В Аламеді (штат Каліфорнія, США) науковці розпочали нову спробу охолодити Землю, вдавшись до розпилення солі в хмарах. Ця робота, відома як морське освітлення хмар, є суперечливою і є лише одним із методів геоінженерії, що описує втручання, спрямовані на сповільнення потепління Землі. Але прихильники кажуть, що ця технологія може знадобитися для пом'якшення кліматичних змін. Про це розповідає San Francisco Chronicle.
Для освітлення хмар дослідники розпилюють мікроскопічну морську сіль у повітрі над океаном, щоб підвищити відбивну здатність хмар. Це означає, що менше сонячного світла поглинається, що призводить до планетарного ефекту охолодження.
Науковці з програми «Морське освітлення хмар» перенесли свої дослідження з лабораторії на льотну палубу списаного авіаносця «Хорнет» в Аламеді, розпочавши польову кампанію, яка триватиме до осені.
Дослідники з Вашингтонського університету експериментують із розміром і концентрацією частинок морської солі, що викидаються з розпилювача. Пояснення хмар було змодельовано за допомогою комп'ютерних моделей, але польові роботи є першими у своєму роді в Північній Америці і лише другими у світі. Туманний клімат району затоки, за словами дослідників, ідеально підходить для таких експериментів.
Група сподівається вдосконалити свою формулу штучної морської солі та визначити, чи зможе їхній рецепт освітлити хмари й суттєво охолодити планету.
Для того, щоб утворилися хмари, краплинам водяної пари потрібна поверхня, до якої вони могли би прилипнути. На суші насінням для хмарних крапель слугують пил, пилок і попіл, тоді як морські хмари переважно складаються з частинок морської солі.
Науковці припускають, що якщо вручну збільшити кількість частинок в атмосфері, хмари відбиватимуть більше сонячного світла назад у космос, що призведе до охолодження Землі.
Коли хмари відбивають більше сонячного світла, вони виглядають яскравішими і білішими для людського ока.
«Білий автомобіль на парковці в сонячний день буде прохолоднішим, ніж чорний... та ж сама ідея», — каже Лінн Рассел, хімік атмосфери з Інституту океанографії Скріппса в Сан-Дієго, який не бере участі в проекті.
Та науковці тільки починають випробовувати технологію освітлення хмар у реальному світі, і вони ще не впевнені, чи спрацює вона насправді. За словами Роба Вуда, провідного науковця проекту, професора Вашингтонського університету, якщо освітлити 15 % морських хмар Землі, то температура на планеті знизиться приблизно на градус.
«Якщо збільшити кількість хмарних крапель за рахунок збільшення кількості частинок морської солі, це все одно, що збільшити кількість дзеркал, які відбивають сонячне світло назад у космос», — сказав Вуд.
Насправді, частинки антропогенного забруднення, такі як спалювання деревини та вихлопні гази автомобілів, забезпечують охолодження, дещо компенсуючи парниковий ефект потепління. Погана якість повітря пов'язана з проблемами зі здоров'ям, такими як астма, тому за останні десятиліття урядовці посилили регулювання, і якість повітря у світі загалом покращилася. Але останні дослідження показують, що хмари стають менш відбивними, оскільки забруднення зменшується, що прискорює тенденцію до потепління Землі.
«Те, скільки додаткового потепління ми отримуємо зараз від зменшення кількості аерозолів, говорить нам про те, скільки охолодження ми могли б отримати, якби ці аерозолі були якимось чином повернуті в систему», — каже Вуд.
Один із способів зробити це — посіяти хмари сіллю.
З великої машини, схожої на гігантський снігоприбиральник, група на «Шершні» розпилює солону воду в повітрі. Коли солоний шлейф рухається за вітром, вода випаровується, залишаючи по собі крихітні частинки солі, майже в тисячу разів менші за ширину людської волосини. У найближчі місяці вчені будуть документувати те, що відбувається в атмосфері.
Вчені прагнуть відтворити природний розмір і концентрацію частинок морської солі, що містяться в морських хмарах. Якщо частинки занадто великі за розміром або кількістю, хмари стають занадто важкими, випадають дощі і розсіюються. Занадто мало частинок — і ефект освітлення незначний.
Метью Галлеллі з SRI International контролює подачу морської солі і води під тиском у прилад для дослідження хмарних аерозолів на борту авіаносця «Хорнет». Прилад може щосекунди розпилювати в атмосферу мільярди мікроскопічних частинок морської солі.
Експерименти нетривалі та маломасштабні. За словами вчених, мешканці не побачать змін у хмарах в Аламеді на цьому першому етапі роботи.
На наступному етапі досліджень — можливо, в найближчі роки — буде зроблено спробу освітлити хмари біля узбережжя Каліфорнії. Літаки, оснащені такими ж вимірювальними інструментами, пролітатимуть крізь хмари і перевірятимуть вплив частинок.
Науковці кажуть, що до реалізації масштабних проектів з освітлення морських хмар та інших геоінженерних технологій ще багато років або десятиліть, якщо це взагалі можливо.
Геоінженерія — це складна наука, яка тільки зароджується. А кліматичні втручання піднімають серйозні соціальні, політичні й економічні питання. Та глобальне потепління прискорюється — 2023 рік був найспекотнішим роком на Землі за всю історію спостережень. І геоінженерія сама собою не вирішить проблему зміни клімату.
Такі науковці, як Рассел, кажуть, що перш ніж впроваджувати більш радикальні рішення, слід зосередитися на скороченні викидів парникових газів і подальших інвестиціях у сонячну та вітрову енергетику.
«Викидати частинки, щоб компенсувати глобальне потепління — не найрозумніша ідея... але це може бути краще, ніж нічого не робити. З огляду на те, на якому етапі ми перебуваємо з потеплінням і зміною клімату, ми вважаємо, що важливо знати, які у нас є варіанти», — сказав Рассел.
Більше новин читайте на GreenPost.