Догори
Дати відгук

На шляху до нульових викидів: як компаніям реалізувати стратегію Net Zero 

Жодна окрема компанія не спроможна самостійно зупинити кліматичну кризу. Але ось що можна зробити.

4 хв на прочитання29 Квітня 2024, 11:31
Зображення згенеровано ШІ Зображення згенеровано ШІ
Поділитись:

Зміна клімату та глобальне потепління не перше десятиліття є гарячою темою у суспільстві та щороку набуває все більшої актуальності. Так, у звіті ООН про розрив у викидах від 2023 року повідомляється про прискорення глобального потепління на 2,5-2,8 °C. А автори зазначають, що сьогодні «світ є свідком тривожного зростання кількості, швидкості та масштабів побиття кліматичних рекордів».

За прогнозами Програми ООН із навколишнього середовища, для збереження можливостей в утриманні підвищення температури на рівні 1,5 °C, що було прийнято Паризькою кліматичною угодою, країнам необхідно скоротити викиди на 42 % до кінця 2030 року. Крім того, у часи, коли зміна клімату є однією з найбільш актуальних і загрозливих проблем сучасності, концепція нульових викидів, або чистого нуля (Net Zero) стає не лише метою, а й стратегією для багатьох світових компаній. 

Що таке чистий нуль? 

За визначенням ООН, Чистий нуль — це стан, коли викиди парникових газів в атмосферу компенсуються або знижуються до мінімуму шляхом спеціальних заходів, таких як ефективне використання ресурсів, використання відновлюваних джерел енергії та впровадження технологій збереження енергії.  

Концепція Net Zero передбачає 3 категорії викидів:

  1. Прямі викиди, які безпосередньо пов'язані з діяльністю підприємства чи його робочих процесів, такі як викиди від виробництва, транспорту, обладнання тощо.
  2. Непрямі викиди, які виникають на кожному етапі життєвого циклу продукту чи послуги, включаючи виробництво сировини, транспортування, використання електроенергії й опалення об'єктів компанії.
  3. Викиди, пов'язані з використанням, тобто ті, які не генеруються самою компанією, але за які вона несе непряму відповідальність. Наприклад, викиди від постачальників, фермерів, закупівлі товарів і використання продукту після їх продажу.

Етичність і відповідальність: чому бізнес повинен думати про кліматичні зміни вже зараз?

Зміни клімату — не лише наукові дебати, а й виклик для сучасного бізнесу. Так, за даними дослідження американського продовольчого гіганта Mars, близько 70 % споживачів вимагають від бізнесу більш активної участі в ініціативах з охорони довкілля.

Кліматичні зміни не лише впливають на екосистему планети, а й завдають шкоди для економіки та бізнесу. Щораз більші ризики, пов'язані зі зміною клімату, такі як екстремальні погодні умови та зміни довкілля, вимагають від компаній стратегічного мислення та планування. Так, після нещодавніх висновків Міжурядової групи експертів зі зміни клімату (IPCC) за підтримки ООН та опитування споживачів, Mars представив дорожню карту Net Zero щодо скорочення викидів на 50 % до 2030 року та виходу на чистий нуль до 2050 року.

Представлена карта — це план дій, який може використовувати бізнес із різних галузей, адже жодна окрема компанія не спроможна самостійно зупинити кліматичну кризу. Стратегія передбачає ряд кроків для досягнення чистого нуля до 2050 року:

  • Перехід до 100% відновлювальної енергії — це зміна джерел енергії для заводів, офісів компанії, враховуючи енергію, яку використовують роздрібні торговці та споживачі.
  • Переосмислення ланцюжків постачання для запобігання вирубки лісів. Це досягається шляхом збільшення прозорості та відстеження ключових складових виробництва.
  • Розширення ініціатив в галузі розумного сільського господарства шляхом співпраці з фермерами над застосуванням методів відновлюваного хліборобства, оптимізацією джерел постачання і переходом на використання відновлювальних джерел енергії. Це важливий момент, адже сьогодні найбільший вуглецевий слід залишається від сільського господарства, що дорівнює 38 % та від землевикористання — 27 %.
  • Оптимізація харчових рецептур — розробка нових складників для продуктів харчування, які мають менший вуглецевий слід, а також альтернативних білків для кормів для домашніх тварин.
  • Модернізація й оптимізація логістики — зміна структури логістичних мереж і типу транспорту. Наприклад, електрифікація транспортних засобів або використання екологічно чистого водню як палива.
  • Впровадження заходів із протидії кліматичним змінам у бізнес-процеси. Зокрема, врахування потреби у зменшенні викидів навіть на етапі планування діяльності компанії: як однієї з цілей для акціонерів, у планах оплати вищих керівників, у процесах інвестиційного планування, у стратегіях злиття та поглинання тощо.

З огляду на суспільний запит щодо екологічних ініціатив зі сторони бізнесу та невтішні прогнози ООН щодо зміни клімату, компанії слід оцінювати за результатами, які вони досягають у впровадженні своїх кліматичних планів, а не лише за обсягом обіцянок. Це аналогічно тому, як бізнес оцінюється за фінансовими результатами, а не просто за якістю фінансових прогнозів. Іншими словами, важливо не лише говорити про зобов’язання щодо кліматичних заходів, а й активно демонструвати практичні результати цих заходів у реальних досягненнях.

Більше новин читайте на GreenPost.

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Більше з розділу Еко
Тепер активісти все ж таки стали гучними — після двох тижнів дотримання вимоги Азербайджану протестувати мовчки. Фото: Мурад Сезер/Reuters
Великий розкол: група найменш розвинених країн світу перервала переговори на Конференції ООН зі зміни клімату
6 хв на прочитання53 хвилини тому
ФОТО: Міністр захисту довкілля та природних ресурсів України Світлана Гринчук та Міністр навколишнього середовища Італії Джильберто Пікетто-Фратіном / Міндовкілля
Україна та Італія посилять співпрацю для водозабезпечення кількох регіонів
2 хв на прочитанняВчора
ФОТО: акварельні фарби / pixels
Акварель — це про легкість, природність і красу: сьогодні Міжнародний день акварелі
3 хв на прочитанняВчора
Фото: «Доторкнись до природи»
Класичний дизайн саду: чим відрізняється й кому підійде (ФОТО)
4 хв на прочитанняВчора
Температура у межах нуля і рясні опади: погода на вихідні
1 хв на прочитанняВчора
На військовій базі на Алясці ведмеді влаштували собі шведський стіл із бойовими пайками (ФОТО)
3 хв на прочитання22 Листопада 2024
Промислово розвинені країни пропонують 250 млрд євро на кліматичну допомогу: ось хто має заплатити
4 хв на прочитання22 Листопада 2024
Найдорожчий банан у світі продали на аукціоні за 6,2 млн доларів: ось що вирішив зробити новий власник (ФОТО)
2 хв на прочитання22 Листопада 2024