Нафтовий парадокс РФ: рекордні відвантаження при критичному падінні доходів
Для приховання походження вантажів Росія все частіше використовує «тіньові» методи.
Експорт нафти з РФ б’є рекорди на фоні цінового обвалу: 185 млн барелів «застрягли» в моріЗатори в океані: чому російська нафта накопичується на танкерах
Російський морський експорт нафти досяг максимуму за останні 2,5 роки, проте Москва стикається з дедалі більшими труднощами у доставці вантажів. Згідно з даними Bloomberg, станом на 21 грудня обсяг нафти, що перебуває у морі, зріс на 48% порівняно з кінцем серпня. Наразі понад 185 мільйонів барелів сировини «зависли» на танкерах, багато з яких тижнями очікують дозволу на розвантаження біля берегів Індії та Китаю. Щонайменше 20 суден не можуть пришвартуватися в портах призначення через посилення санкційного контролю США.
Зростання експортних потоків до 4,04 млн барелів на добу (тижневий середній показник) було зумовлене падінням внутрішньої переробки в РФ. Через успішні атаки українських дронів на нафтопереробні заводи, зокрема на великий Ярославський НПЗ, значна частина сировини, яка раніше йшла на внутрішній ринок, була переспрямована на експорт через балтійські порти. Проте збільшення пропозиції збіглося з 12-м поспіль тижнем падіння світових цін, що знецінило російські поставки до мінімуму за три роки.
Ціновий обвал та «тіньові» схеми перевантаження
Незважаючи на рекордні обсяги відвантажень, вартість експорту ледь тримається на рівні $1,13 млрд на тиждень. Основна російська марка Urals у Балтійському регіоні впала в ціні до рекордних $38,73 за барель, що на $25 нижче за липневі піки. Щоб продати свою нафту, Москва змушена пропонувати дедалі більші дисконти, оскільки індійські та китайські покупці остерігаються потрапити під вторинні санкції США, які нещодавно були запроваджені проти найбільших експортерів — «Роснефти» та «Лукойлу».
Для приховання походження вантажів Росія все частіше використовує «тіньові» методи. Танкери масово відключають системи автоматичного відстеження (AIS) у районі архіпелагу Ріау (неподалік Сінгапуру) або поблизу Суецького каналу для перевантаження нафти з судна на судно (STS). Тільки за листопад і грудень зафіксовано понад 12 таких операцій. Проте навіть ці хитрощі не рятують від логістичного колапсу: зараз у морі перебуває більше нафти без чіткого пункту призначення, ніж сукупний обсяг суден, що відкрито прямують до Китаю, Індії чи Туреччини. Це свідчить про те, що Росія стрімко втрачає здатність оперативно реалізовувати свій головний експортний ресурс.
Більше новин читайте на GreenPost.

