Всесвітній день лева: вшановуємо хижака, який зникає з планети швидше за льодовики

4 хв на прочитання10 Серпня 2024, 10:45
Фото Nature

Левів на планеті залишилося всього кілька десятків тисяч: за різними оцінками від 20 000 до 64000.

Лева часто у світі називають "королем джунглів". Але ці чудові представники великих котячих стикаються з численними загрозами в дикій природі. Ці загрози включають втрату середовища проживання через вирубку лісів і браконьєрство, конфлікти з людьми, зміни клімату та виснаження популяцій їхньої природної здобичі. Отже, Всесвітній день лева служить платформою для інформування людей про проблеми, з якими стикаються леви в усьому світі. І має сприяти зусиллям щодо їх збереження, а також для вшанування цих величних котів та їхнього значення в екосистемах і культурах усього світу.

Всесвітній день лева був заснований у 2013 році організацією Big Cat Rescue. Це найбільший у світі акредитований заповідник, присвячений левам. Його створили Дерек і Беверлі Джубер, команда-подружжя, які визнали необхідність привернути увагу до зменшення кількості популяції левів і загроз, з якими вони стикаються в дикій природі. У 2009 році подружжя Джуберів звернулося до National Geographic і уклало з ними партнерство, щоб створити Big Cat Initiative.

Фото Science direct

Пізніше, у 2013 році National Geographic та Big Cat Initiative об'єдналися під єдиним прапором, і оголосили своєю місією захист великих котів, яких залишилося обмаль в дикій природі. Відтоді Всесвітній день лева відзначається щорічно 10 серпня, щоб підвищити обізнаність громадськості про проблеми виживання і збереження, з якими стикаються леви, і відзначити красу та значення цих знакових великих котів.

Леви, науково відомі як Panthera leo, є другими за величиною представниками котячих у світі, поступаючись своїми габаритами лише азійському тигру. Ці величезні істоти, вагою від 150 до 250 кілограмів, століттями захоплювали уяву людей своєю швидкістю, грацією та силою. Хоча три мільйони років тому вони кочували по всій Африці та Євразійському суперконтиненті, тепер їхній ареал обмежений переважно Африкою та певними частинами Азії.

Фото Science direct

За даними Міжнародного союзу охорони природи, леви є вразливим видом, тобто їх чисельність може і повинна бути більшою. Зараз, за ​​оцінками вчених, на Землі залишилося лише від 20 000 до 30 000 левів. Це дуже сумна цифра. Без значного і послідовного втручання у цю ситуацію є шанс, що вони можуть опинитися в переліку зникаючих поряд з іншими видами, яким загрожує зникнення чи винищення.

Американські науковці спрогнозували, якими наслідками буде вимирання мегафауни. Вони відштовхувалися під історії розвитку довкілля планети за попередні десятки тисяч років. Тоді також були вимирання, спричинені падінням метеоритів чи льодовиковими періодами. Свою роботу вони опублікували у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Виявилося, що вимирання мегафауни, особливо котячих, призвело до повної реорганізації природних угруповань та утворення безлічі вільних екологічних ніш. Наприклад, зі зникненням шаблезубих кішок та американських левів ягуари спробували зайняти їхнє місце, почавши полювати на дитинчат бізонів. Тоді як чисельність пум і рисів значно зросла, а їх розміри тіла збільшилися. У той же час серед псових таких глобальних змін не спостерігалося: мабуть, вовки, койоти та лисиці виявилися екологічно гнучкішими, ніж великі кішки.

Вчені припускають, що зникнення левів в Африці матиме не менш глобальні наслідки для саванних екосистем. Повністю зміняться біогеохімічні цикли, рослинність і структура тварин угруповань.І види, що залишилися, спробують "компенсувати" екосистемі втрату вимерлих. Але повністю замінити їх, звичайно ж, не вдасться. Все це свідчить про те, що збереження останніх представників левів, зокрема, і великих кішок загалом, - дуже важливе завдання сучасної людини, яка дбає про довкілля та біорозмаїття.

Фото Science direct

Поруч зі збереженням природного спадку, вчені думають про те, як повернути втрачені види. Оптимізму у цій справі додає той факт, що першим у світі левенятам Віктору та Ізабель, які народилися після штучного запліднення, вже виповнилося по 7 років. Ростуть, добре розвиваються і майже не хворіють. Запліднення зробили у Преторійськом університеті, у Південній Африці.

Крім того, дослідники знову заговорили про клонування стародавніх тварин. Тепер у центрі уваги науковців опинився печерний лев. Цьому передувало виявлення в Якутії у 2018 році останків двох таких левів. М'які тканини збереглися настільки добре, що знахідку назвали такою, що "не має аналогів у світі". За словами вчених, йдеться про дитинчат, чий вік становить менше місяця. Вони добре збереглися через те, що виявилися закопаними у земній товщі. До старту самого проекту з клонування багато років піде на підготовку. Зокреа, і ікрокліату у лабораторії, де вчені відтворюватиуть стародавніх тварин.

Більше новин читайте на GreenPost.

Актуально