Міжнародний день логопеда: чому у дітей виникає порушення мовлення – пояснює фахівець

5 хв на прочитання14 Листопада 2021, 13:18
Фото: Живи Активно

Є соціальні та біологічні причини порушення мовленнєвої активності.

Сьогодні, 14 листопада, відзначаєть Міжнародний День логопедаЛогопедія – це наука про порушення мови, методи їх виявлення, усунення та попередження засобами спеціального навчання і виховання.

Логопедія історично складалася як інтегративна галузь знань про психічну і, конкретніше, мовленнєву діяльність людини, мовних механізмах, які забезпечують формування мовної комунікації в нормі і патології, розповіла Наталія Карвацька, доцент кафедри нервових хвороб, психіатрії та медичної психології ім. С.М. Савенка

"У зв’язку з цим логопедія базується на неврології, нейропсихології та нейролінгвістики, психології, педагогіки та ряду інших наук. Ці наукові дисципліни дозволяють логопедії науково обґрунтовувати механізми і структуру порушення мовлення, розробляти і використовувати науково обґрунтовані методи розвитку, виправлення і відновлення мовлення", - сказала вона.

Помилково вважати, що вчитель-логопед працює над виправленням тільки неправильної вимови звуків. Корекція вимови звуків – це тільки верхівка айсберга.

"Логопед працює з усіма порушеннями мовлення: загальним недорозвиненням мовлення; її відсутністю, порушеннями голосу, темпу і тембру мови, мовними відхиленнями внаслідок патології центральної нервової системи", - зазначила фахівець.

За даними статистики, на жаль, число мовних розладів зростає з року в рік, у зв’язку з цим актуальність проблем корекції мовних порушень у дітей вже має глобальний характер.

Серед причин, що викликають порушення мови:

Порушення мови розглядаються в логопедії в рамках клініко-педагогічного та психолого-педагогічного підходів. Механізми і симптоматика мовної патології розглядаються з позицій клініко-педагогічного підходу.

При цьому виділяються наступні розлади: дислалія, порушення голосу, ринолалія, дизартрія, заїкання, логофобія, алалія, афазія, дизграфія і дислексія.

"Діти з мовними порушеннями зазвичай мають функціональні або органічні відхилення в стані центральної нервової системи. Наявність органічного ураження мозку обумовлює те, що ці діти погано переносять спеку, задуху, їзду в транспорті, довгого гойдання на гойдалці, нерідко вони скаржаться на головні болі, нудоту і запаморочення",- наголосила фахівець.

У багатьох з них виявляються різні рухові порушення: порушення рівноваги, координації рухів, недиференційованість рухів пальців рук і артикуляційних рухів (тобто несформованість загального і орального праксису).

Такі діти швидко виснажуються і пересичуються будь-яким видом діяльності (тобто швидко втомлюються). Вони характеризуються дратівливістю, підвищеною збудливістю, руховою розгальмованістю, не можуть спокійно сидіти, смикають щось у руках, базікають ногами і т.п. Вони емоційно нестійкі, настрій швидко змінюється. Нерідко виникають розлади настрою з проявом агресії, нав’язливості, занепокоєння. Значно рідше у них спостерігаються загальмованість і млявість.

Ці діти досить швидко втомлюються, причому це стомлення накопичується протягом дня до вечора, а також до кінця тижня. Втома позначається на загальній поведінці дитини, на її самопочутті. Це може виявлятися в посиленні головних болів, розладі сну, млявості або, навпаки, підвищеної рухової активності. Таким дітям важко зберігати посидючість, працездатність і довільну увагу на протязі всього уроку.

Їх рухова розгальмованість може виражатися в тому, що вони виявляють рухове занепокоєння, сидячи на уроці, встають, ходять по класу, вибігають у коридор під час уроку. На перерві діти надмірно збудливі, не реагують на зауваження, а після зміни з працею зосереджуються на уроці.

Процес коригування мовлення у дитини – тривалий шлях, який вимагає величезного терпіння його батьків і близьких, дисципліни з боку самої дитини. Однак тільки цей важкий шлях може призвести до позитивних результатів і успішного навчання в школі.

"Пам’ятайте – за результатом завжди стоять конкретні люди – вчителі-логопеди", - додала експерт.

У системі охорони здоров’я логопедична допомога особам з мовними порушеннями здійснюється тільки в умовах комплексного медико-психолого-педагогічного впливу. Воно передбачає включення в процес реабілітаційної роботи цілого ряду фахівців (логопеда, лікаря, психолога) відповідно до потреб дитини або дорослого з мовною патологією.

Нагадаємо, що у Харков і водій «Тойоти» збив дітей на переході, його затримали.

Актуально

Читайте GreenPost у Facebook. Підписуйтесь на нас у Telegram.

Поділитись: