна кількість світових викидів, намагається за допомогою батога і пряника переконати населення відмовлятися від особистого автотранспорту або пересідати на більш екологічні автомобілі, пише The New York Times.

Мотивація влади очевидна: городянам потрібно, щоб повітря було здоровіше і чистіше, а заторів на дорогах було менше. Не варто забувати і про довгострокові сприятливі наслідки: транспортні викиди складають майже чверть парникових газів і скорочення їх може допомогти запобігти кліматичній катастрофі.

Деякі мери почали з того, що зробили дорогим в'їзд в місто для старих легкових і вантажних автомобілів з дизельними двигунами. Деякі прагнуть взагалі не пускати дизелі в місто в годину пік (наприклад, Брістоль вводить таку заборону з 2021 року) або взагалі заборонити всі автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння (Амстердам розраховує зробити це до 2030 року). Деякі намагаються стимулювати перехід зі звичайних автомобілів на електромобілі.

Делі, насилу дихаючий отруєним повітрям, не може стримати приплив на дороги нових автомобілів і мотоциклів, а в Мадриді, куди в наступному місяці з'їдуться на міжнародні переговори по клімату десятки тисяч делегатів, спроби приборкати автомобілістів вилилися в політичну боротьбу.

Лондон

Лондон вже давно займається автомобільної проблемою. У 2003 році введена плата в розмірі 5 фунтів, що на той момент дорівнювало приблизно 8 доларів, за в'їзд в центр міста по буднях в період з 7 ранку до 6 вечора. Пізніше плата зросла до 11,5 фунта. (В США першим містом з таким збором з 2021 року стане Нью-Йорк, центр якого по буднях забитий легковими автомобілями і гучними дизельними вантажівками.)

У квітні цього року був введений новий додатковий збір на в'їзд в «зону наднизьких викидів». Він застосовується цілодобово до найменш екологічних автомобілів: старих дизельних і бензинових легковиків, вантажівок і мотоциклів. В цілому водіння автомобіля в центрі міста в будній день тепер може коштувати до 24 фунтів.

До жовтня 2019 року, за оцінкою міської влади, рівень діоксиду азоту в повітрі знизився на 36% в порівнянні з лютим 2017 року. В середньому в день в центр міста зараз в'їжджає на 13 500 менше найменш екологічних автомобілів, ніж до вступу в силу нових правил.

Лондон приймає також ряд інших заходів по очищенню повітря. Таксистам з дизельними «чорними кебамі» більше не видаються нові ліцензії. Малому бізнесу і некомерційним організаціям влада пропонує гранти на суму приблизно в 3500 фунтів на заміну старих автомобілів і фургонів на нові, електричні. У великій мірі ці програми були викликані до життя тривогою за здоров'я населення. У 2010 році забруднене повітря міста стало, за офіційними даними, причиною понад 9 тисяч передчасних смертей.

Пекін

Китайська столиця – приклад як того, що можуть зробити з містом автомобілі, так і того, що місто може зробити зі своїми автомобілями. У період з 2000 року по 2011 рік кількість автомобілів в Пекіні зросла майже в три рази – з менш ніж 2 млн до 5 млн. Влада міста застосувала стандартний набір заходів: фінансове стимулювання відмови від старих машин з дизельними двигунами, збори за в'їзд, посилення стандартів для вихлопних газів.

У 2011 році була введена в дію незвичайна стратегія. Чиновники запустили лотерею з видачі нових автомобільних номерів. В результаті автовласники не можуть використовувати нові машини відразу після покупки. У лотереї бере участь більше номерів для електричних автомобілів, ніж для звичайних, тому покупцям позашляховиків з бензиновим двигуном доводиться чекати довше. До того ж кожна машина з бензиновим двигуном не повинна використовуватися один день в тиждень, в залежності від останньої цифри номера.

Автовласники намагаються обходити ці обмеження. Наприклад, багатії купують по кілька машин і реєструють їх за межами столиці. У свою чергу, місто вводить обмеження на паркування в місті автомобілів, зареєстрованих поза Пекіном.

Делі

Якість повітря в Делі зараз користується такою ж сумної популярністю, як свого часу в Пекіні. Делі вважається одним з найгірших міст в світі за цим параметром, чому сприяє поєднання автомобільних вихлопів, промислових і будівельних викидів і сезонного спалювання сухої трави та залишків посівів після збирання.

Проти автомобільних вихлопів Делі намагається вживати таких заходів: в місті діє велика система метрополітену, побудовано окружне шосе, що дозволяє вантажівкам рухатися в об'їзд міста, введені обмеження на старі автомобілі, автобуси і таксі переводяться з дизельного палива на більш екологічне бензинове.

Однак все це не допомагає впоратися з припливом на дороги нових мотоциклів і автомобілів. У період з 2006 року по 2016 рік, згідно з офіційними даними, проаналізованими Центром науки і екології (ЦНЕ), кількість нових зареєстрованих машин в місті росла в середньому на 11% в рік і в підсумку склало майже 9 млн. Як виявила доповідь ЦНЕ, 49% відстані, яке проїжджає щодня населення індійської столиці, долається на метро і автобусі, а 51% – на особистому транспорті.

У листопаді, коли місто огорнув отруйний смог, головний міністр Арвінд Кеджрівал, що бореться за переобрання, в третій раз ввів жорсткі заходи щодо обмеження кількості машин на дорогах. Протягом перших двох тижнів листопада, тобто найбільш складного з точки зору забруднення повітря періоду, автомобілі з парними і непарними номерами повинні будуть їздити по черзі – в один день парні, в інший непарні. Кеджрівал, що зіткнувся з серйозною передвиборної конкуренцією, також вперше поширив заборону на автомобілі федеральних чиновників.

Мадрид

Столиця Іспанії охоплена гарячими суперечками про те, яким містом вона хоче бути, і автомобілі – одна з ключових тем цього спору.

Минулого року міська влада ввела одні з найжорсткіших автомобільних обмежень в світі, заборонивши в'їзд будь-яких автомобілів в зону, що охоплює значну частину міського центру, і ввівши штрафи для порушників. Це було зроблено після того, як Європейська комісія заявила, що Мадрид не виконує взяті на себе зобов'язання щодо зниження забрудненості повітря. Після заборони міські датчики загазованості показали явне поліпшення ситуації.

Однак далеко не всі визнали, що ситуація покращилася. В цьому році на міських виборах перемогли консерватори, які вирішили скасувати розпорядження своїх ліберальних попередників. У липні місто оголосило, що скасовує штрафи, пославшись при цьому на власні дані, які показують, що поза безавтомобільних зон загазованість збільшилася.

Це рішення протрималося недовго. Через тиждень втрутився суд, який наказав місту продовжувати стягувати штрафи з водіїв, що в'їжджають в міський центр. Суд пояснив це тим, що людям необхідно дихати чистим повітрям.

 

Актуально

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Поділитись: