Незважаючи на гучний публічний розголос та звільнення очільника Служби відновлення та розвитку інфраструктури в Івано-Франківській області, тендер на проєктування нової дороги до курорту «Буковель» станом на середину грудня залишається активним, пише Еспресо.Захід. Проєкт передбачає будівництво траси завдовжки 28,6 км між селами Бистриця та Яблуниця з орієнтовною вартістю робіт у 6,57 млрд грн. Експерти наголошують, що в умовах повномасштабної війни такі витрати є нецільовим використанням бюджетних коштів, а саме будівництво несе непоправну шкоду унікальній природі Карпат.
За словами керівника напряму «Ліси» WWF-Україна Михайла Богомаза, спроби прокласти шлях через масив Ґорґани тривають роками. Ще у 2023 році ДП «Ліси України» реконструювало лісову дорогу, використовуючи капітальні матеріали — бетон М350 та арматуру, що фактично стало підготовкою до створення повноцінного шосе. Еколог підкреслює, що будівництво ведеться впритул до природного заповідника «Ґорґани», охоронну (буферну) зону якого раніше штучно змінили на регіональному рівні, щоб формально дотриматися законодавства, яке забороняє втручання безпосередньо в заповідне ядро.
Будівництво такого масштабу у глухому районі Карпат загрожує знищенням оселищ червонокнижних видів. Ґорґани є ключовим міграційним коридором для великих хижаків — ведмедів, вовків та рисей. Поява капітальної дороги з інтенсивним рухом розірве ці шляхи, що призведе до ізоляції популяцій. Крім того, під колесами автотранспорту масово гинутимуть рідкісні земноводні, зокрема саламандри та тритони, що мешкають уздовж гірських річок, де планують прокласти трасу.
Найбільшу тривогу екологів викликає доля пралісів та квазіпралісів, які входять до списку Світової спадщини ЮНЕСКО. На території заповідника та сусідніх хребтах зосереджено понад 2000 гектарів недоторканих лісів, які існують без втручання людини сотні років. Вторгнення важкої техніки, будівництво мостів та розширення полотна дороги неминуче призведе до деградації цих унікальних екосистем. Експерти WWF закликають владу зосередитися на оновленні вже існуючих доріг та припинити інфраструктурну експансію в заповідні території, що є стратегічною екологічною помилкою державного масштабу.
Більше новин читайте на GreenPost.